Revisie stuurbekrachtiging

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 15 aug 2020, 23:45

Ik ben bezig met de revisie van de stuurbekrachtiging van de 504. Ik heb hiervoor het volgende revisiesetje besteld bij tealmaxlion. www.ebay.nl/itm/Necessaire-Reparation-V ... Sw1m1dUpsD.

Ik ben benieuwd hoe de vier kunststof ringen vervangen moeten worden. Het zijn vrij stugge ringen, dus ik betwijfel of er genoeg rek in zit om deze over de behuizing te schuiven om ze zo in de daarvoor betreffende ruimtes te krijgen. Of moeten/kunnen er losse bussen van de hoofdas afgeschoven/geperst worden waar de ringen tussen komen?

Ik zou graag een foto plaatsen om e.e.a. duidelijk te maken, maar het lukt me niet om dit voor elkaar te krijgen.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor johnssons » 16 aug 2020, 09:59

... als je de beide circlips losneemt, kan het pignon eruit getikt worden, vervolgens ringen bussen keerringen enz uittikken, schoonmaken en vernieuwen, alles monteren met vet en weer in elkaar ... gaat lukken ...

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 17 aug 2020, 11:23

Bedankt voor de reactie. Bij mij zijn het geen losse ringen en bussen waar de dichtingsringen tussen zitten. Horen daar wellicht ringen tussen die flexibeler zijn zodat je ze als O-ringen met de rek eroverheen kunt krijgen ?
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor johnssons » 17 aug 2020, 14:07

... begrijp niet precies waar je tegen aan loopt... heb je alles al uit elkaar, dit setje met de clips is voor de lagering en afdichting, normaal zijn er twee setjes .. de 4047-02 voor lagering en afdichting er is ook nog een setje voor binnen 4047-04..

Afbeelding https://www.serie04.com/fr/direction/7516-xxxxx.html even bij afbeeldingen door schuiven en expanden, dan zie een bladzij uit onderdeelboek ...

https://www.serie04.com/fr/direction/75 ... ction.html ..

Dat 04 setje gaat wel de hoofdprijs ... een complete is niet veel duurder .. https://www.serie04.com/fr/direction/20 ... ction.html

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 17 aug 2020, 17:18

Beste John, bedankt voor de reactie,

Als je de link volgt die in mijn eerste bericht staat zie je dat ik een complete set heb. De zwarte ringen zijn echter wit.
Ze hebben dezelfde maat als de zwarte ringen, maar ik heb het idee dat ze een stuk stugger zijn.
Zie https://myalbum.com/album/fjq9kjDrUeQM

Ik heb er geen goed gevoel bij om deze zover op te rekken dat ze over de pignon kunnen om op hun plaats geschoven te worden.
Op het plaatje uit het onderdelenboek en de foto bij het artikel van de zwarte ring lijkt het of er een opening in de ring zit.
De ringen die uit mijn pingen komen en die ik aangeleverd heb gekregen hebben deze onderbreking niet.

Ik denk dat ik ze met een scherp stanleymes schuin doorhaal om hetzelfde idee te krijgen als in het onderdelenboek.
Ben wel benieuwd wat de functie van die ringen is. Afdichten lijkt me niet 100% op deze manier.
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor johnssons » 17 aug 2020, 18:15

... duidelijk, ik snap het .. je hebt eigenlijk gewoon andere ringen nodig, schuin doorsnijden lijkt mij geen optie ... ik las ook in de omschrijving bij ebay dat er drie verschillende types zijn en dat deze set die je gekocht hebt een soort tussenoplossing is .. van alles wat ...
Kortom lastig .. gewoon oude ringen laten zitten, rest wel vervangen en monteren ....
Ik weet natuurlijk niet of je problemen met de stuurbekrachtiging had of dat je gewoon wilde reviseren ... enz..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Mb trac » 17 aug 2020, 19:04

De teflonringen worden vaak gebruikt voor deze manier van afdichten.
Een kwartier in kokend water en dan voorzichtig met een tandartshaakje in een soort schroefdraadbeweging over de zuiger "pielen".
Als ze in de groef zitten,met de hand proberen er verder in te werken.
Montage in de cylinder met gevoel en vaseline.
Deze ringen houden echt veel langer dan de rubber O-ringen.
Niet doorsnijden,dit wordt alleen gedaan bij radiale afdichtingen die een bepaalde speling op moeten vangen zoals in de clutches van automaatbakken.

Veel succes,
Frank
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 17 aug 2020, 19:44

[quote="johnssons"]... ... ik las ook in de omschrijving bij ebay dat er drie verschillende types zijn en dat deze set die je gekocht hebt een soort tussenoplossing is .. van alles wat ...

John, er zijn 3 verschillende types. Aan de hand van mijn foto heeft de leverancier het juiste setje bepaald, en de materialen zijn ook correct. Er zijn ook sets voor de andere types en een set waar alles in zit voor als je niet eerst de stuurbekrachtiging wil demonteren om te bepalen welk setje je nodig hebt, want dat kun je aan de buitenkant niet zien. . Voordat het juiste setje binnen is kan namelijk wel een week duren. En al die tijd kun je niet sturen :D

Je ziet op de foto hoe ver de ringen al zijn versleten, dus ik ga aan de slag met de tip van Frank.
Hartelijk bedankt heren!
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 29 aug 2020, 09:49

Mb trac schreef:De teflonringen worden vaak gebruikt voor deze manier van afdichten.
Een kwartier in kokend water en dan voorzichtig met een tandartshaakje in een soort schroefdraadbeweging over de zuiger "pielen".
Als ze in de groef zitten,met de hand proberen er verder in te werken.
Montage in de cylinder met gevoel en vaseline.
Deze ringen houden echt veel langer dan de rubber O-ringen.
Niet doorsnijden,dit wordt alleen gedaan bij radiale afdichtingen die een bepaalde speling op moeten vangen zoals in de clutches van automaatbakken.

Veel succes,
Frank


Deze methode werkte bij mij niet. De ring rekt te ver uit en heeft geen elasticiteit om weer terug in de oude vorm te komen. Het materiaal wordt zacht en vervormt makkelijk bij de poging on de ring netjes in de groef te krijgen. Ik heb er voor gekozen om met een scherp stanleymes de ringen door te snijden. De ringen behouden dan de juiste diameter en omdat de ring zit opgesloten in het huis kan deze nergens heen. De stb. Moet nog onder de auto, dus het resultaat volgt nog.
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Mb trac » 29 aug 2020, 18:18

Ben inderdaad benieuwd naar het resultaat.

Succes
Mb trac
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 20 apr 2018, 20:01

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 19 nov 2020, 21:04

Jullie hebben nog geen terugkoppeling ontvangen omdat de motor nog niet loopt. Ik heb een uitdaging met de KF-pomp vermoed ik.
Ik kom er zeker op terug.
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pininfarina504 » 20 nov 2020, 08:23

Je kunt het hele stuurhuis er onderuit schroeven en voor een alleszins acceptabele prijs compleet laten reviseren in Oud-Gastel.
Kun je zelf (ook prijstechnisch) niet voor tobben.
Andere optie, elektrische powersteering installeren, is direct aangesloten op de stuurkolom.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 20 nov 2020, 23:00, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 20 nov 2020, 20:33

De hobby is om zoveel mogelijk zelf te doen. Als het niet werkt of specialistische hulp onontbeerlijk is zal ik daar gebruik van maken.
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30

Re: Revisie stuurbekrachtiging

Berichtdoor Pintv » 16 jun 2022, 23:32

Hierbij mijn beloofde terugkoppeling.Wel iets later dan verwacht.
Het is een periode van deelrestauratie geworden. De binnenschermen aan de achterzijde waren grotendeels verdwenen aan de randen en aan de bovenzijde. De bovenzijde was met een stuk blik dichtgezet met wat laspuntjes en aangesmeerd. De wielrand links-achter was platgeslagen, voorzien van wat strippen en ook in vorm geplamuurd. Met het magneetje leek overal ijzer te zitten. (en dat zat er ook, maar niet zoals het hoort). Netjes alles hersteld. Intussen ook ontdekt waarom de auto niet wilde lopen. Deel van het probleem was de choke. Deze vervangen en nu loopt ie weer netjes.

Nadat de auto weer opgebouwd was bleek bij de eerste start dat de stuurbekrachtiging zoveel lekt dat er niet mee te rijden is.
Missie niet geslaagd. Ik heb nu een onbekrachtigd stuurhuis er onder gebouwd, zoals ook origineel hoort en kijk later wel of toch een bekrachtigd stuurhuis gewenst is.
Wat er mis is gegaan bij mijn doe het zelf-revisie heb ik nog niet onderzocht. Nu eerst kijken of ik een zomertje kan rijden.
504 Cabrio 2.0 ti 1971
106 accent 5 drs. automaat
Pintv
 
Berichten: 17
Geregistreerd: 20 dec 2017, 14:30


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten