Olie filter/ olie pomp

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Olie filter/ olie pomp

Berichtdoor Ivovanduijn » 19 mei 2021, 20:26

Het project: Oliedruklampje van 403 benzine blijft te lang branden na starten omdat het oliefilter leeg loopt als de motor niet loopt ......
Ik ben er eerst vanuit gegaan dat het aan de lagers lag, die zijn nu vervangen. Maar ik ben nog niet tevreden na een dag stil staan duurt het 10 seconden voor het lampje uitgaat.
Nu bedacht dat de olie via de pomp ook weg loopt. Ik ga nu proberen om een gewoon filter met een adapter te monteren zodat er een terugslagklepje in het filter zit.
Vraag.....Zie ik iets helemaal over het hoofd ?
Laatst bijgewerkt door Ivovanduijn op 21 mei 2021, 22:23, in totaal 1 keer bewerkt.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Olie filter

Berichtdoor johnssons » 20 mei 2021, 14:40

... er zijn wat mogelijkheden .. b.v. oliedruksensor werkt niet goed, blijft wat hangen bij opbouwen oliedruk ... retourklep in oliefilterhuis sluit niet goed of blijft hangen .... oliepomp versleten of vervuild (zit een drukregelklepje in).... en mogelijk verkeerde olie (alleen 20W50 gebruiken) ...

... gewoon voor mijn beeld ..... bij warme motor (stationair) brandt of flikkert het olielampje niet ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Olie filter

Berichtdoor A.B.203 » 20 mei 2021, 14:59

Als de plunjer van het oliedrukventiel achterin het filterhuis vast blijft zitten dan wordt de olie gewoon onder de stolp van het filter doorgeperst. Kan zijn dat het ventiel gewoon stuk is. Zit de plunjer vast in het huis dan is er maar één mogelijkheid om hem los te krijgen en dat is aan de achterzijde een klein gaatje in het huis boren en de plunjer met een doorslag oid aan de voorkant eruit tikken. Hij kleeft op dikke smurrie enz. Plunjer en huis inwendig zuiver maken en het werkt weer. Gaatje dicht maken door een M 5 te tappen en een kort boutje. Heb dit euvel nl al 2x gehad na enige stilstand. Vorig jaar ook de krukas van de 403 vervangen, maar dat was omdat de motor koud bonkte tot het druklampje uitging. Overigens bleef bij de 403 het lampje schat ik zeker ook wel wel 8 sec branden als de auto dagenlang had stilgestaan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Olie filter

Berichtdoor Ivovanduijn » 20 mei 2021, 19:18

Motor loopt mooi stationair met weinig toeren lampje brandt dan niet.
Alles is uit elkaar geweest en beweegt vrij.
Pomp versleten? er zaten putjes in de tandwielen. Ter vergelijking pomp van 505 bekeken dat ziet er veel strakker uit, tandwielen lopen daar poep strak in elkaar. Maar wat normaal is zou ik niet weten.
Er zit 14W40 in.........

Klopt het dat het filter altijd leegloopt als de motor niet loopt ? Wat gebeurt er met de luchtbel tussen de pomp en de lagers ?
10 seconde / 8 seconde ... Vroeger hadden we 2 403 pickups in het bedrijf ( klinkt leuk toch ) zowel ik als mijn collega kunnen ons niet herinneren dat de lampjes zolang bleven branden, maar ja geheugen...
Plannen mits er geen nieuwe inzichten komen;
-Zelf heb ik nog een 404 blok (3 lagers) voor onderdelen, de tandwielen van de pomp zijn het zelfde en hoop ik beter.
-Andere olie.
Dan kijken of dat al wat uitmaakt.
-En dan een filter huis aanpassen zodat er een modern filter op kan die niet leegloopt.
Ik vind het wel frappant dat op alle fora van 203 en 403 ik niets kan vinden over dit probleem.
Als iemand nog een pomp of een filterhuis overheeft ben ik ook geïnteresseerd.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Olie filter

Berichtdoor A.B.203 » 21 mei 2021, 19:10

Ivo, denk dat ik nog wel een filterhuis heb, je mag dat wel gebruiken om te testen. De spullen staan elders dus kan je de eerste dagen geen 100% uitsluitsel geven. Geef maar een PB

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Olie filter

Berichtdoor Ivovanduijn » 21 mei 2021, 21:30

Ik ben er vandaag weer druk mee geweest en zit nu vooral op de gedachte dat het aan de oliepomp ligt. De tandwielen uit de 404 pomp zien er veel beter uit dus dat is winst. In het pomphuis zitten slijtsporen, het vinden van een beter exemplaar is nu de volgende stap.
Ergens op het net gelezen dat de afstand tussen het huis van de pomp en de tandwielen niet meer mag zijn dan 0,2 mm. Klopt dit?
Ik ben dus nu op zoek naar een oliepomp.... Heeft iemand een pomp over ???
Groet Ivo
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: Olie filter/ olie pomp

Berichtdoor Ivovanduijn » 07 okt 2021, 20:53

Het heeft allemaal even geduurd maar nu is het olie druk probleem opgelost.
Dat een te lage oliedruk komt door alleen de krukas en lagers was mijn grootste denkfout. Ook een versleten pomp, nokkenas, kettingspanner tandwiel en tuimelaars met assen geven problemen.
Ik heb nu een andere krukas plus lagers en een andere oliepomp wat na de eerste rit niet voldoende bleek.
Mijn tandwiel van de ketting spanner had ook meer spelling als van een sloopblok wat ik gekregen had, deze verwisseld wat vast ook een beetje helpt.
Daarna verschillende tuimelaar setjes in handen gehad waar een duidelijk de beste bleek te zijn. Dit bleek uiteindelijk het verschil te maken.
Ook nog een adapter laten maken zodat er nu een filter op kan met terugslagklep of dit veel uitmaakt weet ik niet.
Nokkenas heb ik niet kunnen en willen controleren hoe dat opgelost zou moeten worden wil ik niet weten, valt vast buiten mijn budget...
Al met al best lang mee bezig geweest, een hele spannende puzzel. Wat me in ieder geval opviel was dat in de 403 en 203 blokken de oliekanalen helemaal vol zitten met prut, veel meer als dat ik ooit gezien heb in de 404/504/505 blokken. Uit de holtes achter de kopere stoppen in de krukas komt maar zo een hand vol. In de assen van de tuimelaars verzameld de prut zich van de laatste tuimelaar richting de eerste en dan kan het maar zo dat de laatste te weinig of geen olie krijgt.
Ik rij nu weer heel tevreden in mijn 403!
En nogmaals dank aan de leden die mij hebben geholpen met mijn puzzel !
Groet Ivo.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht


Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten