Keuze druklager.....

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Keuze druklager.....

Berichtdoor Ivovanduijn » 16 apr 2021, 15:58

Ik ben bezig met mijn 403 u8... Zometeen gaat de motor er weer in. Het oude grafiet lager moet vervangen worden en nu kan ik kiezen tussen een ander grafiet lager en moderner lager waar een echt lager in zit. Ik heb wel eens gehoord dat dat lagerlager qua constructie eigenlijk niet past maar als ik er zo naar kijk zie ik dat niet..
Dus mijn vraag welke voor en nadelen zitten er aan de 2 verschillend lagers ?
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor johnssons » 16 apr 2021, 17:02

... grafietschijf is orgineel en grafiet is zelfsmerend, nadeel is dat een grafiet dat onder water heeft gestaan zeer snel wegslijt ... grafietschijf kan bij sterke slijtage uiteindelijk breken ..
... een druklager met lager heeft alleen maar voordelen, tenminste ... het lager slijt, gaat brommen en wordt hoorbaar ... ook de tafel op de drukgroep waar het lager tegen loopt zal inslijten ...
Maar heb je een passend druklager voor deze koppeling of moet je maken enz ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor A.B.203 » 16 apr 2021, 17:12

Hoi Ivo, ik heb al 40.000 km met een gebruikt grafietlager gereden en het werkt nog steeds goed. Bij montage het lager wel een paar dagen in een oliebad leggen zodat het verzadigd is. Heb er ook geen slang opzitten om olie toe te voegen. Ken de druklagers met kogel wel. Die zien er netjes uit en de prijs is goed gezakt. Heb van 2 kanten gehoord dat ze kunnen gaan piepen, janken enz. Hou je bv bij een verkeerslicht de koppeling niet voortdurend ingetrapt dan is grafiet nog steeds geen slechte keuze. Weet niet of de huidige kwaliteit net zo goed is als die van 60 jaar geleden.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor Ivovanduijn » 16 apr 2021, 17:23

Ik heb alle 2 de soorten nieuw in een doosje, het grafiet lager in een heel mooi doosje. Het oude lager zit er misschien wel al vanaf 57 in, ik ben er iig eerder nooit aan gekomen. Ik neig ernaar om te kiezen voor het grafiet lager maar ben dus erg benieuwd wat jullie bevindingen zijn.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor johnssons » 16 apr 2021, 17:39

... ik zou wel voor grafiet gaan, maar niet uit '57 ... dat is me te oud en ook gefabriceerd met de kennis uit '57 ... dus in mijn beleving gewoon een nieuwe kopen bijv via serie04 ....

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor jacqabe » 16 apr 2021, 20:17

Ik ken enkele gebruikers van het moderne lager die er niet blij van werden en het alweer vervangen hebben voor een grafiet lager.
Vorig jaar heb ik mijn koppelingsplaat bij de 403 vervangen en het grafiet lager gewoon laten zitten, mankeerde echt nog niks aan.
Ik smeer het wel regelmatig met een druppeltje naaimachine olie via het vulpijpje maar deze mogelijkheid heeft niet iedere 403.
Ik zou dus voor grafiet gaan als ik jou was.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor Michael » 17 apr 2021, 00:47

De oude koppelingen maken geen lineaire beweging daarom een grafiet lager.
De nieuwere druklagers kunnen een rollager zijn omdat deze lineair aan de price-as bewegen.
Een rollager op het oude systeem zal niet goed mee draaien en erg slijten (staal op staal).
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor 403diesel » 23 apr 2021, 01:00

Wat Michael hierboven schrijft klopt idd.
In mijn 403 diesel zit een combinatie; een kogellager met een grafieten wang. Het grootste deel van de draaiende beweging wordt opgevangen door het kogellager en de zijdelingse beweging doordat het lager niet altijd precies in het midden van de drukgroep zit wordt opgevangen door het grafiet.
Ik heb zo’n lager eens op ebay voorbij zien komen maar of dexe nog te krijgen zijn weet ik niet.
Peugeot 403 Diesel '66
Peugeot 403 Diesel Pickup '63
Peugeot 107 XS 2010
Peugeot 205 Junior 1986
Peugeot Boxer 2,5 TDI 1999
Rover SD1 3500 AT 1978
Rover SD1 2300S Man 1981
Rover SD1 3500 V8S Man 1980
403diesel
 
Berichten: 2235
Geregistreerd: 26 jun 2011, 22:55
Woonplaats: Tiel

Re: Keuze druklager.....

Berichtdoor Ivovanduijn » 23 apr 2021, 06:27

De keuze is gemaakt, grafiet dus. Ziet er ook wel mooier uit ! Volgende week gaat de motor er weer in. Omdat het olielampje te lang brandde heb ik de lagers vervangen. Ik ben in de het proces een beetje doorgeslagen met schoonmaken poetsen en verven. Het is een schilderij geworden wat zo verstopt gaat worden onder de motorkap van een oude stink pick up. Heel leuk om te doen !
Afbeelding

[img]https://nl.pinterest.com/pin/139893132161131824/activity/tried[img]
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten