door zwaailicht » 26 mei 2006, 21:05
ok, dit is 'm wellicht nog een tip voor de volgende beurt van de dieselaars onder ons:
De distributie van mijn motor heeft idd een ketting (XD2). Deze loopt over 4 tandwielen. De ketting wordt eerst op een basisspanning gebracht door één van die tandwielen met een binnenzeskant op spanning te zetten, een soort voorspanner. Vervolgens zorgt een automatische kettingspanner met veerdruk dat de kettingspanning altijd goed is.
Als je dit nu maar lang genoeg niet bekijkt, de voorspanner niet bijstelt en het kunstof blokje van de automatische spanner niet vervangt, slijt de automatische kettingspanner tot deze tot op het metaal versleten is. Dit metaal hapt vervolgens in de ketting...dan breekt de hele spanner af. Door de druk breekt ook meteen een ander tandiel, die van de voorspanner, uit het carter los omdat de bevestigingsbout afbreekt....tandjes genoeg onder in de distributiedeksel...
Dus..ik heb nu gestuikte kleppen, 2 afgebroken bouteinden in mijn blok (één van de veerspanner en één van de voorspanner).
Misschien toch maar een andere motor zoeken, wie weet wat?
(Voorlopig gedooft) zwaailicht!