Afstelling HRC en mastervac

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afstelling HRC en mastervac

Berichtdoor Jerroen » 14 sep 2020, 21:37

Zoals vermeld in een eerdere topics heb ik onlangs de HRC en mastervac moeten vervangen van mijn 504. Dit ivm lekkage van de HRC.

Afijn, de zaak is vervangen. Heb echter nu het probleem dat het pedaal keihard is en bij intrappen heel weinig zakt (te hoog zit). Verder lopen alle remmen aan en komen ze bijna niet los. Daarnaast brandde ook continu het remlicht, dus voor de remlichtschakelaar stond het pedaal juist weer te laag (die hebben we dus lager gezet).

Hij is bij garage geweest voor de APK en de monteur wist mij te vertellen dat het als je het pedaal omhoog trekt de remmen iets los lijken te komen. Tijdens het rijden niet echt gemerkt want ik heb een rit van 4 km niet kunnen halen vanwege hete remmen. Maar hij staat nu weer thuis af te koelen.

Nu zit ik te denken, er zit een afstelmoer op de mastervac, het lijkt mij dat deze te ver uitgedraaid is waardoor de HRC niet in ruststand komt en de remmen hierdoor niet loskomen. In de vraagbaak kon ik niet echt een beschrijving vinden hoe je dit het beste kunt afstellen. Immers als je de afstelling verkeerd zet dan zit het rempedaal te snel onderin.

Bij het inbouwen hebben we de afstelling grofweg vergeleken tussen de nieuwe en de oude mastervac en die leek op het eerste gezicht gelijk. Maar de HRC is natuurlijk vervangen en dat is een andere.

Iemand hier ervaring met het afstellen van dit?
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem

Re: Afstelling HRC en mastervac

Berichtdoor Pininfarina504 » 14 sep 2020, 22:57

Je hebt geen vrijslag.
Dus er zit geen ruimte tussen de pedaal en tussen de pen en de zuiger in de HRC.
Er zit soms een kleine variatie in de HRC, zeker bij imitatiemodellen, waarvan er legio zijn, t.a.v. de diepte van de zuiger.
Je kunt de HRC iets verder van de servo zetten, een plaatje ertussen b.v.
Sowieso draai even de remleidingen bij de HRC even een voor een los en kijk of er vloeistof onder druk uitkomt, vaak wel.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 15 sep 2020, 11:47, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Afstelling HRC en mastervac

Berichtdoor johnssons » 15 sep 2020, 10:53

... even een tussen actie, als je de HRC even losschroeft van de mastervac zijn je remmen dan los ...

Er zijn ook meerdere typen mastervac, type met rechte of gebogen arm naar het rempedaal .. maar neem aan dat je dat gecheckt hebt.

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Afstelling HRC en mastervac

Berichtdoor Jerroen » 15 sep 2020, 20:57

Het is opgelost, heb uiteindelijk de stelschroef op de bekrachtiger wat kunnen aandraaien. Uiteraard een gedoe want het zat weer eens vast maar na de nodige kruipolie kwam de schroef in beweging.

Nu komen de remmen weer los en hij remt weer zoals het hoort. Nu nog even de remlichtschakelaar opnieuw afstellen.
504 A11/GL '72 2L LPG
Avatar gebruiker
Jerroen
 
Berichten: 313
Geregistreerd: 21 nov 2004, 20:39
Woonplaats: Lochem


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten