Pagina 1 van 1

De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 27 jun 2021, 21:08
door sander203
Peugeot Q3A uit 1949.

Afbeelding
uit de Franse garage

Afbeelding
op de trailer naar NL

Afbeelding
en thuis op het pad.

Vréselijk leuk ding, es kijken of we deze dans son jus kunnen laten en alleen technisch helemaal werkend maken. Ik heb nog nooit zoveel speling op stuurkogels gezien :mrgreen:

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2021, 09:14
door pEus
Leuk ding man :!:

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2021, 10:57
door dimi_v
bijzonder wat er allemaal bewaard wordt, leuk hoor

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2021, 11:03
door jacqabe
Wat een gaaf ding!! Niet teveel opknappen Sander, hij is echt schitterend zo.

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 28 jun 2021, 14:10
door Nanno
Prachtig, je wordt blij van zo'n snoet! Mooi zoveel mogelijk "dans son jus" houden!

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 29 jun 2021, 08:05
door Michael
geweldig !!

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 29 jun 2021, 21:42
door sander203
Voordat ik hem in de schuur schuif (de U23 moet toch écht eerst) kon ik het niet laten om even uit te zoeken waar die werkelijk enorme speling op de stuurkogels vandaan komt.

Nou, gevonden hoor, de stuurkogels zijn plat en van de twee halve schaaltjes eromheen is ook niet veel meer over. Heeft iemand ervaring met vervangen of reviseren van vaste stuurkogels? Zover ik kan zien zijn de stuurstangen aan de wielnaaf gemaakt van gietijzer en ik vermoed dat daar later stuurkogels in gestoken zijn die zijn vastgelast? Anders kan je in de fabriek die kogel nooit zo draaien en nabewerken.
Zou dat ook betekenen dat dat uit te boren is en er misschien wel nieuwe kogels in te lassen zijn? De twee kommetjes erom heen zijn minder lastig; die zijn wel te draaien.

Bizar systeem eigenlijk met dat dubbele stangensysteem. De speling op alle kogels samen opgeteld is enorm

Afbeelding

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 02 jul 2021, 10:51
door A.B.203
Prachtige wagen en hopelijk is hij zou te behouden. In Sliedrecht staat er ook één te koop, dacht een takelwagen. Zal die toch eens gaan bekijken[FACE WITH TEARS OF JOY]

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2021, 01:42
door Mockenrue
Cool !

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2021, 14:57
door Gilletti
Prachtig dit! Veel plezier met sleutelen. :D

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 05 jul 2021, 10:40
door b.bles
Dat stuursysteem lijkt sterk op die van mijn 201 uit 1930. Die kogels zijn er wel uit te krijgen: zitten een soort van geklonken. Ik had één reserve kogel. Slijp aan de achterkant het bol geslagen deel vlak, dan kun je hem eruit slaan of persen. Een nieuwe draaien met iets te lange as, goed heet stoken en met een hol aambeeld (of houten blok) de nieuwe kogel weer vast klinken. Zorg dat je strakke cups hebt en dat de veren fit zijn, zodat je ze strak af kunt stellen. Inderdaad, een klein beetje speling op elk draaipunt en je hebt zo een halve sla in je stuur... Goed invetten en nieuwe smeernippels erop. Volgens mij was vroeger elke 5.000 km smeren ;-) kopervet werkt ook goed trouwens om kleine oneffenheden weg te smeren...

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 05 jul 2021, 10:43
door b.bles
Oud vs nieuwAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 05 jul 2021, 10:51
door b.bles
Dit is van de 201Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn ANE-LX1 met Tapatalk

Re: De Q3A is binnen!

BerichtGeplaatst: 06 jul 2021, 21:43
door sander203
Dank, dat geeft de burger moed. Ik had wel bij 202-402 gekeken maar meende dat ik daar andere systemen zag.

Ik ben in zoverre iets verder dat Histoparts ook vergelijkbare systemen in de webshop heeft van o.a. A-Ford en Farmall. Bepalend zal worden hoe ik de oude kogels eruit krijg (vrees dat de complete fusee los moet om e.e.a. te kunnen opspannen) en hoe ik dan een nieuwe kogel erin krijg. Klinken, lassen, schroeven, we gaan het zien.
En mogelijk zullen we compleet nieuwe stuurstangen moeten maken, die op lengte in te stellen zijn ivm de sporing. De huidige hebben vaste lengtes maar de theoretisch juiste lengte is nauwelijks nog te bepalen.

Leuke hersenkrakertjes. Maar eerst de U23.

Afbeelding