504 break V6inj

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 09 sep 2017, 14:34

Ik heb sinds jaren een fantasie (?) en dat is om mijn eigen 504 break te kunnen samenstellen naar eigen idee. Niks voor de origineel fans, alhoewel ik het wel met Peugeotcomponenten wil doen.

Is hier iemand die iets zinnigs over de uitvoerbaarheid van volgende plannen kan zeggen?

1. Basis is een 504 Break GL automaat van modeljaar 1978. Daar zit een XN1 carburateur in met een ZF 3 HP22 bak (klopt dat?
2. Het liefst zou ik daar een 604 GTI motor met ZF3HP22 in willen leggen. Dat zou toch in principe moeten passen qua maat? Is de koppeling van bak aan cardan gelijk?
3. Is het originele differentieel op dit vermogen berekend en past de sperdiff van de 604 in de behuizing?
4. Aanpassingen voorwielophanging: kan de ophanging van 604 overgezet worden, welke delen moeten dan mee?
Komt de wagen dan vóór lager te liggen? Hoe kan de starre achteras lager?
5. Hoe gaat e.e.a. Passen in de motorruimte (is die ruimte gelijk aan de Coupé?)? Ik denk aan stuurbekrachtiging en eventueel rembooster van de 604, accu.
6. Remmen: geventileerd vóór met klauwen van 604 V6, achter: is de break ooit geleverd met schijven achter? Wat zijn de mogelijkheden daar?
7. Kabelboom zal aangepast moeten worden; idee om die van een 504 V6ti te gebruiken als basis?
8. Dashboard: zou een "Montecarlo" van laatste types 504 V6ti willen monteren. Past dat met de ruit? De dashboardkap moet aangepast worden neem ik aan.
9. Alternatief voor motor, bak zou een V6 even fire van 505 of Volvo 760 kunnen zijn met kat en ZF4HP22 kunnen zijn: wat zijn dan de uitdagingen qua maatvoering en kabelboom?

Wbt keuring enz hoef ik geen info aangezien dit in Zweden op kenteken komt en daar gelden andere (soepelere) regels.

Zou erg leuk zijn hierover te "sparren" met iemand die 504(V6) en 604 door zijn handen heeft laten gaan.

Ik kan zo'n break in redelijk goed staat kopen voor weinig en zou mijn fantasie willen verwerkelijken.
Kunnen we eindelijk in stijl op weg met de hele familie met hond en V6....
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Rob » 09 sep 2017, 22:59

Dit moet wel te doen zijn. Echter wel met de nodige aanpassingen.
Je moet wat plaatwerk onder de motorkap aanpassen en een binnen scherm.
Overbrenging achter is om te bouwen. Daar zijn experts voor die er in maken wat jij wil.
Eenvoudiger is een achteras met tussen as van een 505 GTDT en automaat te zoeken . Die hebben samen de juiste lengte.

In plaats van een 604 zou een 505 v6 automaat een betere donor zijn misschien.( 4traps aut).

Onze forumgenoot Frank.04 heeft redelijk wat ervaring met de inbouw van een V6 in een koets van een 4 cyl. Die zou ik zeker een keer contacten als ik jou was.

Nog een optie, bouw er ipv een V6 een 505 2.2 Turbo in.
Dat is een stuk makkelijker.
Ook dat is al eens gedaan. Zie de coupe van "peugauto" uit Ravenstein.

Wel een heel leuk project. succes en hou me op de hoogte.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 10 sep 2017, 11:57

Dank voor je reactie!
Wat betreft de 505 GTDT achteras: is dat bolt-on en zit daar een sperr in? Die heeft toch ook extra stabilisatoren in vergelijkinhg met 504 Break. Past dat dan?

De automaat in de GTDT is ook een 4 traps toch? Is die niet langer dan en 3 traps? Past de diesel 4HP22 op een V6?
Kan de bedieningshendel van de 504 op die 4 traps zonder problemen?

Is een 505 break gelijk qua maatvoering (en bevestigingspunten) aan een 504 break dan?

Groet

Walle
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor beeperhorrie » 10 sep 2017, 15:27

Prachtig plan maar ga niet te groot. Ik volg.

Afbeelding
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Rob » 10 sep 2017, 15:36

Tja, Ik bedoel natuurlijk de achteras van een 505 Break GTDT. Die heeft een sper en is het zelfde opgebouwd als een 504 Break.

Een 4 trap automaat is inderdaad langer maar daar zijn allemaal oplossingen voor. Tussenas van een ander type gebruiken bijvoorbeeld.
de bedieningshandel moet aangepast worden maar dat is een kleine ingreep. Dat is al door anderen gedaan dus <<na-apen>>

Een diesel automaat past niet zomaar op een ^V6, dan het je een ander huis nodig. De automaat van een 505 V6 is dan een uitkomst.

Eerst vaststellen wat je hebben wil.
V6-( uit een 604 of 505) automaat( 4 of 3 traps), Cardan- Overbrenging en evt Lim-slip.?
Dan onderdelen gaan sparen en zoeken.
Ga je voor het sublieme eindresultaat of wil je het ook eenvoudig houden.
504, 505, 604.
Rob
 
Berichten: 493
Geregistreerd: 14 sep 2005, 21:46
Woonplaats: EDE

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Frank.04 » 10 sep 2017, 17:15

Een heldere reactie van Rob.

Inderdaad is alles mogelijk en elk probleem is op te lossen.

Als je veel zelf doet hou je het goedkoop, maar is de inspanning het eindresultaat waard?

Zelf heb ik diverse ombouwen gedaan, van benzine naar Diesel (en omgekeerd!) en van viercilinder naar V6.

Ook door anderen is al veel creatief werk verzet.

Edward van Zanten bouwde een 505 Turbo injectie in een vroege 504 coupe en laats miste ik net een 504 Familiale die voorzien was van een 604 GTI motor; helass is deze voor een grijpstuiver geëxporteerd.

Vrijwel niemand wil een door een ander omgebouwde auto, dus alles wat je doet moet voor jezelf zijn, het is geen vruchtbare business case.

Wil je een unieke auto bouwen dan krijg je van mij alle lof en steun, echter bezint eer gij begint.

Succes!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 10 sep 2017, 17:56

Bedankt voor de goede raad.

Ik zal bezinnen en daarom wil ik nu proberen in te schatten welke zaken ingekocht moeten worden en wat mogelijk is zonder dat het een extreem duur gaat worden.

Ook moet ik de regels hier goed doorgronden.

Bij motorombouw voor een auto van 1978 is Max 15kW/100kg eigengewicht mogelijk mits de belangrijke componenten zoals onderstel en en remmen hierop afgestemd zijn.

Ook moet de motor en motormanagement van de in te bouwen motor inclusief lambasonde en kat van één en dezelfde auto zijn van vóór 1993.
Zat zelf aan een 760 GLE motor te denken (156 pk en kat).
Ik neem aan dat die PRV ook zo op een ZF3/ZF4HP22 voor peugeot V6 past.
505 V6 is hier nooit geleverd. Maar zo'n 4 bak kan ergens anders aangeschaft worden.

ZF3HP22 voor 604 moet ik ook uit een ander land halen en met driebak hoef ik de cardanbuis niet te veranderen. Dat is dus de eenvoudigste oplossing.

Wanneer ik voor een vierbak zou gaan, kan de 505 Break cardanbuis en achteras met sperdif dienst doen, die zijn hier ook te krijgen.

Het remsysteem zou aangepast moeten worden. Heeft de 505 GTDT/GTi break achter schijven?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Michael » 11 sep 2017, 13:56

ach iedere echte gek doet zoiets,
ik zelf ben nu een 404 pickup met 4 wiel aandrijving aan bouwen, en met schroefveren achter !
Cees R. een 404 turbo diesel intercooler automaat.

net als op vakantie gaan : de weg er naar toe is de helft van je vakantie gevoel. erger nog : de ideeën en schetsen zijn al super.

SUCCES gewoon DOEN.
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 05 dec 2017, 16:25

gewoon doen....

goede opmerking :D

Nu komt er binnenkort motor en automaat van een 505 V6 mijn kant op (inclusieve pompen, draadbomen, electronica en koeling). De 504 break is ook al gereserveerd.....maar heb haar nog niet live gezien.

het gaat er dus van komen, dus nu is het doorbijten geblazen om dit ook tot eind te brengen zonder daar 10 jaar oven te doen. "gewoon doen". Echt een uitdaging waar ik aan toe ben :twisted: Ik ga er in de lente aan beginnen.

Ben op zoek naar cardan met buis van een 505 kombi 4 traps automaat. Als ik de achteras van de 504 kombi benzine automaat laat zitten zou ik een passende combinatie moeten hebben. Alternatief is om de huidige buis en as te laten inkorten.

Weet iemand waar ik de overbrengingsverhouding van het differentieel van een 504 break benzine automaat kan vinden? Ik hoop dat dat ongeveer overeenkomt met dat van de 505 V6 aut met ABS. De 504 V6 Break automaat heeft ongeveer hetzelfde gewicht voort te slepen als in de 505.

De remmen moeten ook nog bij elkaar gezocht worden aangezien het systeem krachtiger moet zijn (eis van de Zweedse autoriteiten) gezien het hogere vermogen van 50 PK meer.

Geventileerde schijven vóór van een 604 met bijbehorende klauwen is mijn idee. En dan òf monteren op de huidige veerpoten òf op 604 veerpoten die ik heb liggen en aan het opknappen ben.
Vraag: wat heeft de montage van 77iger 604 poten voor gevolg voor de stand van de voorwielen (Camber en Caster) op de 504, en moeten reactiearmen van de 604 mee?

Welke combinatie HRC, bekrachtiger en remkrachtverdeler is aan te raden? ( met geventileerde schijven en 604 klauwen vóór en origineel 504 trommels achter).
Ik heb de HRC en bekrachtiger van een 604 TD liggen, kan misschien van dienst zijn....

In de motorruimte zal de accubak verplaats moeten worden naar achter de linker koplamp. Nog meer? (andere rembekrachtiger betekent ook veranderingen aan het binnenspatbord toch?)

Wielen: om 15 inch 604 LM wielen op de standaard 504 naven te monteren zullen er andere moeren moeten komen. Iemand die een goed adresje heeft?

Veel van bovenstaande vragen kan ik makkelijk zelf beantwoorden als ik de auto(s) daadwerkelijk onder ogen heb. Maar dat duurt nog tot na de winter. In de hoop dat iemand goede raad heeft kan ik in de tussentijd al wat onderdelen bij elkaar sprokkelen.

Groet

Walter
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 28 sep 2018, 19:44

Het gaat natuurlijk allemaal langzamer dan gedacht maar er zijn inmiddels een aantal dingen gebeurt.

Afbeelding

De break is aangekomen en heeft een mooi interieur maar behoorlijk veel roest. Was te verwachten. Er werd los een nieuw voorspatbord, wat stukken dorpel, achterspatbordranden en onderkant spatbord LA bijgeleverd. Moet allemaal vervangen worden. Ben nu op zoek naar twee hele dorpels en de rechter onderkant achterspatbord. Qua buitenkant carrosserie is het dat wel, maar natuurlijk zijn wielkasten en dorpels gaar en krikpunt linksachter ook. Dus.... flink wat werk.
Hij loopt wel dus dat wordt wel wat.
Afbeelding

De 505 staat er naast en ook die heb ik aan het lopen gekregen (loopt echt mooi vergeleken bij de odd—fire V6en die ik gewend ben). Ik ben nu de auto van alle onnodige draadbomen aan het ontdoen zodat ik alleen maar dat overhoud wat de 504 ingaat. Leuke puzzel. Heb alles wbt het injectie en onstekings nu vrijgemaakt en weet welke draadbomen horen bij benzinepompen plus zekering, lambda plus zekering, startbeveiliging automaat ook alle bijbehorende relais zijn mooi gemerkt dus het idee is over een aantal weken de motor en bak eruit te halen en die op een verrijdbaar wagentje monteren en voorlopig in een hoek zetten. De rest van de 505 ga ik dan verder demonteren en de carrosserie gaat dan weg. De plaats die daardoor weer vrijkomt kan ik mooi gebruiken om ruim rond de 504 te kunnen werken (lees zagen en lassen).
Afbeelding

Houdt me van de straat.

Ben al weer iets wijzer en de plannen beginnen meer vorm aan te nemen qua configuratie:
Voortrein 604 v6 of 504 V6 inclusief geventileerde schijven
Achteras met passend (sperr)diff in het aanwezige diffhuis
Cardanbuis aanpassen/passende lengte vinden van eventueel 505 break met ZF
15 inch lichtmetaal van 505/604
ZN3J motor met ZF4 automaat
Koeling en radiateur van de 505 V6
Ik wil ook stuurbekrachtiging inbouwen, maar weet nog niet welke combinatie van pomp en stuurhuis passen?
Kleur houd ik waarschijnlijk groen metallic, maar ook de zachtblauwmetallic vind ik erg mooi voor deze auto met zwart/bruin interieur en bruin skai.
Dashboard vul ik misschien aan met toerenteller ipv klokje en dan een klokje zoals in de 504 TI.
Een achterruitwisser komt er ook.
Verder zou ik ronde koplampen willen hebben met chromen omlijsting en zit ook aan een vroegere grill te denken met meer chroom.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor pauldevries » 29 sep 2018, 09:33

Erg gaaf om te lezen, heel veel succes gewenst met de ombouw en repartie van de 504 :D
pauldevries
 
Berichten: 950
Geregistreerd: 09 okt 2011, 15:39

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Frank.04 » 29 sep 2018, 12:29

Mooi project!

Hoe wil je het diff ombouwen?

Weet je of dat kan of is het alleen een gedachte?

Wat ik begrijp is dat je het inwendige van een los diff wilt inbouwen in jouw starre achteras, klopt dat?

Als dat lukt zijn er vast meer geïnteresseerden!

Graag je reactie!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 29 sep 2018, 15:03

Ik heb nog geen differentieel opengemaakt en een ombouw gedaan dus kan ik niet zeggen dat ik het weet omdat ik het zelf gedaan heb.
Daarentegen heb ik met mensen gepraat die dit gedaan hebben en zie ik ook op het net (aussifrogs bijvoorbeeld) dat LSD uit onafhankelijke wielophangingen in starre Assen gebouwd worden en omgekeerd. 504 en 505 door elkaar. Vandaar dat bij mij de gedachte is gewekt en ik tzt daarna ga kijken.

Het ligt ook aan het type differentieel en bouwjaar wat mogelijk is en soms moeten aanpassingen gemaakt worden.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Frank.04 » 29 sep 2018, 16:38

Dat zou mooi zijn, want bij een sterkere motor is er vaak behoefte aan een langere eindoverbrenging, nog even los van het feit dat je een sper erbij wilt.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Michael » 29 sep 2018, 16:54

Heb dit zeker10 jaar geleden al eens gedaan . Moest wel wat bussen , platen en ringen draaien .
Niets op papier natuurlijk
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 28 nov 2018, 11:38

Het gaat langzaam vooruit: aan de hand van schemas en veel meten (benzinedruk en spanning en weerstand) ben ik veel te weten gekomen over de V6 die in de 504 gelepeld gaat worden. Nu weet ik tenminste waar alles toe dient, dat het correct werkt en hoe het allemaal aangesloten moet worden. Ik heb alles goed gelabeld zodat ik over lange tijd ook nog weet hoe het moet. Het was een waar genot om de motor te horen lopen en een aantal probleempjes te doorgronden en te verhelpen.
Gisteren is dus eindelijk de V6 eruit getakeld en op het motorstatief gemonteerd. AfbeeldingAfbeelding

De 505 begint leger en leger te worden. Volgende stap is de automaat eruit. Die rust nu nog op bokken. Grootste werk is nog de uitlaat weg te krijgen want dat zit allemaal goed vastgeroest. Ga waarschijnlijk achter cat gewoon doorzagen aangezien het vanaf daar toch niet gaat passen op de break en speciaal gemaakt moet gaan worden.

Krukaskeerring achterzijde is totaal droog, maar ga ik waarschijnlijk gewoon vervangen voor een nieuwe. Bij het verwijderen van de omvormer kwam er wel wat olie mee maar dat zal wel normaal zijn. Ook daar zit een keerring.

Afijn, het demonteren vergt steeds meer ruimte. Dus hopelijk kan de kaalgemaakte 505 over een tijdje weg.

Heb inmiddels in mijn jacht naar breakonderdelen een hele break erbij gekocht (herkenbaar?). Het is een rode GLD van 77 en daar zitten een aantal zaken op in goede staat vergeleken met mijn GL. Dus dat is mooi meegenomen. Het is wel een onaanzienlijke auto van buiten, maar het start en rijdt en schakelt en remt [SMILING FACE WITH SMILING EYES]. Eerste keer dat ik in een break gereden heb en dat is toch wel heel soepel allemaal. De 2.1 L diesel met 65 PK is ....ja...erg braaf.
Het helt ook zeer over en dat sterkt mij in mijn idee om de voortrein van 604/504 V6 te monteren met de dikst mogelijke stabistang. Afbeelding

Ook heb ik nu in een GL Familiale gereden (te koop) en ook daar: braaf maar rollen van links naar rechts...
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Frank.04 » 28 nov 2018, 11:49

Wat bedoel je met een droge krukaskeerring?

Wanneer deze net lekt zou ik deze ook niet vervangen.

Zo'n ding kost niets en is goed verkrijgbaar, maar desondanks moeizaam te monteren en wellicht komt deze op een andere positie waardoor je dan juist lekkage krijgt...
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 28 nov 2018, 11:58

Goede opmerking Frank, en zit daar zelf ook mee te worstelen onder het motto: niet aanzitten als het werkt.
Met droog bedoel ik; lekt/zweet niet en ook geen oude oliesporen ofzo. Ik heb de motor bij elkaar 2 uur laten lopen nu.
Maar de motor heeft ik weet niet hoelang stilgestaan (meer dan 10 jaar). Dus het is moeilijk te zeggen wat er gaat gebeuren als de motor weer goed gebruikt gaat worden...( en dat duurt ook nog wel even)

Jou raad is “laten zitten” begrijp ik.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Ivovanduijn » 28 nov 2018, 15:53

In mijn 404 break het differentieel gezet van een 504 met onafhankelijke wielophanging, ik neem aan dat dit het zelfde is als wat jij wil doen. De diameter van de steekassen van een starre as zijn een fractie kleiner op het punt waar ze in het lager zitten van het diff, ik heb daar teflon busjes voor laten draaien. Het afstellen van het kroonwiel en het pignon wiel kan gewoon met logisch nadenken. Ik heb hier het werkplaats handboek van proberen te gebruiken maar dat is niet te doen, zeker niet zonder de speciale geraedschaps koffer. Zelf kan je een sleutel maken van een oude kruiskoppeling om de ingaande as te verdraaien, en een sleuteltje 70 ??? om de moer te blokkeren waar de ingaande as mee vast zit.
Sterkere motoren zijn heel fijn maar de verhouding v.bak en diff zijn misschien wel nog belangrijker.
Mocht je niet uitkomen met de lengte van je aandrijf as, je kan zelf ze vrij eenvoudig een stukje inkorten.
Succes.
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 28 nov 2018, 18:34

Hoi, bedankt voor je input.
Ik ben van plan om de hele overbrengingsverhouding van versnellingsbak, differentieel en wielomtrek gelijk te houden aan dat van de 505 V6.
Aangezien ik wIelen ga gebruiken die qua afrolomtrek in de buurt komen bij die van de 504 Break (origineel 185R14) vanwege de vulling van de wielkasten (de looks) zal ik een differentieel moeten vinden dat een iets kortere overbrenging verhouding heeft dan de 505 V6 en dan het liefst sperrdiff. 505 V6 heeft 195/60R15
Ik zal eens aan het rekenen slaan. Misschien gebruik het differentieel dan van de 505 en neem ik met minder acceleratie genoegen en heb een nog lager toerental op kruissnelheid. De aërodynamica van zo’n break zal de topsnelheid wel in toom houden. Het 505 diff heeft geen sper echter.
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Ivovanduijn » 28 nov 2018, 21:29

Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 29 nov 2018, 10:57

Inderdaad zeg! Ik had al zitten rekenen en deze website bevestigde mijn berekeningen.

Met 205/65R15 gemonteerd op de Break en een diff ratio 4,11 is de gehele overbrenging exact gelijk met die van de 505V6.
Draait ie ongeveer 3000 toeren bij net over 120 km/u. Aangezien het gewicht ongeveer gelijk is (rond de 1450kg) is accelartie waarschijnlijk ongeveer gelijk met de 505 en top lager vanwege de slechtere stroomlijn (alhoewel...?). Geen overdreven prestaties dus (10 s van 0-100, ca 190 km/u) maar ik verwacht een zeker gemak en lichtvoetigheid die de auto goed zullen doen in alle comfort en met de zijdezachte loop van de 6 cylinder.

