In de winter editie van Peugeot Magazine stond een artikel over wijlen Johannes Wardenier.
De rode draad door het verhaal is de benzineloze motor en de interesse van de multinational Philips voor de vinding van Johannes Wardenier.
Het blijft echter bij een tipje van de sluier.
Ik weet dat(wijlen) Dhr. Frits Philips een groot deel van zijn leven behept is geweest met de ontwikkeling van de Sterling motor, het probleem is en was het (effectief)vermogen dat zo'n motor levert.
De motor an sich is 100% schoon, bovendien heel stil, energiebron is iedere denkbare warmtebron:gasvlam,waxinelicht,houtvuurtje, tot aan door lenzen gefilterd zonlicht toe.
Ik ben destijds tijdens mijn studie laboratorium techniek, ook zeer geïntegreerd geraakt door dit prototype motor, zozeer zelfs dat ik er een praktijk opdracht aan vast geknoopt heb, ik ben op de afdeling fijnemechanica/instrumentenmaken van de TH in Eindhoven circa één jaar bezig geweest met het maken van een miniatuur Sterling motor.
Ik heb hem nog steeds zal ongeveer weer een jaar of zeven geleden zijn dat ik hem voor het laatst getest heb.
Ter nagedachtenis aan Frits, zal ik hem deze week weer eens gaan proberen en er enkele foto's van schieten voor het forum.
Om weer even terug te komen op datgene waar ik dit verhaaltje mee begon, het is mijn stellige indruk dat Johannes Wardenier destijds iets bedacht heeft om de Sterling motor meer KWH's(paardekrachten) te geven.
Ik heb ook nog een technisch werkboek voor het ontwerp v/d miniatuur Sterling motor tot in detail toe getekend en dat moet ook want de passingen komen zeer kritisch, de zuiger beweegt zonder zuigerveren in de cilinder en de verdringerbus bedoeld en aanwezig voor het uitzetten van warme lucht die de zuiger aandrijft moet tegen zeer hoge temperaturen(b.v. gasvlam uit brander)bestendig zijn.
Voor mensen die belangstelling hebben, wil ik het werkboek evt. dupliceren