Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 23 apr 2022, 19:26

Gisteren een 203 commerciale opgehaald tegen de Franse grens (pff was wel +600 km rijden met zo een lompe oprijwagen die dezelfde dag nog terug moest in Zaandam).
De roest zit bij deze aan de bovenkant van de deuren, niet aan de onderkant, verder roestvrij. De lak zit er heel dik en slordig opgeborsteld, vermoedelijk het vakwerk van een Franse boer. Een afspraak voor import bij de RDW duurt minstens 2 maanden. Daarna ga ik de (ruiten en) lak er toch afhalen en opnieuw cabinespuiten, want de lak is echt heel slordig. interieur is recent al vernieuwd en mechanisch ok (denk ik).
Wordt vervolgd.
https://ibb.co/hV3Ydy3

https://ibb.co/5cjZNRB
Laatst bijgewerkt door Peter Hanot op 26 apr 2022, 10:02, in totaal 2 keer bewerkt.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 23 apr 2022, 20:47

Gefeliciteerd met de mooie aanwinst. Een auto uit een EU land hoeft niet geïmporteerd te worden. Wel bij de RDW het Franse kenteken om laten zetten in een NL kenteken. Franse APK wordt ook klakkeloos overgenomen. De auto wordt er geschouwd op chassisnummers en wielbasis. Binnen 2 dgn heb je dan het NL kenteken. Duurt het bij alle RDW stations zo lang ? Veel plezier met je 203. Zijn super betrouwbare auto's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 26 apr 2022, 10:02

foto toegevoegd
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Michael » 26 apr 2022, 12:18

echt gaaf, alweer spijt dat ik de mijne verkocht heb....
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor pEus » 26 apr 2022, 16:40

Prachtig 8) Veel plezier ermee :!:
Avatar gebruiker
pEus
 
Berichten: 1769
Geregistreerd: 22 jun 2005, 18:24
Woonplaats: Waalwijk

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor jacqabe » 26 apr 2022, 20:03

Michael schreef:echt gaaf, alweer spijt dat ik de mijne verkocht heb....
Herkenbaar…
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Gilletti » 28 apr 2022, 20:14

Michael schreef:echt gaaf, alweer spijt dat ik de mijne verkocht heb....


Ik weet er nog wel eentje voor je Michael.
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor sander203 » 29 mei 2022, 17:41

A.B.203 schreef:Gefeliciteerd met de mooie aanwinst. Een auto uit een EU land hoeft niet geïmporteerd te worden. Wel bij de RDW het Franse kenteken om laten zetten in een NL kenteken. Franse APK wordt ook klakkeloos overgenomen. De auto wordt er geschouwd op chassisnummers en wielbasis. Binnen 2 dgn heb je dan het NL kenteken. Duurt het bij alle RDW stations zo lang ? Veel plezier met je 203. Zijn super betrouwbare auto's.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Weet je dat zeker, Aart? Ook een Franse auto vereist volgens mij een importkeuring en zelfs een historisch onderzoek. Ik heb er toevallig van de week de RDW over gebeld voor de 304
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor pauldevries » 31 mei 2022, 00:12

elke oldtimer van voor 78 moet een speciale oldtimer keuring ondergaan waarbij de auto zelf met alle kloppende papieren enz bij de rdw aangeboden moet worden.
Speciale aandacht is er voor chassisnummers met lasnaadjes en andere omgekatte ellende...
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 19 jun 2022, 22:53

Een auto uit een EU land invoeren en registreren is niet meer dan het chassisnr goed controleren, de wielbasis opmeten en het document van het betreffende land innemen en bekijken op echtheid. Heb vorig jaar nog een oude auto uit Frankrijk bij de RDW aangeboden. Stond in 10 minuten weer buiten. Op de auto zat een Franse APK welke 5 jaar geldig was. Die 5 jaar zijn ook overgenomen.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 19 jun 2022, 23:03