Ik zou zelfs voor een langere eindoverbrenging kunnen gaan om wat lager in de toeren te komen op kruissnelheid. Ik heb ook nog de GLD diff....

Ook een sperrdiff uit een 505 break zou nog een optie kunnen zijn die als ik zoiets vind waarschijnlijk het makkelijkst in te bouwen is aangezien de starte as constructie hetzelfde is.

Voor het allemaal zover is moeten er eerst nog veel dingen gebeuren en bekeken worden. De bandenkeuze is esthetisch gezien belangrijk. Bijvoorbeeld: hoe ziet de voorkant eruit nadat de voortrein van een 504 coupé V6 met bredere spoorbreedte, 1,5 graden negatief camber en 205 mm brede banden op de 15 inch wielen? En past het netjes binnen de spatborden?
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor johnssons » 30 nov 2018, 10:45

... als 205 bandbreedte voor monteert, dan loop de band bij volledig insturen aan op het onderframe ... oplossing is even met een grote hamer wat ruimte maken ..

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

504 break V6inj

Berichtdoor Walle69 » 15 jan 2019, 19:42

Weer wat verder gekomen met de break. Motor en bak gedemonteerd en de accusteun deels weggeslepen en daarna de V6 motor er ingehangen om te kijken hoe e.e.a. zit.

Afbeelding

Ik heb nog niet de motorsteunen die ik wil hebben (van 504/604v6) en heb de motor dus op de silentblocks van de 505 V6 op de balk laten rusten dus die komt nog een paar cm verder naar beneden met andere motorsteunen.

Afbeelding

Qua randapparatuur moet ik nog even kijken wat ik ga doen. Radiator, koelvan plus visco en extra koeler lijken gewoon ruimte te hebben. Het expansievaatje ga ik waarschijnlijk naar rechtsvóór verhuizen (t.o.v. de 505), het ruitensproeier reservoir heeft waarschijnlijk geen plaats meer tussen motor en binnenspatbord/parafaan en moet waarschijnlijk ook naar rechtsvoor verhuizen of een alternatief vinden.

De rembooster past natuurlijk net niet en heb er even afgeschroefd.

Afbeelding


Misschien ga ik een soortgelijke oplossing als bij de 504/604 V6 doen en een hap uit het binnenspatbord halen en alles verder naar links zetten...

Moet dan ook andere rempedaal bevestiging hebben en zagen/lassen in het schutbord.

Dan de accu: heel misschien kan die naar linksvóór verhuizen maar ook daar moet dan binnenspatbord wat aangepast worden. Alternatief is om hem onder de achterbank te bouwen in een bak door de bodemplaat.

Leuk hè? Houd me van de straat[GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Maar voor ik daar allemaal aan toe ben moet de automatische 4 bak er onder passen. Dat betekent ook dat de bakophanging ca 10 cm naar achter verplaatst moet gaan worden, de goed bakophanging gekozen moet worden (die van de ZF3 zoals nu? Of de ZF4 ophanging van de 505 break?)

Ik heb uitgebreid de onderkanten van de 505 sedan en 504 break bekeken en begin nu met de gedachte te spelen om de onafhankelijke 505 ophanging onder de break te zetten... ik zal eens gaan meten... er moet toch gezaagd en gelast worden. Met de onafhankelijke ophanging ben ik ook gelijk van het bakophangingsprobleem af en kan ik hoogstwaarschijnlijk de cardanbuis en as van een 604 gebruiken.

Ook moet ik voor dit project (van de Zweedse autoriteiten) de achteras vervangen en achterremmen.... een break met onafhankelijke achterwielophanging, grotere spoorbreedte en schijfremmen achter is dan het resultaat....

Ben nog lang niet klaar...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2664 en 2849 klinkt goed
604 GTI automatique 1985
504 V6TI 1978
504 Break GL automatique 1977 project
Avatar gebruiker
Walle69
 
Berichten: 701
Geregistreerd: 02 feb 2006, 21:42
Woonplaats: Solna

Re: 504 break V6inj

Berichtdoor arnoldpeugeot » 17 okt 2021, 16:02

Benieuwd eigenlijk hoe het project is afgelopen?
arnoldpeugeot
 
Berichten: 9
Geregistreerd: 07 aug 2008, 15:52
Woonplaats: vries

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten