Over bekende roestplekken bij een J7 kan ik je wel het een en ander vertellen...
Inmiddels is dit onze tweede en onze vorige (een J7E uit 1969) had al veel roest toen we 'm kochten. Daar zijn toen een enorme hoeveelheid vierkante meters aan glasfibermatten, liters hars, deciliters harder en kilo's plamuur ingegaan en die zag er vervolgens súper uit. Het was echt niet te zien dat die auto voor 1/4 uit polyester bestond
...
Alleen kwam er elk jaar wel weer een paar kilo's en liters van het een en ander bij, want die auto blééf roesten...
En tóch hebben we besloten, toen deze auto 'beyond repairs' was om tóch weer een J7 te kopen... Als je eenmaal met dat J7-virus behept bent, is er geen weg terug!
Na een lange zoektocht zijn we tegen Jeetje aangelopen (meer bij toeval). Ons Jeetje heeft voor 90% nog de originele lak en heeft -nauwelijks- roest...
Toch weten/kennen wij inmiddels wel de zwakke plekken van een J7...
Waar moet je op letten (qua roest)?
- Het onderstel is meestal in goede staat. Dat kan bijna niet stuk! Alleen vooraan bij de ophanging is een beruchte (roest)plek.
- De wielkassen zijn roestgevoelig; vooral de achterkassen aan de binnenzijde waar de vloer en wielkassen bij elkaar komen
- De overgang tussen het busgedeelte en de cabine (het opstapje) is roestgevoelig
- De onderkant van de deuren vertoont heel vaak roest, zo erg zelfs dat die soms wel 10 cm of verder helemaal weg zijn...
- De naden waar de carrosseriedelen tegen elkaar gezet zijn (met name de naad boven de koplampen, vertonen vaak roest.
- De dakgoot is vaak roestig. Er zit vaak een klemlijst overheen (dat is origineel). Daar blijft water lang onder zitten en dat bevordert roest. Trek zo'n lijst er bij het bekijken van een auto altijd even vanaf en bekijk wat daar onder zit!
- De overgang tussen de auto en het (af-fabriek geleverde) verhoogde dak is een zeer zwakke plek. Daar zit bijna altijd roest!
- Waar ramen zitten (met rubbers) is de roestgevoeligheid ook erg hoog. Daar ontstaan nog wel eens roestblaren.
Als je bovengenoemd lijstje zo bekijkt, begin je wellicht te twijfelen of je wel een J7 moet nemen, maar je kunt het 1) treffen en 2) je kunt er vaak wat aan doen. Dat kan radicaal en professioneel, maar ook plaatselijk en amateuristisch....
Eigenlijk is het met een J7 vergelijkbaar gesteld met alle utilitaires uit die tijd (jaren '60/'70)... Zoek maar eens naar een roestvrije HY, een Estafette, een Transit, een Transporter (I of II), etcetera, etcetera. Die kun je nauwelijks vinden!
Ook in Nederland zijn goede en mooie J7's te vinden (kijk maar naar Jeetje en -bijvoorbeeld- het busje van medeforummer Peugje).
Toevallig weet ik dat er ook een prachtige J7 te koop staat bij
www.classicjaap.nl :
http://www.classicjaap.nl/auto.php?auto_id=52 ...
Het kost wat, maar dan heb je ook wat...