Constatine Compressor voor 203 en 403.

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 20 jul 2019, 13:28

Hallo,
ik ben opzoek naar alles wat gaat over een Constatine Compressor set die geschikt is voor een 203 en 403.
Ik ga een setje op mijn rijdende 403 bouwen maar ben ook wel erg benieuwd hoe bijzonder dit is (of niet).
Heb wel eens een setje op een grijze 203 gezien lang geleden.
Kom graag in contact met iemand die er ook een heeft en evt zijn ervaring wil delen.
Volgende week zaterdag is de planning dat we gaan starten met de ombouw.
Het uitlijnen van de twee v-snaren wordt het meeste werk.
Laatst bijgewerkt door Peukje 1 op 19 apr 2020, 06:12, in totaal 1 keer bewerkt.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor A.B.203 » 15 apr 2020, 18:59

Peukje neemt geen halve maatregelenAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor jacqabe » 16 apr 2020, 07:54

Dat ziet er indrukwekkend uit !!!
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Nanno » 16 apr 2020, 10:42

Wat een machine! En ook een mooi kleppendeksel. Lijkt me een interessante klus. Ik heb er wel eens wat over gelezen maar ik ken niemand die zoiets heeft (gehad). Zal best zeldzaaam zijn in Nederland.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor RobinHoed » 16 apr 2020, 23:39

Erg gaaf

Benieuwd hoe het gaat rijden

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 19 apr 2020, 06:08

Ondertussen is er weer wat veranderd.
De dynamo is vervangen door een nieuwe 50 amp wisselstroom .
De vin op de waterpomp is verwijderd en er is een elektrische uitvoering voor de radiator geplaatst.
Er is een ampèremeter,oliedruk en een compressor druk meter gemonteerd.
De proefrit van een half uurtje was SUPER.
De trekkracht is voor mijn gevoel ruim verdubbelt.
Je kan nu gewoon door blijven schakelen (in zijn 1 een beetje voorzichtig zijn).
Het max toerental zit nu belast in zijn vierde versnelling op 6400 toeren.
Dit gaat in de toekomst nog iets omhoog door een ander uitlaatspruitstuk en uitlaat en lichter vliegwiel en een Weber carburateur en een 1-2-3 ijnition.
Kan ik dus nog even verder dromen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor A.B.203 » 19 apr 2020, 09:32

Alles wat maar mogelijk is wordt door Peukje uit de kast gehaald. En er zit daar veel kennis op 403 gebied. Aan de benodigde prachtige onderdelen ontbreekt het ook niet. Lijkt mij een mooi reportage voor een autoblad, de 403 uit Zeeland met compressor en de 403 met turbo uit Friesland. Zuid tegen noord NL.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor jacqabe » 19 apr 2020, 10:29

A.B.203 schreef:De 403 uit Zeeland met compressor en de 403 met turbo uit Friesland. Zuid tegen noord NL.

Niet de boel tegen elkaar opzetten Aart :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor A.B.203 » 19 apr 2020, 10:53

Nee Abe dat is zeker niet mijn bedoeling in deze lastige tijd. Ik vind het prachtig om te zien wat er mogelijk was en nog is met deze ijzersterke motoren. Er dan wordt tegen mij gezegd dat ik de 203 niet zover in de versnellingen moet doortrekken. Wat is nu 5000 t/m als Peukje1 richting de 7000 gaat. Vliegwiel beetje lichter maken lijkt me ook wel wat.
De nieuwste plaatjes van het monster van Peukje 1AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 24 apr 2020, 20:37, in totaal 2 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor jacqabe » 19 apr 2020, 13:50

Heb die van mij een keer vol gas geprobeerd met wind mee, 140 km/u op de teller. Slechts heel kort want je wordt er bang van.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor RobinHoed » 19 apr 2020, 15:32

Dit heb ik nodig voor de volgende rally in Griekenland :-)

Niet de snelheid, wel de power aangezien ik vaak de benodigde snelheid niet kon maken heuvel op

Gaaf project , ook leuk voor in le Lion



Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor RobinHoed » 27 apr 2020, 23:16

jacqabe schreef:Heb die van mij een keer vol gas geprobeerd met wind mee, 140 km/u op de teller. Slechts heel kort want je wordt er bang van.
Wow impressive.

Denk dat Peukje straks dit op zijn teller ziet staan ;-)

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
203 Fourgonnette - 1953 "Jean-Marie"
203 Berline - 1959 "Marie Louise"
404 - 1961 "Marie Antoinette"
Avatar gebruiker
RobinHoed
 
Berichten: 731
Geregistreerd: 12 jul 2017, 20:50
Woonplaats: Leidschendam

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor jacqabe » 28 apr 2020, 08:35

RobinHoed schreef:
jacqabe schreef:Heb die van mij een keer vol gas geprobeerd met wind mee, 140 km/u op de teller. Slechts heel kort want je wordt er bang van.
Wow impressive.

Denk dat Peukje straks dit op zijn teller ziet staan ;-)

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-A750FN met Tapatalk
Aan de foto te zien is dit Aart (A.B.203) zijn dashboard :-)
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 10 mei 2020, 13:30

De kilometerteller van Peukje staat nu geheel aan de nul kant.
Tijdens een proefrit is de koppakking stuk gegaan .
Dus weer opnieuw beginnen de oorzaak is een kapotte sensor in de radiator of een te klein vermogen van de koelventilator (80 w).
Zoek dus een tip voor een goede ventilator en moet nog een adres zoeken om de cilinderkop te laten vlakken en laten controleren op scheurtjes.
Anders wordt het een andere kop maar dan moet ik weer ergens een nieuw dopje voor de inlaat opening in de cilinderkop dicht te maken laten maken.
Als dat weer opgelost is moet de 403 nog naar de RDW omdat de lpg is verwijderd en dan kan hij pas weer naar de APK.
Dus ik kan weer even vooruit.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor A.B.203 » 10 mei 2020, 15:04

Dat is jammer Frank, is je temperatuurmeter in het dashboard ook stuk. Eigenlijk zou je een lampje in het dashboard moeten zetten en dit parallel moeten schakelen met de uitgang van het thermocontact richting de ventilator. Kan je zien of de fan spanning krijgt. Denk trouwens dat 80 watt vermogen van de ventilator aan de krappe kant is. Ben er ook mee bezig geweest met één met een diameter van 35 cm en 80 watt. Heb nog niets gekocht. Je moet naast het wattage ook kijken naar de hoeveelheid lucht een ventilator per minuut door de radiateur perst. Meer vermogen vraagt ook meer koeling denk ik. Heb je de snelle spullen in de auto gebouwd die je dagelijks gebruikte?
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 11 mei 2020, 01:55

De spullen zitten op de auto die rijklaar was (de blauwe).
Nee de meter is niet stuk maar ik denk dat de koppakking al slecht was .
Binnen 2 min zie ik de meter naar max lopen en voordat ik hem aan de kant kan zetten klapt de onderste slang eraf door de druk van de uitlaat gassen.
Wat mij verbaasde was dat ik al 100 km had gereden zonder dat de motor te warm werd ,daarom denk ik dat de temp- sensor ook stuk is.
Ik ga de ventilator vervangen en een sensor met 3 aansluitingen plaatsen zodat ik op en extra aansluiting nog een lampje kan plaatsen.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 25 mei 2020, 10:58

Cilinderkop complex.
Omdat de cilinder koppakking lek was heb ik de cilinderkop weg gebracht om te vlakken voor de zekerheid laten afpersen , en ja hoor hij was lek.
Een andere uit de voorraad van 5 weg gebracht en ook lek en zo verder nu heb ik 6 cilinderkoppen voor het oud ijzer en niets meer voor op de 403.
Ik hoop dat het magazijn mij verder kan helpen,andere tips zijn ook heel erg welkom.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor A.B.203 » 25 mei 2020, 22:08

Dat is balen Frank. Zeker zoals jij nu de auto aan het opbouwen bent, moet de basis goed zijn. De inwendige druk zal behoorlijk oplopen met een compressor.
Denk dat er bij heel veel cilinderkoppen van de 203 en 403 wel wat aan het licht zal komen als men ze gaat afpersen. Onder andere rond het bougiegat zit maar heel weinig aluminium en bij vele is daar wel één of andere vorm van scheuring waar te nemen. Merkwaardig genoeg geeft dat vaak ook nog niet eens problemen. Zoek naar een 100% kop en gooi de zes geteste exemplaren nog maar even niet weg.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Toon 201 » 30 mei 2020, 21:46

@Peukje waar zijn de cilinderkoppen Lek?
soms is het mogelijk deze te repareren, ik zou ze niet zomaar weg gooien.
Toon 201
 
Berichten: 75
Geregistreerd: 21 sep 2015, 22:07

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 02 jun 2020, 04:33

De cilinderkoppen hebben scheurtje vanaf de uitlaat klepzitting naar het bougie gat dat is 2 a 3 mm maar ze kunnen wel 5 tot 6 mm diep zijn.
Meestal zijn het de middelste 2 cilinders maar 3 of 4 cilinders kan ook.
Weet niet wat ik er mee aan moet.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor johnssons » 02 jun 2020, 13:26

.. wel werk voor een professionel, maar zetels eruit, scheur inslijpen en TIG lassen ... daarna slijpen en kotteren en nieuwe zetels nieuwe zetels enz .. als een cilinderkop zeldzaam is, wordt dit een mogelijke optie .. even zoeken op internet , zal niet gratis zijn

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 08 jun 2020, 11:39

Project ligt stil ivm zoektocht naar cilinderkop en gezondheid.
Ik heb een cilinderkop gevonden nu nog allen 4 wat verbrede velgen en dan heb ik alle spullen bij elkaar.
En dan de gezondheid nog en kan ik het project eindelijk afmaken.
Ik hoop ik dat de regeling van 50 jaar en ouder er dan door is.
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor Peukje 1 » 24 sep 2021, 15:21

De 403 loopt (vliegt)weer .
De hulp van forum leden zit er nu een andere cilinderkop nog bedankt daarvoor .
Vandaag heb ik de eerste voorzichtige proefrit gemaakt.
De motor loopt als nieuw maar de trekkracht is minder en de compressor geeft later druk.
Nu hebben we tegelijkertijd de 403 uitlaat vervangen door een wat dikkere 404 uitlaat maar nu twijfel ik of dat wel slim is geweest.
Nu hoe ik wel eens dat de uitlaat een bepaalde tegendruk moet hebben maar ik heb nog geen idee of dit nu bij mij ook het geval is .
Het 4 in 1 uitlaatspruitstuk laat ik zitten en nu heb ik twee optisch de originele 403 uitlaat terug zetten of een dure sport uitlaat proberen met mogelijk het zelfde probleem.
De beste optie is een uitlaat waar ik zelf de tegendruk kan regelen maar hoe weet ik niet.
Wie heeft er een idee ?
Peukje 1
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 26 okt 2007, 18:42

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor johnssons » 24 sep 2021, 16:07

... fijn dat alles weer draait ... je hebt een supercharger dus heb je altijd turbodruk, bij een verlate turbodruk mogelijk compressor defect of versleten ..... de uitlaat enz. heeft geen invloed op de werking van de supercharger. Het is in feite een aircompressor die aangedreven wordt door de krukas.

De tegendruk van de uitlaat kan wel weer invloed hebben op de vullingsgraad van de motor en dus de prestatie .... het kan ook zijn dat de carburateur net te weinig brandstof geeft bij acceleratie en vollast ... het gaat om de balans tussen IN en OUT ...
Dus een test ... accelereren met dikke pijp en accelereren met orginele pijp (stopwatch) ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Constatine Compressor voor 203 en 403.

Berichtdoor jacqabe » 25 sep 2021, 19:32

Mooi dat de auto weer rijdt. Ben heel nieuwsgierig naar het resultaat. Kan je niet een filmpje plaatsen of een YouTube link?
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten