Pagina 1 van 2

203 voor dagelijks gebruik

BerichtGeplaatst: 18 mei 2005, 12:01
door btr1507
Hallo allen!

Vraagje: is een 203 geschikt voor dagelijks gebruik, of ben je dan een traag gevaar voor anderen (en voor jezelf)? En hoe staat het met de onderhoudskosten en onderdelensituatie?

Dank & groet,
Bram

Re: 203 voor dagelijks gebruik

BerichtGeplaatst: 18 mei 2005, 12:15
door wowo
btr1507 schreef:Hallo allen!

Vraagje: is een 203 geschikt voor dagelijks gebruik, of ben je dan een traag gevaar voor anderen (en voor jezelf)? En hoe staat het met de onderhoudskosten en onderdelensituatie?

Dank & groet,
Bram


Geen ervaring mee maar ik zou het wel erg stoer vinden. In Amsterdam had iemand een paar jaar een 203 voor dagelijks gebruik (behalve in de winter). Altijd weer een feest om te zien en horen. Het ding bleef er verbazingwekkend goed uitzien trouwens.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2005, 22:14
door Ton de Graaff
Hallo Bram,

Wij gebruiken onze 203 regelmatig , als het droog weer is ga ik er mee naar mijn werk en doe er de dagelijkse boodschappen mee. ik kan gewoon met het verkeer meekomen, de kruissnelheid houd ik op 90 km/uur en zit dus tussen de vrachtwagens. De onderdelen op technisch gebied zijn nog wel voorradig maar rij er geen spatschermen af want plaatwerk wordt wat moeilijker. En je moet hem iedere 1500 km even doorsmeren en iedere 3000km olie verversen. Ik heb er tot nu toe geen reparaties aan gehad, alleen de stoplichtschakelaar uit elkaar gehaald omdat hij weigerde.

Groeten,

Ton de Graaff

BerichtGeplaatst: 12 aug 2005, 17:49
door Zoert
Tja wat zal ik zeggen... Rijdt al weer twee jaartjes met mijn peutje..
Het is een 203 familiale.... Rijdt iedere dag en doe stukje bij beetje wat upgrades...
Ze is absoluut niet de mooiste maar dat komt nog wel..
Een beetje roest kan geen kwaad plaatwerk is zo dik dat dat heel lang goed gaat..
Binnenkort krijgt mijn vriendin een leasebak en zal ik een andere motor gaan inbouwen zodat ze wat makkelijker met het hedendaagse verkeer meekomt..
Ik rij nu op LPG haha.. 45 euries verzekering per jaar geen wegenbelasting en op gas wat wil je nog meer met de hedendaagse brandstofprijzen..
Ze heeft inmiddels een gescheiden remsysteem zodat bij een lek je niet meteen helemaal zonder remmen zit, want die handrem heb je in een nood situatie niet zomaar te pakken daar helemaal in het midden onder het dashbord...
Nu dus ook schijfen voor...
Van de winter een andere achteras en daar ook schijfjes op. Inclusief een turbodiesel die ik nog ergens heb slingeren..
Ben benieuwd wat ze bij de RDW gaan zeggen als ik hem laat herkeuren voor het inbouwen van de diesel.. Das de grap van een modernere motor je hebt al snel een verdubbeling van het vermogen...

BerichtGeplaatst: 12 aug 2005, 22:59
door 404
Wat voor motor is dat? Uit een 505? Lijkt me onmogelijk om in een 203 te zetten of met heel veel werk. Heb je het al allemaal uitgezocht?

BerichtGeplaatst: 13 aug 2005, 10:56
door Zoert
Het blok komt uit een DAF 400 TD...
Das zo'n wagen met meubelbak..
Het blokje heeft net 145000 km gelopen waarvan de laatste 30000 ik zelf met de bus heb gereden...
De bus is in niet al te beste staat maat het motortje is perfect..
Ik ben niet schuw voor een beetje werk..
Ben zelf instrumentmaker en roep maar dat ik alles kan..
Heb een uitgebreid assortiment aan draai en freesbanken tot mijn beschikking en ook een CNC freesbank...
De achteras van een suzuki jimny is het volgende wat er gaat gebeuren..
Bijna zelfde spoorbreedte maar mogelijkheden tot sper en met de hedendaagse techniek beter bestand tegen een motor upgrade dan een bronzen worm worm wiel wat nu in de peugeot te vinden is...
Heb ook al de voorwiel lagers met schijfen en klauwen van een vitara (suzuki) gebruikt om het rem deel te moderniseren... ook de hoofdremcilinder plus bekrachtiger van de Suz gebruikt...
Dit alles tot nu toe op straat gedaan daar ik nog eventjes geen garage tot mijn beschikking heb.. Van de winter zal ze verder onder handen genomen worden.. Kan bij een kennis in een grote loods aan de slag.. en heb ik mooi de ruimte om er eens onder (brug) en omheen te rennen als ik de motor ga switchen....

Maak me niet zo druk om het wel of neit passen van de motor..
Gebruik namelijk de complete motor plus bak van de daf en de achteras van de suz.. het enige wat ik zal laten doen is het balanceren van de zelf gemaakte aandrijfas die aan een kant op de bak van de daf moet passen en aan de andere kant op de suzi as... verder staat het peu motortje ook alleen maar op twee rubbertjes. het blok van de daf ook.
De bak hangt aan een te separeren dwarsbalk dus dat zit zo onder de peu denk ik....
Misschien zal de tunnel iets ruimer moeten maar das niet zo moeilijk om een nieuw tunneltje te maken....
Al met al een heel project maar wel leuk...
Dan volgend jaar zomer het interieur en het plaatwerk aanpakken en wat mooie velgjes eronder ipv de vitara velgen waar ik nu mee rijdt..
BTW een erg goedkope optie voor de keuring...
Even naar de suzi dealer vitara velgen scoren (voor ongeveer 50 euries heb je vijf velgen inclusief goede tweedehands banden) gaatjes millimeter groter boren en ze bouten zo op de peugeot.. Niks geen gezeur meer met dure 400 mm maat banden... PS NIET mooi maar in een project als dit verdomde handig....[/img]

BerichtGeplaatst: 12 okt 2005, 14:06
door Brownie
Zozo, behalve de carosserie houd je dus weinig Peugeot over.
Maar petje af als het lukt hoor. We krijgen wel een foto van de DAF-motor in de 203 zeker?

BerichtGeplaatst: 13 okt 2005, 09:11
door Zoert
brownie schreef:Zozo, behalve de carosserie houd je dus weinig Peugeot over.
Maar petje af als het lukt hoor. We krijgen wel een foto van de DAF-motor in de 203 zeker?


Tuurlijk het is een beetje pionieren maar heb goede hoop dat alles goed gaat komen...

BerichtGeplaatst: 04 dec 2005, 20:50
door plaske
Je moet zo sterk niet gaan verbouwen, ik heb in 1994 een 203 berline gerestaureerd, sindsdien is die elk jaar door de keuring gegaan met slechts een enkele keer een probleem.
het is wel aan te raden om een volledig gesynchroniseerde versnellingsbak te monteren, want hedendaagse chauffeurs beseffen niet dat je aan een rotonde helemaal tot stilstand komt om naar de niet gesynchroniseerde 1ste versnelling te schakelen. dan durf er al snel eentje te toeteren. met de huidige snelheidsbeperkingen riskeer je niet echt om geflitst te worden.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 01:10
door Evert G.D
Tsja, dan vraag ik me af waar de Peugeot gebleven is, met al die merkvreemde onderdelen... Wat mij betreft mag ieder z'n ding hebben hoor, maar als ik het over een oude auto heb, dan heb ik het toch in de eerste plaats over origineel... :roll:

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 21:38
door Le Brasseur
Was het niet "Elke maf rijdt in een Daf" of was het "Elke zot rijdt in een Peug(e)ot" ? :oops:

Maurice

BerichtGeplaatst: 06 dec 2005, 22:19
door Evert G.D
Allez...gij zot!! :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 13 dec 2005, 01:14
door peukie205
Zoert schreef:
brownie schreef:Zozo, behalve de carosserie houd je dus weinig Peugeot over.
Maar petje af als het lukt hoor. We krijgen wel een foto van de DAF-motor in de 203 zeker?


Tuurlijk het is een beetje pionieren maar heb goede hoop dat alles goed gaat komen...


Tja....als de buitenkant er een beetje normaal uit ziet moet het kunnen.......mijn ding is het niet, maar toch leuk een 203 op de weg tegen te komen ondanks een hele andere aandrijflijn en co. IK zou het teveel werk vinden, maar ieder zijn ding !

Wil ook graag een 203, maar dan voor in Frankrijk......
Rijd daar ook doodleuk als een ouwe lul met mijn 403 bachée diesel......komt niet vooruit, maakt heel veel herrie....maar je kan er zo lekker van alles mee vervoeren; afval naar de stort, materialen van de bouwmarkt naar huis.....en af en toe leuk toeren door de omgeving.

De fransen waarderen het zeer als ze die oude bak voorbij zien knorren, is mijn ervaring. En dan hebben we allemaal lol; ik als berijder en hullie als bekijkers.

Groeten,
Tom.

P.S. Mijn standaard grapje is altijd, dat ik de 403 heb gekocht om te laten zien dat ik aan integratie doe; om niet op te vallen als kaaskop in Frankrijk......dan zijn ze er altijd als de kippen bij om te vertellen dat ze zo'n auto al 20 jaar niet meer gezien hebben op de weg....... Positief punt is dat je vaak aanspraak hebt met zo'n ouweteje......en dat is dan weer goed voor de integratie, haha.............

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 00:38
door Evert G.D
peukie205 schreef:
Zoert schreef:
brownie schreef:De fransen waarderen het zeer als ze die oude bak voorbij zien knorren, is mijn ervaring. En dan hebben we allemaal lol; ik als berijder en hullie als bekijkers.


Is mijn ervaring ook met m'n 403 of 504 berline... Daar maak je vrienden mee in Frankrijk....

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 13:30
door PeuTriton
oh ja, Kijken ze op bij het zien van een 504?
is toch net wat algemener dan 404 of 403 denk ik?

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 13:37
door Dick
Evert G.D schreef:Tsja, dan vraag ik me af waar de Peugeot gebleven is, met al die merkvreemde onderdelen... Wat mij betreft mag ieder z'n ding hebben hoor, maar als ik het over een oude auto heb, dan heb ik het toch in de eerste plaats over origineel... :roll:


Zo denk ik er ook over, maar ondertussen zou ik wel een 504 willen hebben met een 5.7 HEMI V8, met een pktje of 400 :twisted:

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 14:47
door Brownie
PeuTriton schreef:oh ja, Kijken ze op bij het zien van een 504?
is toch net wat algemener dan 404 of 403 denk ik?

In Nederland kom ik vaker een 504 tegen dan in Frankrijk hoor.
Oldtimers zijn hier nauwelijks op de weg. Het enige wat je nog zo nu en dan ziet, zijn 2CV, Renault 4/5, Peugeot 104 en Talbot Samba.
Ik heb in de 10 maanden dat ik hier woon 1 504 rijdend gezien. Dat was een pickup in vergaande staat van ontbinding.

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 14:49
door Dick
Alle goede 504`s zijn bijna in Nederland lijkt het wel :wink:

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 14:54
door Brownie
Dick schreef:Zo denk ik er ook over, maar ondertussen zou ik wel een 504 willen hebben met een 5.7 HEMI V8, met een pktje of 400 :twisted:

Een wolf in schaapskleren, dat is toch wel leuk. Maar interieur en carroserie mag niet veranderen vind ik.
Zo heb ik een keer een stuk gelezen in de kampioen geloof ik over een 2CV met een V8 uit een Oldsmobile onder de kap! Een handige knutselaar die dat voor elkaar heeft gekregen. Er moesten wel aanpassingen verricht worden aan het chassis, maar hij is RDW goedgekeurd. Volgens de eigenaar wint hij het bij stoplichten makkelijk van onder andere de 205 GTi!

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 14:58
door Dick
Interieur moet je idd niet veranderen, heb al moeite met de boxen in mn hoedenplank, en met de cd spelen... Ben ook al tijden aan het bedenken hoe ik die versterker ergen onzichtbaar kan inbouwen...

BerichtGeplaatst: 14 dec 2005, 14:59
door Brownie
Dick schreef:Alle goede 504`s zijn bijna in Nederland lijkt het wel :wink:

Niet zo raar met mensen als Wim van Boekel, Karel Verhoeven en vele anderen. :-)
Nederland is ook een van de weinige landen met wegenbelasting. Een na 25 jaar vervalt die opeens. Merkwaardig systeem :? .
In Frankrijk betaal je geen wegenbelasting, dus als je auto 25 jaar oud is, wordt het hoog tijd voor een nieuwe. :wink:

BerichtGeplaatst: 15 dec 2005, 01:20
door Evert G.D
PeuTriton schreef:oh ja, Kijken ze op bij het zien van een 504?
is toch net wat algemener dan 404 of 403 denk ik?


Voor de 504 hebben ze erg veel belangstelling. In Frankrijk woon ik langs een wandelroute en als hij langs de weg staat, blijven ze er naar kijken. Heeft z'n voordelen, op zondagmiddag hoef ik me niet te vervelen, heb heel vaak een praatje met Fransen over de auto. De meeste 504-en zijn er - net als hier - verscheept naar Afrika (of Nederland :mrgreen: ). Onderweg ook vaak groetende auto's, meestal Peugeots. Als je in Noord Frankrijk nog een 504 berline tegenkomt, is het óf een erg verwaarloosd exemplaar, of een gerestaureerde van een liefhebber. Afgelopen zomer op een regionale oldtimershow in Roye was ik met de enige 504 op 300 auto's en hij had heel veel bekijks. Ook als 'ie geparkeerd staat in Albert, Peronne of Amiens staan er vaak mensen bij te kijken.
En idd, voor de 403 lopen ze helemaal warm... :D

BerichtGeplaatst: 15 dec 2005, 21:30
door edwin ss50
geweldig project met die 203.

en met die velgen, wij hebben een 404 met vitara velgen.
het hart uit de 404 geboord en opnieuw in de vitara velg gelast, en je hebt absoluut geen last van trillingen ofzo.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2005, 00:38
door peukie205
brownie schreef:In Frankrijk betaal je geen wegenbelasting, dus als je auto 25 jaar oud is, wordt het hoog tijd voor een nieuwe. :wink:


In Frankrijk zit de wegenbelasting sinds jaren in de benzineprijs. De benzine is daar haast even duur als hier. M.a.w. hier is het DUUR.
Maar in Frankrijk heb je dan weer tolwegen. Ook wel een eerlijk systeem; de gebruiker betaalt.

Verder moet je in Frankrijk dik betalen als je een auto op je naam zet (kenteken dan). Dat is wel heel wat duurder dan hier in NL, maar als je de auto jarenlang houdt betaal je niks meer. Schorsen is dus niet nodig.......als je een jaartje wilt gaan restaureren is dat geen probleem.
En de APK stelt ook al niks voor. Kocht vorig jaar een Citroën CX, die nog anderhalf jaar franse APK had; ben twee maanden lang elk weekend aan het werk geweest voordat deze auto een NL-kenteken waardig was.

Groeten,
Tom.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2005, 00:40
door peukie205
PeuTriton schreef:oh ja, Kijken ze op bij het zien van een 504?
is toch net wat algemener dan 404 of 403 denk ik?


Tuurlijk; alle franse 504's zijn naar Africa !