504 cab '71. Ophanging voor; advies gevraagd

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 cab '71. Ophanging voor; advies gevraagd

Berichtdoor HJeroenB » 03 mei 2026, 13:01

Goedendag allen,

Omdat mijn auto enigszins begint te stuiteren (letterlijk) bij bepaalde snelheden, dacht ik dat het een goed idee zou zijn om de voorste ophanging te reviseren. Daartoe de veerpoten losgehaald met als plan nieuwe scholbrekers te installeren (en alle rubbers te vervangen). Ik had al schokbrekers besteld op basis van bouwjaar (1971), maar blijkt bij demontage dat de veerpoten in een ver verleden al eens zijn omgewisseld voor een later exemplaar, want diameter van oude schokbrekers (schroefdraad) is 14mm, terwijl oudere versies 12mm kennen. Dat blijkt ook, want op de veerpoot/naaf staat het jaartal 1976 gestanst. Dus ik heb hier iig 2 nieuwe schokbrekers liggen 12mm schroef, voor wie is geïnteresseerd:). Bij zoeken naar schokbrekers nieuwe model zie ik door bomen bos niet meer. Wie kan mij helpen een link naar brekers die passen? Lengte behuizing moet 43,5 zijn, schroefdraad 14mm. Ik twijfel aan de Monroe MR205, ik kan nergens de grootte van schroefdraad vinden.

Paar foto's:
Peugeot op bokken
Afbeelding

oude schokbreker
Afbeelding

veerpoot gedemoteerd
Afbeelding

jaartal op naaf
Afbeelding

lek rubber fusee
Afbeelding

Andere vraag; ik zou ook graag de bussen e.d. vervangen van de draagarmen en fuseekogels (iig het rubber, want daar zit een gat in). Daar heb je speciaal gereedschap voor nodig. Heeft iemand ervaring met alternatieve methodes, of kom je niet onder speciaal gereedschap uit? Moet je letten op verschillende bouwjaren bij bestellen van de bussen e.d.? Zijn er zaken die ik sowieso moet vervangen en andere dingen misschien niet?

Uw advies wordt gewaardeerd.

Groeten Jeroen
HJeroenB

Re: 504 cab '71. Ophanging voor; advies gevraagd

Berichtdoor Frank.04 » 04 mei 2026, 08:13

Ha Jeroen,

Neem even contact met mij op, ik heb op al je vragen een antwoord.

In elk geval zie ik dat je veerpoten nog van het oude type zijn, dus met de remcalipers aan de achterzijde.

Dan heb je het korte type schokbreker (of inzetpatroon) nodig, met een 12 mm stang.

Voor fusees heb ik de gereedschappen, maar ik kan je ook wat tips geven.

Met groet van Frank
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04

Keer terug naar 504