Is de auto jonger dan 50 jaar dan is natuurlijk APK wel vereist en dat kan meteen bij de RDW. Je kan nl geen APK krijgen als je nog geen.kenteken hebt. Je kan natuurlijk bij de RDW om het kenteken gaan en meteen daarna elders APK laten keuren.
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 20 jun 2022, 12:58, in totaal 2 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 19 jun 2022, 23:07

Xxx
Laatst bijgewerkt door A.B.203 op 20 jun 2022, 09:08, in totaal 1 keer bewerkt.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 19 jun 2022, 23:09

[quote="A.B.203"][quote="A.B.203"]Heb ook recente ervaring met een oude auto uit de USA. Die hebben vaak geen ingeslagen. chassisnummer. Dat inslaan moet je ook op de kentekenaanvraag vermelden. Verder wordt de auto ook nog op de APK eisen gekeurd. Kortom alles moet dan werken en in orde zijn. Verder moet je er mee langs de douane en 9% importbelasting afrekenen. België rekent maar 6% importbelasting en Oostbloklanden in de EEG nog minder. Vandaar dat veel auto's van buiten de EU niet via NL in de EU worden ingevoerd.Kijk bv maar eens op de site van Marlog in Roosendaal.
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 20 jul 2022, 12:58

Eindelijk gelukt met het kenteken, het is er eentje uit de PM- reeks geworden.
De eerste keer bij de RDW was het afkeur wegens onleesbaar chassisnr
Afgelopen week dan toch uiteindelijk gelukt met het lezen van het ondiep ingeslagen nummer. ( :oops: oef, want anders zat ik met een sloper opgescheept)

Eerst nog even mechanisch laten aanpakken (2e en 4e versnelling zijn zeer moeilijk te kiezen) Motor en bak moeten hiervoor uit is mij verteld.
-Daarna spatborden laten stralen, hitteverzinken en poedercoaten zodat we weer voor een generatie gerust zijn.
-De bumpers gaan volgende week richting Hongarije waar ze van nieuwe chroom voorzien worden zoals het hoort (verkoperen-vernikkelen en verchromen)
De chroomboeren in NL die nog met een koperlaag werken worden heel zeldzaam en veel te duur vanwege allerlei vergunningen en regeltjes. De koperlaag zorgt voor een goede hechting van de
toplagen, zonder koper gaat het na enkele jaren roesten en afbladeren.
-Daarna ramen en brokkelige rubbers eruit, alsook deurgrepen (heb ik al nieuw gevonden voor 40 euro/stuk :-) )
-strakmaken van de karosserie (gelukkig zeer weinig roest)
-het perfect strakmaken en ovenlakken laat ik in de doe-het zelf- garage Heinig doen, daar heb ik zeer goede ervaringen mee met het lakken van een Volvo PV 2 jaar geleden.
-Rekeningen gooi ik snel weg en probeer dit ook zo snel mogelijk te vergeten, anders wordt ik depressief. Als je gaat rekenen moet je er al helemaal niet aan beginnen.
Het gaat tenslotte om de pret van dit alles en een hobby is meestal niet gratis, helaas.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor A.B.203 » 21 jul 2022, 09:19

Proficiat met je NL kenteken. Dat moeilijke schakelen kan aan veel dingen liggen, maar meestal is de versnellingsbak niet de schuldige. Begin bij de stuurkolom, zit daar niet te veel speling op de handel, zijn alle schakelpunten goed gesmeerd, dus de geleiding nabij de verdeler + kogelgewrichten. Het juist afstellen houdt erg nauw.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
opknappen/repareren en zoveel als mogelijk met de oldtimers de weg op !
203 C en 203 C5 (commerciale) beide uit 1959, en een 308 D van 2015.
Avatar gebruiker
A.B.203
 
Berichten: 1137
Geregistreerd: 27 okt 2010, 15:54
Woonplaats: De Alblasserwaard zh

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Nanno » 21 jul 2022, 14:03

Het lukt mij helaas niet om de afbeeldingen te bekijken zonder eerst allerlei "vreemde" programma's te downloaden. Jammer, want ik ben wel benieuwd naar de bumpers die je laat verchromen. De bumpers van mijn 203C zijn van RVS, net als de sierstrips. Alleen de deurkrukken en het motorkap en kofferbak ornament zijn verchroomd. Er zijn dus meerdere uitvoeringen?
Wat RDW betreft: Bij mijn 203 was het chassisnummer zeer slecht leesbaar. Daarom heeft RDW het nummer opnieuw gegraveerd in de rechter B-stijl. Dit staat ook op het kentekenbewijs vermeld.
Succes met de restauratie! Ik beleef er nog dagelijks plezier aan. Het zijn erg leuke en dankbare auto's om aan te werken. Ik heb ook nog wel wat onderdelen liggen.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 463
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 21 jul 2022, 15:08

De bumpers zijn achteraf geschilderd in een blauwe kleur, al deze troep gaat er gelukkig allemaal weer af als de bumpers als voorbereiding ontchroomd worden in een zuurbad .
De spatborden gaan ook een zuurbad in (bij de poedercoater), zodat het weer blank staal is alvorens te verzinken en poedercoaten. (kostte bij de Volvo ca150 euro voor de achterste paar spatborden)
Voor een Volvo pv had ik rvs bumpers gekocht omdat de originele te ver weggeroest waren om te herverchromen.
RVS vraagt meer werk om deze glanzend te houden, ook vind ik het materiaal te dun voor een bumper. Echt verchroomd staal heeft toch mijn voorkeur.
in rvs heb je dan ook nog verschillende kwaliteiten, met 10% of 20 % chroom in het staal. Je weet nooit wat je koopt
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor sander203 » 25 jul 2022, 19:37

Je kunt natuurlijk de RVS bumpers van een 203/403/404 laten verchromen, maar polijsten volstaat in principe. Het is tenslotte RVS.
Mogelijk zijn op de C5 modellen (de commerciales, niet de familiales) gespoten stalen bumpers toegepast; daar zou ik niet van opkijken. Ik heb ze tenminste wel eens gezien.

Vraag: hoe maak je groot plaatwerk strak voor poedercoaten? Plamuur brandt er af in de oven en is geen goede basis voor epoxy poeder.
Ik hoor echt voor het eerst dat bijvoorbeeld voorschermen op een auto gepoedercoat worden. Buitenkwaliteit poedercoating vereist sowieso twee lagen. Maar goed, dat kan.
sander203
 
Berichten: 547
Geregistreerd: 09 nov 2004, 13:07
Woonplaats: van Ewijcksluis

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 26 jul 2022, 20:06

Spatborden strak maken voor het poedercoaten? Alles moet eraf tot op het blanke metaal.
De voorspatborden van mijn Volvo katterug werden eerst geweigerd omdat er nog restanten van die zwarte bitumen opzat. Deze heb ik met veel moeite afgebrand en ontvet.
Een goede poedercoater heeft net als een goede verchromer beschikking over zandstraalgereedschap en een zuurbad om oude laklagen (of oude chroom) volledig te verwijderen. Verzinken heeft ook geen enkele zin op oude lak, dat moet op blank staal gebeuren.
Ik heb 4 spatborden laten hitteverzinken en poedercoaten bij metaalreiniging.nl
Ik denk niet dat ze modern plaatwerk behandelen wegens te dun (kans op vervorming bij stralen en verhitting). De spatborden van een 203 zijn nog van super dik en vooral gebogen staal, hetgeen ze voldoende stevigheid geeft voor deze behandeling.
Poedercoatbedrijfjes zijn er genoeg, maar het reinigen en zuurbad doen er maar weinigen. (vergunningen, milieu etc...).
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 23 aug 2022, 07:02

De 203 station is mechanisch weer top. Motorruimte is inmiddels ook gelakt in nieuwe kleur.
Gisteren de (zeldzame) achterspatborden en buitendorpels weggebracht voor ontlakken in zuurbad, zandstralen , hitteverzinken en poedercoaten. (daarna volgt pas het strakmaken en aflakken). Kostprijs 250 euro
Rubbertjes voor alle ramen zijn ook al binnen. Bumpers bevinden zich momenteel nog in Hongarije voor een nieuwe kwalitatieve chroomlaag.
Volgende stap: Ramen eruit, deurgrepen en lichten eraf en dan de slordige dikke laklaag (vaak over de roest heen gekwast) wegpolijsten.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 15 okt 2022, 14:46

https://ibb.co/vzr9xzN
https://ibb.co/1bKTrmJ

Achterspatborden en buitendorpels zijn terug, gereinigd door metaalreiniging.nl
De oude lak werd gekraakt aan 350 graden C
Gestraald tot op blank metaal
Hitteverzinken (choperen)
Poedercoaten aan 200 graden
Kostprijs was uiteindelijk 200 euro
Nu zijn ze klaar om strak te maken, te gronderen en af te lakken in de spuitcabine, voorlopig zal dit niet meer roesten :wink:
Nu de rest nog, beginnen met oude lak te verwijderen.
De ramen zijn eruit, speciale aandacht voor de raamsponningen. Hier wil ook nog eens veborgen roest zitten, is dan ook zeer moeilijk te repareren als het weggeroest is.
Oude lak zoveel mogelijk verwijderen.
Wordt vervolgd.
Laatst bijgewerkt door Peter Hanot op 15 okt 2022, 14:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 15 okt 2022, 14:50

Voor- en achterbumper en nummerplaatverlichting wacht ik nog op, deze bevinden zich momenteel in Hongarije. Gezien de vele werkuren en de overdreven milieuwetgeving is dit in NL bijna niet meer mogelijk. Vaak wordt de koperlaag weggelaten met op termijn afbladerend chroom tot gevolg. Vandaar de keuze voor Hongarije.
Ontchromen, verkoperen, vernikkelen en verchromen met tussendoor eindeloos polijstwerk, m.a.w. verchromen op de traditionele manier. Als het goed gedaan is blijft het ook meer dan 30 jaar glanzen.
Ben benieuwd wat dit weer gaat kosten.
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor jacqabe » 16 okt 2022, 11:35

Je laat er geen gras over groeien zo te lezen.
Ik ga me ook eens verdiepen in het hitteverzinken, klinkt heel interessant.
Peugeot 403B 1963, 504 cabrio 1972 en 203 Bachée 1950
Avatar gebruiker
jacqabe
 
Berichten: 1670
Geregistreerd: 09 aug 2013, 20:31

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 16 okt 2022, 13:31

Nu ben ik bezig met de oude lak eraf te halen. Verhitten met een electrische verfbrander en dan met de spatel afpellen.
Er is is het verleden gewoon over de beetje gladgeschuurde roest heen gelakt, dus alles moet eraf. Gelukkig nog geen doorroestingen tegengekomen.
Het rechterspatbord en rechtervoordeur is al ontdaan van de oude laklaag.
https://ibb.co/jDvKbXh
Nu nog de rest pff...
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Re: Gisteren een 203 uit het buitenland gehaald

Berichtdoor Peter Hanot » 03 nov 2022, 07:29

Hallo,

ik zoek nog een semafoortje voor rechts, dat wat eropzit heeft een lelijke knik in het zichtbare metalen gedeelte.
Heeft iemand nog iets liggen?

groet,

Peter Hanot
Peter Hanot
 
Berichten: 39
Geregistreerd: 23 apr 2022, 19:03

Volgende

Keer terug naar 403, 203 en ouder

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten