door Frank.04 » 23 jul 2020, 22:34
Dat kan ik je wel uitleggen.
In totaal zijn er drie ontstekingssystemen voor de 504 (en 604) PRV, waarvan de laatste alleen op de injectiemodellen voor komt.
Omdat de PRV een v6 is met gemeenschappelijke kruktappen voor de tegenover elkaar zittende cilinders is er geen gelijk interval tussen de verbrandingsslagen (en dat heeft niets te maken met de blokhoek van 90 graden, dat zou ook zo zijn met 60 of 120 graden, alleen een zescilinder boxer kan gemeenschappelijke tappen hebben en toch een regelmatige verbranding).
De PRV moet zodoende een vonk krijgen op resp. 0, 90, 240, 330, 480 en 570 graden.
Dit vereist een speciale ontsteking!
De eerste modellen waren uitgerust met een elektronische ontsteking van het merk Schlumberger, die met een inductiesensor op de linker nokkenas werkt.
Deze nokkenas heeft inkepingen die corresponderen met de ontstekingsmomenten.
Aardig verzonnen, maar een kwetsbaar stukje techniek.
Al snel kwam op de 604 een variant die wekte met conventionele contactpunten.
De verdeler bevat twee sets, voor elke cilinderbank een.
De verdeler-as heeft derhalve gewoon drie nokjes op 120 graden en de twee sets punten zijn op 75 graden verschil gemonteerd (of 45 zo je wilt).
Elke set heeft een eigen bobine en uit de verdelerkap komen dus acht kabels!
Een redelijk betrouwbaar systeem, maar lastig af te stellen en door de rotor met twee sporen slijtagegevoelig.
Gelukkig kwam men bij Peugeot tot inkeer en stapte men bij de V6 injectie over op een volledig elektronisch systeem dat een pulsgever in de verdeler heeft.
Dit systeem is probleemloos op de carbu-versies te bouwen, al kan de vervroegingscurve iets afwijken.
Kortom: eind goed al goed!
Meer plezier met Peugeot's 04!