cylinderkop J7

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 22 apr 2006, 18:34

Vandaag de cylinderkop gedemonteerd om de uitlaatklepzittingen te laten vervangen. Daarna kan ik eindelijk loodvrij en op gas rijden.

Demontage verliep vlotjes. Bij Evert Jonkhart in Hilversum heb ik een nieuw koppakking gehaald, met de oude pakking als voorbeeld. Het valt me op dat de gatdiameter in de pakking 87 mm bedraagt terwijl de boring 84 mm is. Dat is rondom 1,5 mm ruimte. Weet iemand of dit normaal is. Zelf twijfel ik.

De oude pakking is in slechte staat, sommige stukken vallen er tussen uit. Sommige koelwateropeningen in de nieuwe pakking zijn groter dan in de oude pakking, maar de afdichtvlakken komen overeen.
E.e.a. lijkt me niet verkeerd, maar ook hier: kan iemand hier iets over zeggen?

Tenslotte de tip van Jonkhart: na montage (en olie verversen) de motor ZONDER KOELVLOEISTOF laten draaien totdat alles lekker warm is. Dan kan de koppakking zich zetten (?). Daarna uiteraard met koelvloeistof vullen. Ik heb dit nog nooit gehoord. Ook hier graag een reactie.

Als alles volgens plan loopt dan heb ik de kop binnen een week terug en kan alles gemonteerd worden.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

cilinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 24 apr 2006, 19:28

Het antwoord op de eerste vraag weet ik inmiddels. Bij een boring van 84 mm hoort een pakking van 86.5mm (ofwel ca 87mm)

Ik zal de oude en de nieuw pakking op het cylindeblok leggen en de openingen nog eens vergelijken. Dan moet het maar goed zijn.

Op de tip van Jonkhart reageert niemand; volgens een peugeot 504 manual moet je met een momentsleutel monteren en na 1000 km de bouten stuk voor stuk lossen en natrekken. Dat klinkt goed en dat ga ik doen.

Inmiddels ligt de kop bij een revisiebedrijf Amersfoort en over enkele dagen weet ik of het werk alleen de klepzettingen betreft of meer.
In ieder geval lijkt het me goed om het pasvlak te laten opschonen; het ziet er na 30 jaar behoorlijk gehavend uit.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Bert » 24 apr 2006, 22:03

ik zou de motor warmdraaien MET koelvloeistof, zonder dat spul erin lijkt me niet verstandig.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Jeetje » 24 apr 2006, 22:09

Inderdaad...

Warmdraaien mét koelvloeistof!

Daarna alle vloeistoffen checken! Kun je meteen zien of er geen vermenging plaatsvindt en alles goed dicht is! :wink:
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

Berichtdoor Ivo van Duijn » 24 apr 2006, 22:34

Wat moet je betalen voor de koprevesie? en wat doen ze dan allemaal. Laat je ook de zetels van de inlaat vervangen ?
Ivo van Duijn
 
Berichten: 67
Geregistreerd: 07 mei 2004, 17:49
Woonplaats: Utrecht

cylinderkop j7

Berichtdoor BertOrbons » 30 apr 2006, 21:05

Ik laat de uitlaatklepzittingen vervangen, uitlaatkleppen, uitlaatklepgeleiders en klephoedjes.
Inlaatklepzittingen worden opgepoetst, zodat het pasvlak weer goed is. Tevens vlakken van de kop, want die ziet er nu aangevreten uit.
Totaal ca. 300 euro denk ik. Maar de kop is nog in behandeling.

Een koppaking heb ik in Hilversum gehaald, een waterpomppakking, een aandrijfriem en een afdichtrubber (set) van het kleppendeksel.

Hopelijk is daarmee ook het compressie verschil verdwenen en misschien een beetje meer compressie. Dat kan geen kwaad, want op gas pingelt de motor niet.

Nog enkele dagen wachten en dan monteren.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 06 mei 2006, 19:31

Vandaag de gereviseerde (uitlaatklepzittingen, uitlaatkleppen, klephoedjes) en gevlakte cylinderkop gemonteerd.

Cylinderblok schoongeschraapt (de cylinderbussen liggen gelijk met de kop of steken niet voelbaar uit), nieuwe koppakking erop, volgens het boekje met momentsleutel aangetrokken (8 kgm). Groot was de teleurstelling toen er veel koelvloeistof lekte, d.w.z tussen cylinderkop en blok liep de vloeistof naar gewoon buiten (!). Bovendien kwam er vloeistof uit uit het gaatje onder de carburateuraansluiting. Er zat nog geen olie in, maar uit de aftapschroef liep koelvloeistof. Kortom, de afdichting tussen kop en blok is zo lek als een mandje.

Enfin, de boel gedemonteerd en een andere koppakking gehaald. Misschien zijn de kopbouten net te lang waardoor de kop niet voldoende wordt aangedrukt. Het draadgat is schoon, dus ik zal een bout zonder onderlegring monteren en zien hoever die erin draait.

Vandaag niet meer. Nu eerst een biertje.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor JeeZeven4Fun » 09 mei 2006, 20:39

let wel heel goed op dat je de pakking goed om monteert! Als het goed is is de pakking bijna symetrisch. Ik had de fout gemaakt (althans, mijn pa) de pakking er verkeerd om tussen te monteren...dan gaat ie ook snel lekken.
Succes met hermontage!
HAHA, mijn duc past in me J7!!!!!!
JeeZeven4Fun
 
Berichten: 57
Geregistreerd: 07 jun 2005, 22:19
Woonplaats: Alkmaar

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 09 mei 2006, 20:49

Ja, aan de kant van de waterpomp zit een lipje (uitsteeksel).

Ook met de nieuwe koppakking zweet er water door naar buiten. Vervolgens de bouten aangehaald met 10 kgm (standaard is 7 resp. 8) en de motor heet laten draaien. Ik geloof dat alles nu oke is; geen waterlekkkage, de olie is schoon en een keurig lopende motor.

Alleen de afdichtingen van het uitlaatspruitstuk tegen de kop blazen een beetje, dus die ga ik nog vervangen.

Alles bij elkaar viel het niet mee.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor rovado » 12 mei 2006, 16:24

Bert, heb je voor de montage nieuwe trekbouten gebruikt?
Ik heb wel eens horen zeggen dat je die namelijk niet kan hergebruiken, wegens minimale uitrekking.
succes

Rogier
Beter te laat in dit leven, dan te vroeg in het volgende!
J7 Camper 2000cc 1980
Avatar gebruiker
rovado
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 27 sep 2004, 00:34
Woonplaats: Geel (België)

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 12 mei 2006, 19:52

Neen, ik heb geen nieuwe bouten gebruikt. Wel de oude goed schoongeborsteld en gecontroleerd of de draadgaten in het blok helemaal schoon zijn. Voor de zekerheid nog evene gemeten of het gat dieper is dan de boutlengte.
Geen probleem met aandraaien. Ik heb alles met 10 kgm aangedraaid.

Het lijkt er op dat alles nu dicht is. In ieder geval geen lekkage in het koelwater en geen water in de olie. En met 4 nieuwe pakkingen op het spruitstuk is dat ook dicht. Bovendien loopt de motor netjes rond.

Eerst maar eens een flink stuk rijden en dan de kop natrekken en de kleppen stellen. En dan genieten!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Bert » 13 mei 2006, 09:46

de kopbouten van een J7 motor kun je steeds weer gebruiken, maar ik denk dat de cylinderbussen eigenlijk toch ietwat te laag liggen, want ze moeten voelbaar boven het motorblok uitsteken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 14 mei 2006, 07:45

Dat denk ik ook.
Maar ik zag er tegenop om de bussen eruit te halen en te gaan experimenteren met onderlegpakkingen. Voordien was de afdichting tot nu toe dicht.
Weer iets geleerd.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 mei 2006, 10:03

Ik heb geen data voor motoren van een J7 of J9 maar hierbij een viertal overdukken uit mijn 104-Vraagbaak betreffende de passing en uitmeting van zuigerbussen. Hang je dus niet op aan de genoemde getallen, deze zullen voor elk motortype verschillend zijn, maar let wel op de werkwijze en de genoemde voorschriften. Bij een passing buiten de voorgeschreven tolerantiewaarden loop je risico op lekkage aan boven- of onderkant van de zuigerbussen. De voetpakkingen (papieren in verschillende diktes) vervangen is een grote extra klus waar ook specifiek gereedschap voor nodig is, maar kan nodig zijn om een correcte passing en gelijkmatige afdichting boven en onder te bewerkstelligen. Zoals je nu tewerk bent gegaan kan best afdoende zijn (wie ben ik tenslotte) maar daar kom je pas achter als je onderweg bent, ik bedoel bij volle motorbelasting op b.v. een vakantierit met een langdurig stijgingspercentage. Niks vervelender als ergens bergopwaarts de weg te blokkeren terwijl het koelwater door je sandalen loopt.

Succes, M.

[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/zuigerbuspassing-1.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/zuigerbuspassing-2.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/zuigerbuspassing-3.jpg[/img][/img]
[img][img]http://i43.photobucket.com/albums/e362/spijker5/zuigerbuspassing-4.jpg[/img][/img]
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor JT » 14 mei 2006, 11:28

Ik vond het een leuke klus....
Maar neem er (bij gebrek aan routine ik ook gelukkig), de tijd voor...
Beter in één keer goed, dan later weer open...
Wat Bert zegt, voelbaar iets hoger, klopt, het gaat wel maar over tiendes en hondersten van millimeters, zoals op de afbeeldingen hierboven staat!
Probeer een "busklok" te lenen of te hebben....
Probleem met de bussen is het op z'n plaats houden van de eerder geplaatste bussen als je de volgende aan het plaatsen bent. Daarvoor zijn speciale beugels beschikbaar (ik heb zelf een hulpstuk gemaakt)
De pakkingen aan de onderkant zijn tegenwoordig van betere materialen dan papier beschikbaar, elke maat zijn eigen aanduiding met pikkies aan de zijkant.
Avatar gebruiker
JT
 
Berichten: 3775
Geregistreerd: 07 jul 2004, 23:17
Woonplaats: Bladel

Berichtdoor M. van der Meulen » 14 mei 2006, 12:33

In mijn 404-Vraagbaak staat op pagina 26 over de XC en XB motoren het volgende: "De cylinderbussen moeten na montage van de cylinderkop nog 0,015-0,075 mm boven het pasvlak uitsteken. Controleer dit door de bussen eerst zonder afdichtringen te monteren en ze vervolgens goed aan te drukken. Met een klokmicrometer kan nu worden vastgesteld hoever de cylinderbussen boven het pasvlak uitsteken. Breng onder de cylinderbussen nieuwe rubberpakkingen aan en monteer de bussen in de desbetreffende boringen met de merktekens naar de kant van de nokkenas gekeerd. Houd de bussen op hun plaats met behulp van twee pluggen...."

Pagina 28: "Smeer de koppakking aan beide zijden in met gekookte lijnolie..." en de aantrekvolgorde en aantrekmomenten bij de verschillende kopbouten. Na 1000km bij koude motor natrekken met voorgeschreven kracht.

Pagina 29: "Het pasvlak van de cylinderkop mag geen grotere afwijking vertonen dan 0,05mm. Bij eventueel vlakken mag niet meer materiaal worden weggenomen dan strikt noodzakelijk is. De totale hoogte van de cylinderkop mag daarbij niet kleiner worden dan 91,5 +/- 0,15 mm, resp. 92mm bij XC / XF motoren....

....De XC5, XB5 en XC-XF motoren met vijfmaal gelagerde krukas hebben een iets gewijzigede cylinderkop om montage van van de nieuwe bougies met langere schacht mogelijk te maken; cylinderkop en kleppendeksel zijn in verband hiermee met de letters CL gemerkt. Door de toepassing van verbeterde afdichtringen (Perfect Circle) ter vervanging van de rubberringen op de motoren met carburateur zijn gewijzigde klepgeleiders gemonteerd..."

In hoeverre deze gegevens van toepassing zijn op de J7/J9 kan ik niet zeggen, maar uit het voorgaande kun je opmaken dat na een verwijdering van de cylinderkop de afsluiting onder de zuigerbus mogelijk niet optimaal meer is, in elk geval mogelijk niet meer gelijkmatig, of het uitsteken van de zuigerbussen buiten de voorgeschreven tolerantiewaarden. Komt door het vlakken van de kop, wegneming van de druk op de rubberring, reiniging van het pasvlak en aantrekvolgorde en aantrekmoment van de kopbouten. Voor een correcte montage van bussen, ringen, pakking en kop is het zaak de voorschriften goed in acht te nemen, het steekt allemaal zeer nauw!!

Mocht na al je gedane werk later toch lekkage optreden bezorg je jezelf mogelijk een hoop extra ellende en kosten met koelvloeistof in het oliecirquit of een vastgelopen blok. Dus wees verstandig en neem, nu de motor toch al deels uitelkaar ligt, de gelegenheid en de tijd voor correcte montage, heb je later altijd plezier van!

Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

Berichtdoor Bert » 14 mei 2006, 13:24

in de praktijk, word vaak bij het vervangen van de bussen de dikste ( ik denk de gele) ring gemonteerd, want dat meten kost over het algemeen teveel tijd en kost dus geld. En daar zijn nooit problemen mee geweest. De meeste tijd gaat zitten in het schoonmaken van de pasvlakken.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 15 mei 2006, 20:56

Allemaal bedankt voor deze lezenswaardige bijdragen.
Het forum is technisch goed onderlegd.

Ondertussen ga ik gewoon rijden en zal ik goed op water en olie letten
Want een goed lopend blok uit elkaar trekken, is iets teveel gevraagd.
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor M. van der Meulen » 15 mei 2006, 21:52

Dat "technisch goed onderlegd" valt in mijn geval wel mee, toevallig weet ik door de revisie van mijn 104-motor dat je niet zomaar wat kunt "anknooi'n", dan kun je er beter niet eens mee beginnen. Tijdens het proces geregeld bij het revisiebedrijf op bezoek geweest, en dan vang je wel eens wat op. Ik vond het prettig te merken dat de monteurs daar echte techniekfanaten waren, liefhebbers b.v. van ingewikkelde en verfijnde italiaanse en duitse "raspaarden" en ook royaal de tijd namen voor informatie over een en ander. Men had schik in zo'n "eenvoudig" frans machientje als de 104, het werd met dezelfde zorg behandeld. Je ziet ook met welk secuur gereedschap men tewerk gaat. Alleen maar om met de voor hergebruik geschikte of nieuw aangeschafte onderdelen de ideale situatie zoveel mogelijk te benaderen, dus ook de voorgeschreven speling, montage binnen toegestane toleranties etc. Vaak op honderdsten van millimeters. Met als uiteindelijk doel een machine af te leveren die zo goed is als "af fabriek", zodat je er weer jaren plezier van zult hebben, en geen onwelkome en prijzige technische verrassingen.

Graag een bericht hoe de situatie op langere termijn uitpakt. Kunnen alle lezers hun voordeel mee doen, oké?
Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73
Avatar gebruiker
M. van der Meulen
 
Berichten: 3273
Geregistreerd: 28 jan 2006, 20:31
Woonplaats: De Marne (GN)

cylinderkop J7

Berichtdoor BertOrbons » 08 jun 2006, 22:16

Een late reactie op mijn bericht van 15 mei.
He blok draait prima, ik heb 200 km (bijna volgas) op LPG gereden en de kop blijft dicht. Daarna de kopbouten nagetrokken en de kleppen opnieuw gesteld. Dat was wel nodig.
De olie blijft schoon en ik geloof dat de ombouw op gas is geslaagd.
Op benzine is er voelbaar meer vermogen, maar op gas kun je goed meekomen met het overige verkeer. En aan de pomp een brede glimlach!
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten