Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Leuk artikel of boek gelezen, komt Peugeot in een TV-programma of in een film voor, en wil je je mede-forumleden daar op wijzen? Schrijf hier je eigen tips en 'recensies'.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti, Le Lion

Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Koffiemolen » 06 maart 2012, 21:25

Gisteren bij Tros RADAR een flink item over de THP-motor. Hierin figureerden een 207, 5008, C4 Picasso en een New Mini. De klachten: ratelen als ee dieselmotor, inhouden op onverwachte momenten, olieverbruik tot zelfs een liter per 1.000 km (volgens een Peugeotdealer: normaal). En tot slot inwendige vervuiling (advies Citroendealer: tank voortaan maar super ipv euro 95.... :shock: ). Er figureerden ook autotechnici die uitlegden wat er nu mis is met deze motoren. En eigenlijk bljkt het meest terug te voeren op distributiekettingen die tot wel 6 cm langer worden dor slijtage in de eerste (!) 50.000 km. Honderd jaar automobiele ontwikkeling en dan een doodnormale ketting die zo snel langer wordt door slijtage van pen-gat verbndingen. Het doet mij erg denken aan mijn stuurproblemen met de 5008 t.g.v. snel uitlubberende pen-gatverbinding in de kruiskoppelingen vd de stuurkolom (de 2e kolom had het na ca 8.000 km ook al weer net zo erg als de vorige).
Bij Peugeot heeft 32% van alle auto's met THP-motor tot nu toe deze klachten. Geen fraaie cijfers. Eigenaar van de 5008 waren zelfs bang geworden om met de 5008 op vakantie te gaan. Na een paar heel vervelende ervaringen tijdens het inhalen. De beste man reed al 30 jaar Peugeot en deze 5008 was steevast z'n laatste. Mw. Fassbender van Peugeot Nederland reageerde correct op deze bevindingen. De problemen worden erkend. Ze bestonden tot 2011, daarna is de productie aangepast. Veel eigenaren met problemen hebben meerdere keren dezelfde reparatie late uitvoeren, door onvoldoende oplossing/ kennis bij de dealer. Volges Mw. Fassbender kunnen eigenaren een beroep doen op terugbetaling als eerdere problemen hetzelfde waren en het onderhoud correct is uitgevoerd. Dat is nog iets. Het neemt het wantrouwen toch helaas niet geheel weg.
Wat ook vervelend is dat AL mijn collega's met een auto van PSA met THP motor bovenstaande problemen ook hebben gehad. Met vaak meerdere tot vele reparaties tot gevolg. Ook mij schoonvader met zijn 3008 hoort helaas in hetzelfde rijtje. Jammer, en nog eens jammer. Want intussen is het autojournaille lyrisch over de rijkwaliteiten van dit blok. Ik hoop dat we dit hoofdstuk snel kunnen afsluiten!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Martijn » 06 maart 2012, 22:53

Wat een waardeloos stuk journalistiek was dat zeg.... Een ketting die VIJF cm is opgerekt? Man, dan liggen de zuigers toch allang op het dak? Hij rekt wel iets ja, maar dat is milimeterwerk en als je dat bijstelt op de juiste manier ( en daar gaat t vaak fout) is er niks meer aan de hand want die rek houdt ook weer op. En 32% van de THP's die problemen heeft? Hoeveel mensen hebben ze ondervraagd? Dat vertellen ze er voor het gemak maar niet bij, zodat je niet kan controleren of het een representatieve steekproef is. En dat het probleem sinds 2010 is opgelost, daar wordt snel even aan voorbij gegaan.

Trouwens, die man met die feline 207 : hij geeft gewoon toe dat ie zijn auto heeft laten opvoeren. Tsja... dat is vragen om ellende...
Laatst bijgewerkt door Martijn op 07 maart 2012, 01:06, in totaal 2 keer bewerkt.
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2181
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor chr. » 06 maart 2012, 23:09

Martijn schreef:Wat een waardeloos stuk journalistiek was dat zeg....



Hoe het gebracht wordt, daar valt misschien iets over te zeggen maar wat je hier hoort http://www.trosradar.nl/uitzending/ slaat ook
totaal nergens op! 30.000€ voor een gammel product daar wordt niemand vrolijk van.
Blijkbaar toch een productie fout, de desbetreffende afgevaardigde van Peugeot zegt dit dan ook in het filmpje op 20.00 min. Maar vraag niet hoe!
De reactie van Peugeot aan tafel bij Radar, dat is een waardeloos stukje uitleg.
Draag een warm hart toe aan het merk maar als je de 5008 hoort lopen uit het filmpje lijkt het idd wel een diesel.
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor joospeugeot » 06 maart 2012, 23:53

chr. schreef:
Martijn schreef:Wat een waardeloos stuk journalistiek was dat zeg....




De reactie van Peugeot aan tafel bij Radar, dat is een waardeloos stukje uitleg.



dat vrouwtje dat voor peugeot sprak was inderdaad niet echt zelfverzekerd en had eigenlijk ook niet echt wat melden.

ik snap alleen niet hoe ze t voor mekaar krijgen om zo'n slechte ketting te creëren ???

voor die meneer de laatste peugeot ?? dan zou die misschien wel eens een bmw kunnen kopen. als daar zo ook zo'n Thp in ligt komt ie bedrogen uit. maar niet alleen alleen bij psa zijn er problemen. andere merken hebben ook zo wel de eigenaardigheden :mrgreen:

TIP: koop een oudere peugeot, bijna nooit wat aan. wel onderhoud plegen natuurlijk :D
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor jan-03 » 07 maart 2012, 00:17

Ik heb de uitzending ook gezien en ben van mening dat het dit mede oorzaak is van de haperende verkoop.
Kettingen die tot 6 cm langer worden zijn op zich taaie kettingen maar een ramp als het een distributieketting betreft..
Deze moeten maatvast blijven uiteraard.. Het kan best zo zijn dat ook dit weer een gevolg is van te ver gaande samenwerking wat de controle op de
matrialen niet ten goede komt.. Het is natuurlijk belangrijk dat zoiets van hetzelfde kaliber is dan de geteste matrialen..
Auto ontwikkelen, testen enz en dan door iemand anders de onderdelen tegen goedkopere prijzen laten produceren is en blijft risicovol althans als dit
het geval is... Het blijft gissen.
Jammer dat dit gebeurd is.. Een goede auto verkoopt zich zelf en mag dan ook wel ietsje meer kosten..
Is bekend hoeveel motoren zo zijn geleverd? Ik denk dat de inruilwaarde van de typen met THP motor ook zal kelderen..
Een goed onderzoek van wat er aan de hand is en een grote terugroepaktie van psa om alle euvels goed en degelijk te verhelpen.
Het zet veel kwaad bloed als dit blijft doorsudderen.. Ik begrijp niet dat het zo lang heeft geduurd om dit euvel te signaleren... :roll:
Als er een stuk of wat dealers bellen dan moet je er toch meteen bovenop zitten om te voorkomen wat er nu is gebeurd..
Produceren, verkopen, afrekenen.. en volgende klant zo wordt er gewerkt.. En niet alleen bij auto's hoor..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Gilletti » 07 maart 2012, 08:47

Nog een dag wachten en de ketting is inmiddels 2x zo lang geworden. :roll:

Ik heb ook een THP en herken helaas diverse van de genoemde klachten.
Echter dat is niks nieuws en als je een beetje rondvraagt en zoekt op internet komt Radar er wel als een spuitelf achteraan gehobbeld.
Tuurlijk is het vervelend (knullig) dat zoiets gebeurt bij zo'n fijn blok maar PSA/BMW is hiermee niet de enige.

Overigens valt de auto in een noodloop en daarbij is zeker niet al je vermogen weg. In de situaties die ik ondervonden heb (ook op de snelweg), voelde dat niet als gevaarlijk.
Het stijgende olieverbruik vind ik wel erg vervelend.

Mijn distributie-klacht is keurig door de dealer geconstateerd en zonder morren onder garantie gerepareerd.
Tevens de toezegging gekregen dat als zich dit na de garantie blijft voordoen het ook nog onder coulance gerepareerd wordt.

Overigens geeft Peugeot NL nu ook op de eigen website extra uitleg.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor ruit'48 » 07 maart 2012, 11:36

Als voormalig medewerker van de grootste kettingfabrikant ter wereld TSUBAKIMOTO CHAIN CO te Japan heb ik in 25 jaar
heel wat met dit product te maken gehad. In de eerste plaats wil ik stellen dat er bij een ketting niet over rek wordt gesproken in geval van
slijtage, rek is voor elastiek, bij een ketting spreekt men van speling en/of ruimte.
Heb ook heel wat gebroken kettingen gezien, vooral bij motorfietsen, hier was dan sprake van overbelasting, een verkeerde keus
het onjuist monteren van de verbindingsschakel of een gebrek aan onderhoud.
Een distributieketting in een automobiel doet zijn werk onder gunstige omstandigheden, goede smering, stofvrij en constant onder spanning
gehouden door een tensioner (spanner) . Een lange levensduur is het logische gevolg, slijtage kondigt zich aan door gerammel.
Op dat moment moet er aan vervanging worden gedacht. Breuk komt relatief weinig voor. Een verlenging van 6 c.m. in de eerste 50.000 k.m.
is ook wel erg veel, eigenlijk te veel. Als je uitgaat van een steek van 3/8 inch °9,525 m.m.- de standaardmaat van een distributieketting-
komt dat overeen met een verlenging van 6 schakels ..! Dit betekent een verandering van de steek wat ook van invloed is op de kettingwielen.
kettingwielen, géén tandwielen, die zitten in de versnellingsbak! Als bij ons een nieuwkomer sprak over "ketting en tandwielen" werd hij door
de oude garde smadelijk uitgelachen. Da vergeet je het nooit meer. Dit terzijde.
De restanten die gisteravond in beeld kwamen zagen er erbarmelijk uit. Dit kan de fabrikant, vermoedelijk SEDIS , een kwalitatief hoogstaand
producent welke al sinds mensenheugenis de Franse automobiel fabrikanten van distributie ketting voorziet, niet hebben bedoeld.
Ik kan op afstand geen oordeel geven over dit probleem , maar in eerste instantie lijkt het mij een kwestie van een verkeerde keus, mogelijk
had er voor een ander type ketting moeten worden gekozen of toch een distributieriem. En als laatste denk ik aan een productiefout , hoewel
die kans uiterst klein is. Het blijft gissen.

.

.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Martijn » 07 maart 2012, 13:21

ruit48 schreef: Een verlenging van 6 c.m. in de eerste 50.000 k.m.
is ook wel erg veel, eigenlijk te veel. .


Ruit, de verlenging is zwaar overdreven door Radar. In de praktijk is het maar enkele tienden van procenten over de gehele levensduur van de ketting
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2181
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor ruit'48 » 07 maart 2012, 13:32

Ik begreep het ook eigenlijk niet want zo'n verlenging in relatie met de steek van 3/8 is eigenlijk onmogelijk
een verlenging van enkele tienden is normaal , dit heet "initial strength" .
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Cor Rosie » 07 maart 2012, 14:25

Martijn schreef:
Ruit, de verlenging is zwaar overdreven door Radar.



Hoe weet je dat?
Avatar gebruiker
Cor Rosie
 
Berichten: 798
Geregistreerd: 27 jun 2006, 11:58
Woonplaats: Dichter bij dan je denkt

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor joospeugeot » 07 maart 2012, 14:48

als je ketting 5 of cm langer is geworden denk ik dat je motor helemaal niet meer loopt. de distributie is zoveel van tijd af dat ie waarschijnlijk al niet meer start....

zet je distributieriem maar eens een tand verkeerd. wil zwijgen over vijf schakels :?
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor jan-03 » 07 maart 2012, 15:09

Inderdaad onmogelijk normaliter.. Dat een dergelijk programma klachten onder de loep neemt ten gunste van de consument is denk ik niks mis mee maar
de feiten die gegeven worden dienen dan ook wel te kloppen anders is het de pot verwijt de ketel verhaal..
Toch klopt de kern dat er iets aan de "ketting"is met de PSA wat niet goed is aangepakt bij de allereerste signalen..
Een goede les voor de toekomst..
Ik zou als ik salesmanager was m,n klantenboekje uitpluizen en gewoon een telefoontje plegen met m,n klanten..
Een goed gesprek doet vaak veel goed..
gr Jan.
Peugeot 406 sedan 1996 Peugeot 203 berline
Een klassieker gebruik je niet maar die beheer je
Afbeelding
Avatar gebruiker
jan-03
 
Berichten: 6529
Geregistreerd: 22 sep 2010, 14:21
Woonplaats: workum

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Martijn » 07 maart 2012, 16:25

Cor Rosie schreef:
Martijn schreef:
Ruit, de verlenging is zwaar overdreven door Radar.



Hoe weet je dat?

Het is mn vak om dat te weten
Door te relativeren leef je misschien niet langer maar wel prettiger.
Avatar gebruiker
Martijn
 
Berichten: 2181
Geregistreerd: 28 apr 2004, 13:46
Woonplaats: Hilversum

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Manitoba » 07 maart 2012, 16:37

@Kees en Martijn: ik heb begrepen vanuit de problemen met mijn C5-THP dat de constructiefout bestaat uit het ontbreken of slecht functioneren van een (zelf-)spanner op de ketting; de spanrol? Ben totaal niet technisch, maar zoiets herinner ik me van het debacle, cq gebed zonder einde met m'n C5.

Greetz,
Walter.
Sinds 21 september '11: 508 Berline / 1.6 e-HDi S/S 2-tronic / Blue Lease Executive / Gris Haria
Avatar gebruiker
Manitoba
 
Berichten: 539
Geregistreerd: 31 mei 2006, 21:14
Woonplaats: De Meern

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor ruit'48 » 07 maart 2012, 19:49

Dat is heel goed mogelijk, op het moment dat de tensioner (spanner) niet meer werkt, gaat de ketting slap hangen en wordt onevenredig
zwaar belast - schokbelasting- en zeker bij een wisselend toerental zal dit op korte termijn tot breuk leiden.
De in het TV programma getoonde ketting zag er ook heel slecht uit de schakels waren uit elkaar getrokken , de platen van de buitenschakel
(maillon exterieur) waren helemaal verbogen, de commentator noemde dit "oortjes" waarmee hij gelijk zijn onkunde kenbaar maakte.

.



.
-404 berline 1961 (prod. jaar '60)
Suzuki Baleno Estate 1.8 GTX automatic

Aime ta voiture, soigne~la , conduis bien et conduis toi bien !
Avatar gebruiker
ruit'48
 
Berichten: 6086
Geregistreerd: 22 nov 2008, 20:03
Woonplaats: Goeree ~ Overflakkee

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor michelv » 07 maart 2012, 20:54

Was een oppervlakkig verhaal zonder dat de details duidelijk werden.

Het schijnt in de nieuwe modellen gelukkig opgelost te zijn.

Ik vroeg me wel af waarom het bij de Mini eerder opgelost was dan bij PSA...
ooit:
206 (2004), 205 autom., 206 QS break, 305 break, 306 break, 405 break, 504GL (2x), 406C, 306, 107, 206 (2007), 206+ nu: 207 en 307
michelv
 
Berichten: 281
Geregistreerd: 11 sep 2005, 09:18
Woonplaats: midden nederland

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Remco504coupe » 07 maart 2012, 21:45

Feit is dat het gewoon onnodig (en daarom erg dom) is om als merk bij dit programma terecht te komen.
Als er eerder een terugroepactie was geweest, was dit allemaal niet nodig geweest.
Er wordt pas iets gedaan als er klachten zijn. En is er dus tot 2010 dus gerepareerd met dezelfde troep.
Krijgen dezelfde klanten dezelfde mankementen weer. Weg klantenvertrouwen in deze moordende tijden.

En mevr. Fassbinder kondigde nog steeds geen terugroepactie aan voor de auto's van voor die tijd.
Waarom niet? Geld? Dat zal het wel zijn, maar deze imagoschade kan wel eens duurder uitpakken dan een doeltreffende terugroepactie.
Wordt er soms gehoopt dat de meeste gevallen (net) na de garantietermijn plaatsvinden? Dat zou smerig zijn.
Wat kwam ze daar dan eigenlijk doen? Ik kan me voorstellen dat de betrokken gedupeerden alleen maar pissiger worden van zo'n draaierige houding.

Misschien is het een idee dat het afterservicemanagement intern eens tegen wat schenen schopt, ook als dat hoger geplaatsten betreft..
In het belang van de klant. Want niet de baas, maar de klant betaalt immers het salaris.
Dit soort zaken kunnen beter intern middels een stevige sparpartij beslecht worden, zodat het sneller en buiten het zicht van de klant wordt opgelost.
Een keer repareren zal door de meeste klanten wel vergeven kunnen worden, als het euvel dan snel en doeltreffend wordt opgelost.
Zonder moeilijk te doen.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Mark Meinders » 07 maart 2012, 21:52

Mw. Fassbender van Peugeot Nederland kan nog wel een lesje communicatie gebruiken........
beleef je klassieker fanatieker
Mark Meinders
 
Berichten: 180
Geregistreerd: 21 nov 2006, 21:30

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor joospeugeot » 07 maart 2012, 22:33

Mark Meinders schreef:Mw. Fassbender van Peugeot Nederland kan nog wel een lesje communicatie gebruiken........


word waarschijnlijk zo aan gewerkt als t oplossen van de problemen van de thp :mrgreen: . zal ook wel een tijd in beslag nemen

en wanneer worden de problemen van de 1.6 hdi eens onder de loep genomen :?: deze motor vevuilt inwendig nogal :roll:
ik was in belgie voor een 306 hdi met schade gaan kijken, stond bij een volvo specialist. die moest bijna huilen over de kwaliteit van deze 1.6 diesel motor. ligt ja ook in een volvo. de 2 liter diesel was hij wel te spreken over
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Koffiemolen » 07 maart 2012, 22:57

Martijn schreef:
Cor Rosie schreef:
Martijn schreef:
Ruit, de verlenging is zwaar overdreven door Radar.



Hoe weet je dat?

Het is mn vak om dat te weten


Tja, als het goed is is het dan ook je vak om te weten dat de klant niet altijd gelijk heeft, maar wel altijd gelijk krijgt. En dat het voor jou als leverancier belangrijker is wat je klant vindt, dan wat jij denkt dat de klant zou moeten vinden. Een klant baseert zijn emotie echt niet op dubbelblind placebogecontroleerde randomised trials. AL mijn collega's hebben deze klachten gehad, dus ondanks mijn wetenschappelijke achtergrond is mijn perceptie: 100% van die motoren is mislukt. De klant vindt wat ie ervan vindt en daar heb je als leverancier mee te dealen. Soit.

En daarin leverde Mlle Fassbender niet het beste optreden wat mij betreft. Ze erkende dat er e.e.a. mis is met de betreffende motoren, maar wat ontbrak was de toezegging "dus gaan wij dat voor onze klanten helemaal oplossen". Dat heb ik onvoldoende gehoord.

Overigens wel goed te zien dat ik hiermee een 'bewogen' topic heb geopend. Het is per slot van rekening toch goed dat het onze Peugeot-gemoederen bezighoudt, i.p.v. dat het ons onverschillig laat.
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor 403diesel » 08 maart 2012, 00:29

In mijn ogen is inmiddels bewezen dat duurzame lange termijn bedrijfsvoering inhoud een goed produkt voor een redelijke prijs en vooral ook goede service. De bedrijven die kwaliteit en service leveren blijven over het algemeen zelfs in de moeilijke branches overeind terwijl de prijskrakers toch omvallen.
In het huidige economische klimaat wordt dit echter steeds moeilijker vol te houden aangezien prijsstelling momenteel boven alles lijkt te staan. Dit klimaat hebben we echter als consument gecreerd

De hoogtijdagen zijn voorbij, salarissen van nieuwe medewerkers is drastisch lager dan voorheen en wat service en garantie betreft moet er in de kosten worden gesneden. Zoals bij de 203 de introductie lange tijd werdt uitgesteld door problemen met de versnellingsbak is nu ondenkbaar. Je moet als bedrijf mee met de rest. Ik kan me gezien de klachten met de THP motor niet voorstellen dat de prototypen geen gebreken hebben vertoond. Ik heb sterk het idee dat hier een risicoanalyse op los gelaten wordt en afgewogen wordt wat economisch het minste schade toebrengt; of de introductie uitstellen, of de motor in de markt zetten en hopen dat het meevalt.
Tot zover nog niet echt iets aan de hand, een introductie van een motor met een dergelijk probleem waarbij je een bepaald deel garantie claims voor je rekening neemt is vervelend voor de klanten van een eerste serie, maar kan je tijd geven het probleem op te lossen. Het probleem moet dan echter wel opgelost worden.

Hiervoor heb je een aantal zaken nodig, o.a.;

Een pasklare technische oplossing die uitvoerig getest is;

Een dealerorganisatie die terzake kundig is, getraind is en een hands-on mentaliteit heeft. Prima meneer, wij gaan dit probleem voor u oplossen en dat vervolgens ook daadwerkelijk doen. Ik heb dit bij 2 verschillende dealers nog niet ervaren.
De opmerkingen dat olieverbruik van een liter op 1000 km normaal is, en gooi er maar super benzine in is een beetje kruideniersmentaliteit. Niet iets wat je verwacht van een bedrijf waar je een uurtarief van €80,- voor moet neertellen.

De fabriek/importeur zal hierin haar dealerorganisatie moeten steunen. Met een twijfelachtige, nietszeggende houding zoals van mevrouw Fassbender zullen de dealers de klanten niet serieuzer gaan nemen.
Fouten maken is niet erg, hooguit vervelend mits het accuraat opgelost wordt en de verantwoordelijkheid genomen wordt.

Misschien gaat het nog wel een stap verder en wordt er ook een risicoanalyse losgelaten op imagoverlies; als we de garanties zoveel mogelijk proberen af te wimpelen kost ons dat x % klanten die niet meer terug komen. Pff. het kan maar het eind lijkt me dan zoek.

De speling op de ketting in de uitzending was per schakel wel heel veel. Ik kan me wel voorstellen dat je op centimeters uitkomt. Hoe lang zo'n motor daarmee blijft lopen zal afhankelijk zijn van het bereik van de spanner en in hoeverre de ketting door de verlenging nog in de tanden van het kettingwiel grijpt. Wellicht dat uiteindelijke breuk veroorzaakt wordt doordat de ketting over de tanden gaat lopen.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor chr. » 08 maart 2012, 12:19

Het verhaal heeft nog een andere wending, lees hier http://peugeot5008club.nl/phpbb3/viewto ... 4&start=40
Peugeot 304 S cabriolet
Afbeelding

Afbeelding
Peugeot; Conçue pour coller à la route.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor Gilletti » 08 maart 2012, 15:13

chr. schreef:Het verhaal heeft nog een andere wending, lees hier http://peugeot5008club.nl/phpbb3/viewto ... 4&start=40


Daar staat toch niks nieuws? :?:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor MarcoPeus » 08 maart 2012, 18:06

Gelukkig werken Peugeot en BMW samen bij de ontwikkeling van motoren en zal BMW deze klachten ook hebben, maar daar hoor je niemand over. Ik ben zo blij dat GM ook nog een keer bij Peugeot komt om troep te ontwerpen en Peugeot de schuld te geven. Volgens mij is dat een strategie van die grote jongens, samen werken en dan ervoor zorgen dat de andere partij tenondergaat aan de klachten door inferieure producten. Je kunt zorgen dat je zelf boven de rest uitkomt door goede producten te leveren, je kunt er ook voor zorgen dat anderen slechter worden zodat jij beter lijkt. Het zogenaamde ellebogen werken. Ik heb vroeger collega's gehad die dat heel goed konden.

In mijn beleving is Peugeot bij heel veel mensen altijd onderwerp van spot en sarcasme geweest. Alleen al in mijn prive omgeving word ik regelmatig met beledigingen geconfronteerd betreffende mijn onaflaatbare passie voor Peugeot. Helaas is er niemand die een woord van kritiek durft te geven aan t adres van BMW (en dus ook mini), wederom wordt peugeot (PSA) belachelijk gemaakt.
Vroeger was t vanwege koppakkingen en roest en nu zijn t van die wazige dingetjes allemaal die bij elk merk voorkomen maar bij sommigen in een hele diepe doofpot schijnen te verdwijnen.
Een vriend van me heeft een Audi A6 gehad. Hoe vaak hij met dat hok al in de garage is geweest voor allerlei wazige storingen?!?!?
Buurman van mijn heeft een Mercedes 190E. Staat elk weekend met de motorkap open voor allerlei flut dingetjes te repaperen.
Laatst een lange rit gemaakt richting t noorden van t land, 5 auto's langs de kant gezien met de klep open, 4 Volkswagens (Wie anders!?) en een Toyota.
Alles valt en staat met onderhoud, een goeie dealer (die weet waar hij t over heeft en monteurs in dienst heeft en geen onderdelen wisselaars), en auto rijden met beleid en niet volgens de Audi/VW methode.
Iedereen denkt: "Ik rijd een Turbo dus ik kan lekker knallen", nou vergeet het maar. Netjes warm rijden en voldoende tijd geven om af te koelen is zeer belangrijk.
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php

Re: Tros RADAR: THP-motor zorgt voor veel problemen

Berichtdoor joospeugeot » 08 maart 2012, 19:16

MarcoWetzels schreef:Gelukkig werken Peugeot en BMW samen bij de ontwikkeling van motoren en zal BMW deze klachten ook hebben, maar daar hoor je niemand over.


zover ik weet word die alleen in een mini gebruikt die motor. maar alleen in de duurdere versie dus. er zijn dus meer mini's die deze motor dus niet hebben.
bij peugeot en citroen hebben ze deze motor ja ook in de grotere auto's geduwd bijv een 407 of een c5 etc etc.
als peugeot deze motor alleen bij een 207 gebruikte, dus de snellere versie, hoorde je ook niks. komt dan te weinig voor
eigenlijk test bmw haar motoren in een psa :cry:
vermoedelijk kan Peugeot een zeer besmettelijk virus zijn, als je het eenmaal bevat hebt zie er dan nog maar eens vanaf te komen
Avatar gebruiker
joospeugeot
 
Berichten: 7190
Geregistreerd: 21 maart 2010, 04:09
Woonplaats: tegen de heuvels aan van limburg

Volgende

Keer terug naar Peugeot in bladen, boeken, films en op TV

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten