In het AD van zaterdag 13 mei staat onder de kop 'Fiat en PSA blijven zelfstandig' een uitgebreid interview met Sergia Marchionne en Jean-Martin Folz, de topmannen van respectievelijk Fiat en Peugeot. Op een foto bij het interview zijn zij te zien voor de nieuwe bestelbus van PSA en Fiat. Uit het artikel blijkt dat de samenwerking tussen de beide concerns in elk geval tot 2017 vastligt. Van overname is geen sprake, verzekeren beide topmannen.
In het interview (geschreven door AD-autoredacteur Niek Schenk) zegt directeur communicatie van PSA Christian Peugeot verder dat de Europese fabrikanten die de afgelopen jaren zijn overgenomen, het zwaar hebben in de markt. Over PSA zegt hij: "We zijn zelfstandig en dat moet zo blijven".
In een informatieblok bij hetzelfde artikel valt ook te lezen wat de uitgangspunten waren bij de vormgeving van de nieuwe PSA/Fiat bus. Dat is om bij eventuele schade de kosten voor de eigenaar/ondernemer zo laag mogelijk te houden door zo snel mogelijk te kunnen repareren. De koplampen zijn hoog geplaatst om het risico op beschadiging zo veel mogelijk te verminderen. Het front bestaat verder uit drie afzonderlijke delen, die in geval van schade eenvoudig vervangen kunnen worden.
Dit verklaart dus de al dan niet lelijke vormgeving, die op een ander topic al wordt besproken.
Ik heb niet gekeken, maar op www.ad.nl (de website van het AD) zal het verhaal ook wel te lezen zijn.