Pagina 6 van 7

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 02 maart 2021, 21:39
door RobinHoed
Denk dat een eigen werkplek naast huis al "aardig voor elkaar" is :-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 02 maart 2021, 21:51
door Frank.04
Heel herkenbaar, ik schreef er deze maand een stukje over in Le Lion met de titel; opruimen is to(b)psport.

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 02 maart 2021, 22:22
door b.bles
Mijn 'hokje' achter het huis is onverwarmd en klein, maar wel compleet! Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 03 maart 2021, 01:28
door Frank.04
...en een lege werkbank, chapeau!

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 03 maart 2021, 11:15
door b.bles
Frank.04 schreef:...en een lege werkbank, chapeau!
Dat was maar een momentopname ;-) half uur later lag ie weer vol :-)) Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 03 maart 2021, 18:23
door jacqabe
b.bles schreef:Dat was maar een momentopname ;-) half uur later lag ie weer vol :-))

Haha dat lukt mij ook nooit zo lang om de werkbank leeg te houden :-)
Afbeelding

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 maart 2021, 00:15
door b.bles
Vandaag het stuur laatste keer in de transparante 2K gezet en wat chassisdelen schoongemaakt voor RX5... AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 maart 2021, 09:42
door jacqabe
Frank.04 schreef:...en een lege werkbank, chapeau!
Je stukje in de Lion sluit hier mooi op aan Frank :-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 maart 2021, 14:02
door b.bles
En assemblage... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 maart 2021, 18:15
door jacqabe
Is echt schitterend geworden, mijn complimenten.

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 07 maart 2021, 18:51
door b.bles
jacqabe schreef:Is echt schitterend geworden, mijn complimenten.
Dank u ;-) ik heb 2 componenten epoxy DD coating gebruikt (zwart voor het metaal, met ZF primer, en transparant voor het hout (3 lagen voor het extra diepe effect). Ik ben voor dit soort klusjes wel aardig verliefd geworden op dat spul (maar dat komt misschien ook door de verlichtende geur...?!).

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 11:16
door b.bles
De uitdaging van het raam alvast aan het inmeten AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 21 maart 2021, 18:37
door b.bles
En dan tussendoor maar wat onderdeeltjes in de 2K epoxy primer zetten. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 23 apr 2021, 23:39
door b.bles
Geduld wordt beloond. Dat was 4 weken voor 1 remtrommel. Vorige week schoot 1 moer over de draad als een kogel tegen de muur (ja, als je druk op de trekker zet, moet je maar bedacht zijn!!). Die heb ik naar M12 afgedraaid (ik heb al nieuwe draadeinden liggen, dus ik mag ze vernaggelen) en vandaag weer de trekker erop gezet. Heet gestookt met de verfstripper en een paar rake klappen op de spindel. Na 5 minuten zou ik naar huis om te eten... Een grote knal (ik dacht nog, ligt er zeker weer een moer af) maar nee hoor, de remtrommel lag er naast. Ik ben blij en opgelucht. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 25 apr 2021, 09:18
door jacqabe
De aanhouder wint ;-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 25 apr 2021, 10:19
door b.bles
jacqabe schreef:De aanhouder wint ;-)
De tip (wat ik geleerd heb en anderen waarschijnlijk al weten) : de 1930 wielbouten zijn van messing. Als je die gebruikt om de trekker vast te zetten, kunnen ze over het draad heen trekken (en die gaat als een kogel!!).

Dan moet je de goede maat moeren bestellen (fijn draad m14x1,5) anders draait je draad ook stuk). Ondanks de goede moeren, was er toch 1 draadeind te ver versleten. Ook die moer kwam er dus af vliegen.

Ik had al nieuwe draadeinden liggen voor de remtrommels (lang leve ebay) dus ik hoefde niet zuinig te zijn: ik heb de versleten tapeind afgedraaid naar M12...

Dan heeft het nog wat heetstoken met een verfstripper gekost (want ik hou niet zo van open vuur zo dicht bij de deels houten carrosserie) en een paar rake klappen met de voorhamer om de boel te laten schrikken, voordat de trommel eraf kwam rollen...

Deze trekker koop je voor 45 Euro (deze was van tools2go) en lijkt vrij licht, maar doet het (dus) wel. Ik heb ook een hydraulische bekeken, maar die past niet door die grote naaf/as van de vooroorlogse klassieker. Dan kun je met verlengmoeren aan de gang, maar loop je tegen de 14x1,5 aan...

Dit was nog maar 1 kant... Ben benieuwd hoe het met links gaat straks (ik wacht nog op een paar linkse moeren m14x1,5... dat ik niet weer draad vernaggel)

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 25 apr 2021, 22:07
door b.bles
En nog wat glijlagers ontdekt die nauwkeurig ingemeten en op maat besteld gaan worden.

Remankerplaat achter revisie. Kleine stapjes van voor naar achter. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 26 apr 2021, 23:28
door b.bles
Vandaag voor een geschroefde flenspplaat van een oude sleutel een flens nokkensleutel gemaakt, speciaal gereedschap 511 voor de Peugeot 201. En hij paste perfect ook nog. AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 27 apr 2021, 08:08
door jacqabe
Handig dat je dat zelf kunt maken!

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 27 apr 2021, 10:38
door b.bles
jacqabe schreef:Handig dat je dat zelf kunt maken!
Die grote sleutel was wel de vondst. 2 gaatjes tappen is niet het lastigste. Maar soms moet je niet te bang zijn om met de slijptol aan de gang te gaan...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 27 apr 2021, 20:26
door jacqabe
b.bles schreef:
jacqabe schreef:Handig dat je dat zelf kunt maken!
Die grote sleutel was wel de vondst. 2 gaatjes tappen is niet het lastigste. Maar soms moet je niet te bang zijn om met de slijptol aan de gang te gaan...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk
Niet goed gelezen, ik dacht dat je de hele sleutel had gemaakt :-)

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 21 mei 2021, 11:04
door b.bles
Achter uiteindelijk de boel los gekregen. Nu in kleine stapjes met de achterrem en bezig, nieuwe remstangen maken en de hevels herstellen... AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 28 maart 2022, 00:25
door b.bles
Al een tijdje niets geplaatst, maar de achterrem plaat en trommel zijn af. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 18 jun 2023, 23:58
door p.david
Beste,

De beugel of hevel van de achterrem die ovaal is uitgesleten. Hoe heb je deze hersteld?
Voorlopig ben ik ook nog aan het zoeken om de trommel van de as te trekken. Ik heb dezelfde trekker als de jouwe maar voorlopig nog geen resultaat.

MvG

Patrick

Re: Restauratie 201 fourgonette 1930

BerichtGeplaatst: 19 jun 2023, 07:14
door b.bles
p.david schreef:Beste,

De beugel of hevel van de achterrem die ovaal is uitgesleten. Hoe heb je deze hersteld?
Voorlopig ben ik ook nog aan het zoeken om de trommel van de as te trekken. Ik heb dezelfde trekker als de jouwe maar voorlopig nog geen resultaat.

MvG

Patrick
Een dikwandige buis op gelast en toen het middenstuk eruit geslepen en de gaten op de juiste diameter geruimd. Via mijn toenmalige werk in de werkplaats geholpen door een collega ;-)

De achter remtrommels geven niet zo makkelijk toe. Geduld, Imal kruipolie (met grafiet), rond de As warm stoken (ik gebruikte een elektrische verfstripper, soort föhn) en af en toe een klap met een zware hamer (de moer op het draad laten zitten op het einde!)... en dan nog steeds geduld. Mijn remtrommel gaf na weken pas toe...

Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk