Kapot! Mijn 2,3 diesel... Help!

Voor D3, D4, J7, J9.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Kapot! Mijn 2,3 diesel... Help!

Berichtdoor zwaailicht » 21 mei 2006, 12:57

Heerlijk toerend door brabants lentelandschap, ik trap mijn koppeling in, motor slaat af. De muziek staat (te) hard dus hoor niet of er stukken metaal rondvliegen. Starten, een rammel(tje), maar compressie is verdwenen en de motor slaat niet meer aan. Door de olievulopening gekeken, tuimelaaras staat stil bij nogmaals starten, motor draait soepel (zonder compressie dus) rond.

rarara, wat is er mijn mijn toch niet zo trouwe J7-blok gebeurd?? Repareerbaar of gewoon maar naar een ander blok zoeken?

Zwaailicht
nb wie weet er nog een goede 2,3 motor te staan die ik tegen een vriendelijk prijsje kan overnemen?
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Jeetje » 21 mei 2006, 15:10

Koppakking?
... it's better to burn out, than to fade away...
Avatar gebruiker
Jeetje
 
Berichten: 4316
Geregistreerd: 09 jul 2004, 14:14
Woonplaats: Vinkeveen

pannen

Berichtdoor Pininfarina504 » 21 mei 2006, 15:50

Dat klinkt op zich niet best, alles is repareerbaar, de schade kan meevallen maar kan ook aanzienlijk zijn.
Distributie ketting gebroken, komt zo goed als nooit voor.
Probeer voor andere motor evt. bij garage/sloopbedrijf Schrouwers in Breda.
Gr,
Wim
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 21 mei 2006, 22:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Pininfarina504
 
Berichten: 2503
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Edzo » 21 mei 2006, 17:22

distributie stuk? kan kromme/gebroken kleppen opleveren......en daaruitvoortvloeiende schade.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Berichtdoor jan eend + » 21 mei 2006, 23:14

Hoi. Mwah. 't Is wel raar. Als zoals je verteld de kleppen niet bewegen zou je denken dat de distibutie-ketting kapot is of een van die tandwielen los om de as draait. Als er dan maar een klep in volledig geopende stand staat kun je verwachten dat de zuiger daartegenaan komt (en niet een beetje). Meerdere kleppen een beetje open en je bent de compressie kwijt. Als troost : Ik heb een keer iets dergelijks meegemaakt bij een Landrover waar een 2500 Indenor blok (uit een 505 D) in lag. Andere ketting en tandwielen erop en tot ieders verbazing liep het ding weer gewoon. Advies in dit geval: Koelvloeistof aftappen, radiateur eruit (moet toch als het mis is), distributie-deksel demonteren en kijken wat daar gebeurt als iemand start. Als de ketting gebroken is zou ik trouwens niet eens een startpoging doen maar eerst weer alles in orde maken. !!! Let op de timing/merktekens !!! Daarna eerst de motor op de hand ronddraaien om te kijken of ergens een "zwaar" punt zit of dat de zaak vastloopt. Als dat niet het geval is : startpoging doen. Sorry trouwens, soms overschat ik de sleutelvaardigheid van mensen (dat krijg je als je monteur geweest bent ?), is dit nog te bevatten en uit te voeren of gaat dit te al ver? Suck6 en ik ben benieuwd. Sterkte en groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Edzo » 21 mei 2006, 23:22

Helaas weet ik te weinig van de Indenor-diesel, maar als bij de iets modernere benzineblokken (205/309/306) de TU-serie, de riem knapt, gaat dat bijna nooit fout. er zit bij die blokjes altijd ruimte genoeg tussen geheel geopende kleppen, en de zuiger in BDP. Als dat bij de Indenor-diesel ook zo is, is er niet veel aan de hand.
Bij de modernere diesels, en grotere benzines (XU / XUD - serie) gaat het wel mis.

gr. Edzo
groeten, Edzo
205: le sacré numéro !
Afbeelding
Avatar gebruiker
Edzo
 
Berichten: 2847
Geregistreerd: 25 nov 2005, 02:38
Woonplaats: prov. Groningen

Kapot! Mijn 2,3diesel...Help!

Berichtdoor zwaailicht » 22 mei 2006, 10:17

hmmm..ik ga die distributie eens bekijken dan. (Dat wordt dan hemelvaart)

Zijn er wellicht mensen die weten of bij een diesel ook de kleppen met de zuigers in aanraking komen? Aangezien ik nog een keer gestart heb, omdat hij in eerste instantie 'gewoon' afgeslagen leek te zijn zou er dan toch wel eea krom moeten zijn vrees ik.

Zitten die distributietandwielen (inderdaad ketting, dus die zou niet kapot mogen zijn) wellicht met een spie op een as bevestigd? Daar zou ik me dat nog iets bij voor kunnen stellen dat dat stuk gaat...

zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Kapot! Mijn 2,3diesel...Help!

Berichtdoor BertOrbons » 23 mei 2006, 06:44

Olie aftappen en kijken of deze schoon is, geen water er in, geen stukjes ijzer?
Dan het kleppendeksel demonteren en kijken of de kleppentrein beweegt terwijl je een startpoging doet.
Tot nu toe klinkt het (nog) niet dramatisch, dus ik zou niet meteen aan het ergste denken.

sukses
camper J7 1800 cc 1977
Avatar gebruiker
BertOrbons
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 27 jul 2005, 15:44
Woonplaats: Miramont de Guyennen Fr

Berichtdoor Bert » 23 mei 2006, 09:38

bij een diesel is het niet te vermijden dat bij een defecte distributie de zuigers en de kleppen elkaar tegen komen. De distributie hoeft niet speciaal een ketting te zijn , het kunnen ook tandwielen zijn.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Indenor

Berichtdoor besbre2003 » 23 mei 2006, 19:06

Hoi!
Bij de Indenor Diesel met en P, dus de XDP loopt de distributie over tandwielen! Bij de XD moter werkt het met en ketting. Bv. in de 404 en 504. In en J7 zit origineel altijd de P moter.
Groetjes, Ton
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Kapot! Mijn 2,3diesel...Help!

Berichtdoor zwaailicht » 26 mei 2006, 21:05

ok, dit is 'm wellicht nog een tip voor de volgende beurt van de dieselaars onder ons:

De distributie van mijn motor heeft idd een ketting (XD2). Deze loopt over 4 tandwielen. De ketting wordt eerst op een basisspanning gebracht door één van die tandwielen met een binnenzeskant op spanning te zetten, een soort voorspanner. Vervolgens zorgt een automatische kettingspanner met veerdruk dat de kettingspanning altijd goed is.

Als je dit nu maar lang genoeg niet bekijkt, de voorspanner niet bijstelt en het kunstof blokje van de automatische spanner niet vervangt, slijt de automatische kettingspanner tot deze tot op het metaal versleten is. Dit metaal hapt vervolgens in de ketting...dan breekt de hele spanner af. Door de druk breekt ook meteen een ander tandiel, die van de voorspanner, uit het carter los omdat de bevestigingsbout afbreekt....tandjes genoeg onder in de distributiedeksel...

Dus..ik heb nu gestuikte kleppen, 2 afgebroken bouteinden in mijn blok (één van de veerspanner en één van de voorspanner).

Misschien toch maar een andere motor zoeken, wie weet wat?

(Voorlopig gedooft) zwaailicht!
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Ketting

Berichtdoor jan eend + » 26 mei 2006, 21:52

Hoi Zwaailicht. Mooi k@t. de zaak zo aan puin. Sneu werk. Sorry for U. Ik zou zelf in zo'n situatie op zoek gaan naar een ander blok. Behalve de schade aan je distributie is de kans zeer groot dat er ook met de kleps (of zelfs zuigers) iets mis is. Dit omdat je zo weinig kompressie hebt. Ik heb nog een "onderblok" van een 2300 liggen, maar dat ligt al verrekte lang. Weet niet eens oftie nog rond wil, zal daar als je dat wilt eerdaags naar kijken. Maar dan moet er nog een kop komen, de mijne was gescheurd. Ik hoor het wel, suck6 ermee. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Indenor XD2

Berichtdoor besbre2003 » 26 mei 2006, 22:12

Hoi!
Zet er en andere in! Bij ons zijn de Indenors nog genoeg bij de sloper te koop. Gewoon eentje nemen uit en Sierra. Is minder werk als en kapote aan de loop te brengen! Ik heb bij mij een uit en Talbot Tagora verbouwt. Let wel op het pijlstokje van de olie. Die zit bij Indenors uit personenwagens vaak aan het verkeerde eind! Ook kan het Carter anders zijn bij en moter die zijn oorsprong heeft in en luxewagen. En ook de startmoter zit wel es aan de verkeerde kant...en als ie te vinden is..neem en XDP..het liefst niet met Roto/CAV maar met Bosch Pomp ( die loopt ook met voorverwarmde plantolie,slaolie,frietfett... )
En nog en detail: de XD2 S heeft vanwege de oplading en versterkte koppaking..de blower gewoon weglaaten. Rond 68 pk zijn genoeg en zonder oplading leeft de Indenor ook langer..
Groetjes uit de eifel, besbre2003 ( sorry, mijn nederlands is niet zo best.. )
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein

Berichtdoor jan eend + » 26 mei 2006, 22:53

Moio. Ton heft gelijk, er zijn meer dan zat 2300-blokken op de sloop. In de Ford Sierra istie bijvoorbeeld veel gemonteerd. Maar ook in de 505. Of wil je een Turbo? Was vaak in de DAF 400 gemonteerd. Ook in de 604, trouwens. Je moet dan wel de waterpomp van je J7-blok overzetten. Verder opletten of de starterkransen gelijk zijn !! Tanden tellen. Dat voorkomt veel problemen. Anders maar een PB voor mijn tel.nr. Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Tjeerd » 30 mei 2006, 09:47

Ik kwam deze tegen. Misschien dat je er wat aan hebt.
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... :B:SS:NL:1

Tjeerd
Tjeerd
 
Berichten: 26
Geregistreerd: 28 jun 2004, 16:45
Woonplaats: Gilze

J7 motor

Berichtdoor keesal » 06 jun 2006, 17:24

Ik weet niet of je al een motor hebt maar ik heb nog een goede (46000 km) motor in de bus zitten. Die mag je overnemen.
Voor zover ik het uitgezocht heb betreft het een 2,1. Maar dat weet ik niet honderd procent zeker. Motor liep 100% zonder olieverbruik.
Het is een J7 uit '75 met verhoogd laadvermogen.
Laat maar horen.
Als je zover komt heb ik ook nog een zo goed als nieuwe koppeling voor je. Die zit aan de motor.
keesal
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 02 jun 2005, 15:38

Kapot! Mijn 2,3diesel...Help!

Berichtdoor zwaailicht » 16 jun 2006, 11:27

Weet iemand wat een 134 voor motor is? Er wordt in een ander forumtopic gezegd dat dat een 2300 is, maar wel met een vraagteken. Kan iemand dit bevestigen/ontkrachten?

(Ik kan er één kopen bij mij in de buurt namelijk...)

groet,
zwaailicht
zwaailicht
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 21 feb 2005, 11:18
Woonplaats: Amsterdam

Motor 134?

Berichtdoor besbre2003 » 16 jun 2006, 21:54

Hoi!
De 2300 heet XD2 en de opgeladen versie heet XD2S. Staat in ieder geval op de cylinderkop aan de linker kant. En "134" is mij niet bekent..Groetjes, besbre2003
Sorry, mijn nederlands is niet zo goed..
besbre2003
 
Berichten: 110
Geregistreerd: 26 apr 2006, 18:16
Woonplaats: Duitsland / Andernach-Rhein


Keer terug naar J7/J9

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast