Ik heb een raadseltje (vraag).
Ik heb problemen met de temperatuur en het koelwater verbruik.
Wanneer ik op vakantie ben en goed door rijdt bij 30 graden buiten temperatuur, is er niks aan de hand. 2000km en een keer 1/2 liter koelwater bij gegooid, maar dat was eigenlijk niet nodig.(ook mee door de bergen gereden, geen probleem)
In Amsterdam gebruik ik mijn j7pz10 (1600 benzine) bijna dagelijks, 3x in de week haal ik bij de groothandel bootschappen voor een zwitsers eetcafee (cafe Bern).
Het niveau van het koel water kontroleer ik regelmatig, soms moet ik wel twee keer per tankbeurt een liter bijgooien.
Wanneer ik dit niet doe dan gaat mijn temperatuur lampje branden, en dan voornamelijk als ik stil sta voor het stoplicht. Dat is vaak in Amsterdam. Ik wordt ook altijd door mijn liefe goede j7 even gewaarschuwd door een geluid, als van een schorre kikker. Dat geluid geeft hij voornamelijk bij het schakkelen van een naar twee, soms van twee naar drie. Dit is denk ik de radiatordop die overdruk kwijt moet, bij het optrekken.
Ik heb een jaar geleden al een nieuwe waterpomp en radiateur gemonteerd. die zijn goed. Wel zat er geen thermostaat in bleek toen, die zit in de bovenste radiateur slang normaal. De thermostaat heb ik toen bij de garage besteld en erin gezet. (dit was geen peugeot garage, maar zag er wel goed uit, nieuw), ik heb hem nog gecheckt dat hij wel werkte.
In de winter wordt dit probleem erger. Ik denk dus dat het misschien aan de thermosstaat ligt. Misschien is het wel iets anders wat tot de overdruk kan leiden, waardoor ik koelwater verlies?
Wie weet hier meer over, wie kan mij helpen?
Groet ,
Jesse