door M. van der Meulen » 14 mei 2006, 12:33
In mijn 404-Vraagbaak staat op pagina 26 over de XC en XB motoren het volgende: "De cylinderbussen moeten na montage van de cylinderkop nog 0,015-0,075 mm boven het pasvlak uitsteken. Controleer dit door de bussen eerst zonder afdichtringen te monteren en ze vervolgens goed aan te drukken. Met een klokmicrometer kan nu worden vastgesteld hoever de cylinderbussen boven het pasvlak uitsteken. Breng onder de cylinderbussen nieuwe rubberpakkingen aan en monteer de bussen in de desbetreffende boringen met de merktekens naar de kant van de nokkenas gekeerd. Houd de bussen op hun plaats met behulp van twee pluggen...."
Pagina 28: "Smeer de koppakking aan beide zijden in met gekookte lijnolie..." en de aantrekvolgorde en aantrekmomenten bij de verschillende kopbouten. Na 1000km bij koude motor natrekken met voorgeschreven kracht.
Pagina 29: "Het pasvlak van de cylinderkop mag geen grotere afwijking vertonen dan 0,05mm. Bij eventueel vlakken mag niet meer materiaal worden weggenomen dan strikt noodzakelijk is. De totale hoogte van de cylinderkop mag daarbij niet kleiner worden dan 91,5 +/- 0,15 mm, resp. 92mm bij XC / XF motoren....
....De XC5, XB5 en XC-XF motoren met vijfmaal gelagerde krukas hebben een iets gewijzigede cylinderkop om montage van van de nieuwe bougies met langere schacht mogelijk te maken; cylinderkop en kleppendeksel zijn in verband hiermee met de letters CL gemerkt. Door de toepassing van verbeterde afdichtringen (Perfect Circle) ter vervanging van de rubberringen op de motoren met carburateur zijn gewijzigde klepgeleiders gemonteerd..."
In hoeverre deze gegevens van toepassing zijn op de J7/J9 kan ik niet zeggen, maar uit het voorgaande kun je opmaken dat na een verwijdering van de cylinderkop de afsluiting onder de zuigerbus mogelijk niet optimaal meer is, in elk geval mogelijk niet meer gelijkmatig, of het uitsteken van de zuigerbussen buiten de voorgeschreven tolerantiewaarden. Komt door het vlakken van de kop, wegneming van de druk op de rubberring, reiniging van het pasvlak en aantrekvolgorde en aantrekmoment van de kopbouten. Voor een correcte montage van bussen, ringen, pakking en kop is het zaak de voorschriften goed in acht te nemen, het steekt allemaal zeer nauw!!
Mocht na al je gedane werk later toch lekkage optreden bezorg je jezelf mogelijk een hoop extra ellende en kosten met koelvloeistof in het oliecirquit of een vastgelopen blok. Dus wees verstandig en neem, nu de motor toch al deels uitelkaar ligt, de gelegenheid en de tijd voor correcte montage, heb je later altijd plezier van!
Groet, M.
104 SL 06-'78
104 S 08-'79
307 SW Société 2.0 HDi 11-'04
Ami Super Break 03-'73