afregelen ontsteking 203

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 27 aug 2016, 19:56

Weet iemand soms de merktekens staan om de timing van de ontsteking juist te zetten aub ? En hoeveel graden. Ik zou deze graag eens controleren.
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Ivovanduijn » 27 aug 2016, 20:23

Er is een 6 mm gaatje in het koppelings huis waar je een pen in kan laten zakken. Als de motor langzaam rond draait valt de pen in een uitsparing in het vliegwiel. dit is het moment van ontsteken van de eerste cylinder (vanaf schutbord).
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor A.B.203 » 28 aug 2016, 22:42

Klopt alleen is de pen 7 mm dik. Neem een lange pen en zet die in het gat en met de slinger of een sleutel op de krukas poelie langzaam rechtsom draaien tot de pen in het vliegwiel zakt. Dat is dan het vaste punt. Aansluitend contact aanzetten, proeflampje op de plus bij het verdelerhuis en de verdeler zo draaien dat het lampje net aan/uit gaat. Verdeler vastzetten en NIET vergeten de pen te verwijderen. Je zal niet de eerste zijn die gaat starten en de pen breekt of slaat vast, waarna je bij heel veel pech motor en en bak moet demonteren. De 1e cilinder staat zo op ontsteken en de volgorde van de bougiekabels is dan 1,3,4,2. Succes.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Bert » 30 sep 2016, 20:48

als de pen in het vliegwiel zit, kun je ook een krijt/verf streepje zetten op distributiedeksel en krukaspoulie, en de ontsteking afstellen met een stroboscooplamp :idea:
(na uiteraard de pen uit het vliegwiel gehaald te hebben )
Peugeot pepermolen (bouwjaar 1979) + ander PSA product ( Xsara Picasso 2.0-16v aut.)
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Ivovanduijn » 01 okt 2016, 16:13

Ben benieuwd of het Wim-R gelukt is. Met andere woorden als je iets vraagt en anderen doen de moeite om te antwoorden is het ook wel leuk om te vertellen hoe het gegaan is.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 09 okt 2016, 21:36

Ivovanduijn schreef:Ben benieuwd of het Wim-R gelukt is. Met andere woorden als je iets vraagt en anderen doen de moeite om te antwoorden is het ook wel leuk om te vertellen hoe het gegaan is.


Sorry maar u hebt gelijk. :oops: Blijkbaar zit er een 123 ignition in. Nu moet ik nog eens verder zoeken hoe ik deze moet regelen of controleren.
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor jacqabe » 09 okt 2016, 22:12

Wim R schreef:Sorry maar u hebt gelijk. :oops: Blijkbaar zit er een 123 ignition in. Nu moet ik nog eens verder zoeken hoe ik deze moet regelen of controleren.

Stuur me maar een pb met je e-mailadres dan mail ik je de gebruiksaanwijzing. Is overigens vrij eenvoudig af te stellen.
Groet, Abe
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 10 okt 2016, 07:14

Dank u :D
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

afregelen ontsteking 203

Berichtdoor jacqabe » 13 okt 2016, 08:38

Dag Wim,
Hoop dat het nu gelukt is om de ontsteking te controleren of zo nodig juist af te stellen. Heb zelf ook een 123 ontsteking en ben hier zeer over te spreken.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 13 okt 2016, 16:19

In het weekend zal ik de ontsteking bekijken. Met wat u me gestuurd hebt moet het zeker lukken. Bedankt!
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 17 okt 2016, 19:34

Ontsteking stond goed dus ik heb er niets aan moeten veranderen.
Bedankt Abe !! :D

Nu op zoek naar een nieuwe benzinepomp en we kunnen terug verder sleutelen.
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor jacqabe » 17 okt 2016, 20:04

Wim R schreef:Ontsteking stond goed dus ik heb er niets aan moeten veranderen.
Bedankt Abe !! :D

Nu op zoek naar een nieuwe benzinepomp en we kunnen terug verder sleutelen.

Prachtig Wim! En voor die benzinepomp kun je eventueel terecht bij de Association Peugeot Hollande (APH) te Lelystad. Iedere 1e en 3e zaterdag tot 13.00 uur open. 5 november ben ik er ook.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Wim R » 18 okt 2016, 19:20

Weekend van 5 november moet ik werken. Sorry.
Wim R
 
Berichten: 60
Geregistreerd: 20 apr 2016, 08:00

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Peter Gubbi » 16 jun 2022, 15:44

A.B.203 schreef:Klopt alleen is de pen 7 mm dik. Neem een lange pen en zet die in het gat en met de slinger of een sleutel op de krukas poelie langzaam rechtsom draaien tot de pen in het vliegwiel zakt. Dat is dan het vaste punt. Aansluitend contact aanzetten, proeflampje op de plus bij het verdelerhuis en de verdeler zo draaien dat het lampje net aan/uit gaat. Verdeler vastzetten en NIET vergeten de pen te verwijderen. Je zal niet de eerste zijn die gaat starten en de pen breekt of slaat vast, waarna je bij heel veel pech motor en en bak moet demonteren. De 1e cilinder staat zo op ontsteken en de volgorde van de bougiekabels is dan 1,3,4,2. Succes.


Ben op zoek naar info hoe ik de ontsteking van mijn P203 moet afstellen. Dacht het met bovenstaande gevonden te hebben. Echter..... er zit geen gaatje in het huis van de koppeling.
Wat nu?
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Nanno » 16 jun 2022, 16:35

De vroegere modellen hadden inderdaad geen gaatje in het koppelingshuis. Dan is het ontstekingspunt af te stellen op 3mm voor het bovenste dode punt (BDP) van cilinder nr.1. Dat gaat het meest nauwkeurig met een meetklok, maar met een stang van bijvoorbeeld een doppendoos gaat het ook. Je steekt de stang in het bougiegat, draait met de slinger de motor rechtsom tot je het BDP hebt bereikt. Zet daar een merktekentje. Dan zet je boven dat merkteken nog een streepje op 3 mm afstand. Dan de staaf weer in het bougiegat en de motor doordraaien tot het 3mm streepje is bereikt. Dat is het vaste ontstekingspunt. Klinkt ingewikkeld maar het valt wel mee. Ik heb het zelfs wel eens met een bamboestokje zo gedaan. Natuurlijk wel eerst je contactpuntjes op 0,4mm afstellen.
Die vroege 203 modellen hadden ook nog handverstelling op het dashboard. Die zet je op de vroegste stand voordat je afstelt.
Wat het afstellen met de pen in het gat in het koppelingshuis betreft: Je vind dat tussen schutbord en cilinderkop. Maar als de motor ooit eens gereviseerd is, is het vliegwiel misschien wel verkeerd teruggezet. Dan brengt die methode je op een dwaalspoor en lukt het afstellen op die manier helemaal niet. (twee keer meegemaakt)
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor A.B.203 » 17 jun 2022, 10:44

Dat klopt Nanno. Dan staat het vliegwiel 180 graden verkeerd. De methode van 3 mm of 8 graden, meen ik, voor het bovenste dode punt van cilinder 1 werkt ook prima.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Peter Gubbi » 17 jun 2022, 12:01

Hoi Nanno en A.B.203, bedankt voor de toelichting.
De methode van 3mm staat ook in het boek van Piet Olyslager. Echter, de handverstelling op het dashboard is niet meer aangesloten. Delco (= stroomverdeler voor de Nederlandse vrienden) is vervangen vernieuwd door Ducellier M48. Deze heeft niet de mogelijkheid voor de dashboard verstelling. Dus waar ik nu aan twijfel is of de 3mm voor de "normale" stand is en ik dus de afstelling gewoon op 3mm moet doen. Of dat ik een andere waarde moet hanteren.
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Nanno » 17 jun 2022, 12:10

Gewoon op 3 mm. Dat is de normale stand. En op de Ducellier M48 loopt hij prima. Succes! Die handverstelling heb je tegenwoordig niet meer nodig.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Peter Gubbi » 18 jun 2022, 11:33

De 3mm klopt niet met het gegeven dat de voorontsteking op 8° a 10° moet staan. Met wat driehoeksmeetkunde en wetende dat de slaglengte 73mm is (dus D = 73mm en R = 36,5mm) blijkt:
- 8° = 0,355mm
- 9° = 0,449mm
- 10° = 0,555mm

(3mm = +/- 23°)
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Nanno » 18 jun 2022, 13:41

Vaste voorontsteking is 22 graden volgens de boekjes.
Afbeelding
(Revue Technique Automobile 1953)
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor A.B.203 » 18 jun 2022, 15:39

Het komt niet zo heel precies, een graadje meer of minder merk je niet of nauwelijks. Hangt ook van de kwaliteit van de benzine af. Staat hij echt te laat dan klapt de motor in de uitlaat en wordt hij ook warm.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor A.B.203 » 18 jun 2022, 15:45

De ontstekingskabels moeten op de juiste plaats en volgorde zitten. Dus 1,3,4 ,2. Als je de verdelerkap open hebt en de ontsteking goed of bijna goed op tijd staat dan moet de rotor net voor de kabel naar de 1e cilinder staan.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Nanno » 18 jun 2022, 17:46

Ondertussen zijn we natuurlijk wel benieuwd naar jouw auto, Peter Gubbi! Kun je er wat over vertellen en een fotootje plaatsen?
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Peter Gubbi » 19 jun 2022, 21:32

Wil gerust een foto plaatsen maar hoe moet dat? Als ik het fotobestand knip en plak dan verschijnt enkel de bestandsnaam.
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Re: afregelen ontsteking 203

Berichtdoor Peter Gubbi » 19 jun 2022, 21:39

Het is een maron-kleurige (rood dus :-) ) van 1949. Dus nog het kleine achterruitje. Lederen interieur. Schuifdak.
Is redelijk goed in orde. Schakelen zit te veel speling op. Ga ik deze winter aanpakken. Als er dan een kogelgewrichtje het begeeft dan heb ik tijd om deze te vervangen :P
Peter Gubbi
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 jun 2022, 15:33

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten