Startmotor P203 - elektrisch contact

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Startmotor P203 - elektrisch contact

Berichtdoor Peter Gubbi » 19 aug 2022, 12:01

Hoi, wie kan mij helpen?
De startmotor van mijn Peugeot 203 is in prima conditie maar het elektrische contact faalt. Vorig jaar een 3-tal dagen aan bezig geweest om het werkende te krijgen. Nu terug in panne = contact wordt niet gemaakt.
Weet iemand hoe dit er behoort uit te zien? Op de startmotor staat een koperen plaat dat in een hoek geplooid is. Bij mij leunt die ver naar achter. Ik vermoed dat deze een rechte hoek moet maken maar dat de plaat te kort is.
Weet iemand of de koperen onderdelen ergens verkrijgbaar zijn?
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Re: Startmotor P203 - elektrisch contact

Berichtdoor jeroencr » 10 sep 2022, 09:20

Kun je fotos plaatsen hoe het er nu bij jou uitziet? Ik ben er ook aan bezig geweest maar ik weet niet meer precies alles en heb geen fotos.


Ook handig om welke startmotor gaat het?
Met startknop en elektrische solenoid?
met kabelbediening en de hevel richting achterkant van de auto van 203a?
Of met kabelbediening en hevel richting voorkant van de auto van 203c?


in de startmotoren met kabelbediening, daar is de plunjer van af te stellen via schroefdraad door de hendel niet te gebruiken, maar de plunjer zelf in te duwen(kan van buitenaf) en een schroef van plunjer halve slagen te verdraaien.

De koperen plaat waarover je typt(vermoed ik), is uiteindelijk bij goed contact(na afstelling zoals hierboven beschreven) op gelijk hoogte gedrukt door de plunjer als de plaat aan de + naar accu die aan de binnenkant aluminium behuizing is. Maar de plaat moet dan wel door de plunjer wat "aangeduwd" zijn, dus daarom flink richting plunjer buigen(naar voren vermoedelijk bij jou als dat het probleem is? geen idee). Als de plunjer wordt aangeduwd tot het goed elektrisch contact zal de plaat door de plunjer opnieuw verbuigen en na loslaten plunjer iets terugveren.

Naast het elektrisch contact niet vergeten ook de isolatie van de plunjer en de twee elektrische contacten daarbij controleren naar de behuizing van de startmotor. Anders stroomlekkage door aluminium behuizing en dergelijke.

Ik denk dat de koperen onderdelen niet verkrijbbaar zijn maar niets houdt ons tegen om een koperen plaatje opnieuw te zagen/dremelen/boren of een koperen bout te vijlen.
203 en 403 forever!
jeroencr
 
Berichten: 197
Geregistreerd: 02 maart 2010, 11:25

Re: Startmotor P203 - elektrisch contact

Berichtdoor jacqabe » 10 sep 2022, 15:32

Ik weet niet precies of we het over hetzelfde hebben maar bij mijn pickup heb ik destijds het koper lichtjes opgeschuurd en verbogen naar de juiste stand. Ik moest mijn start/trekknop bijna tot de achterleuning van de bank trekken voordat er wat gebeurde.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten