Dynamo en spanningsregelaar

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor dimi_v » 05 jul 2021, 22:33

Beste lezers, ik heb een probleem met het bijladen van mijn accu. Het valt al op dat mijn laadmeter op het dashboard vaak onderin blijft staan. Sommige ritten komt na tijdje de meter omhoog richting het midden. Maar vaker niet dan wel. Ik heb wel eens gemeten en als de meter onderin staat heb ik een goede 12 volt, die keer dat de meter in midden staat netjes 14 en een beetje.

Van de week had ik na het rijden opeens een lege accu. Stond 10 min geparkeerd en accu was helemaal dood terwijl zeker 20 minuten gereden had, met de meter laag.

Tijd dus om wat onderzoek te doen. Er zit een dynamo op met ingebouwde spanningsregelaar. Ik kan uit de vraagbaak niet terughalen of dat de bedoeling is maar als ik de omschrijving voor het uit elkaar halen van de dynamo lees lijkt het wel over een ander model te gaan. Ik dacht ook ergens hier gelezen te hebben dat een model met ingebouwde spanningsregelaar een laad controle lamp nodig heeft om op gang te komen.

Maar goed, de koolborstels raken nog prima de sleepcontacten, ik voel genoeg veerdruk als demonteer en terugzet. Wat zou de oorzaak kunnen zijn? Hoort deze dynamo op een 78-er?

Afbeelding
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor Pininfarina504 » 05 jul 2021, 22:40

Hij laadt kennelijk niet goed bij.
Misschien de spanningsregelaar stuk.
Hij zal best goed aangesloten zijn, eerder werkte het wel.
Inderdaad er moet een stroomverbruiker of evt. een diode tussen zitten.
Is niet origineel, maar wel moderner en beter. Type en soort, als hij past, de aansluitingen zijn correct, gemaakt voor 12V, prima.
De laadspanning onbelast moet rond de 13,5-14V, zijn, belast in ieders geval niet minder dan 12V.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor Michael » 06 jul 2021, 08:07

laadstroom lampje doet het ?
404 familiale
404 pick-up 1972/78/79 werkpaarden
404 pick-up kipper
404 oplegger combinatie
404 coupe 1967 grijs
404 pick up verlengd
404 pickup "DANGEL"
403 pickup
504 pickup en sedan
202 pickup
Avatar gebruiker
Michael
 
Berichten: 1239
Geregistreerd: 31 maart 2004, 22:59
Woonplaats: brummen

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor dimi_v » 06 jul 2021, 08:32

Ik heb geen laadstroomlampje toch? Alleen een meter. Die, zoals gezegd, vaak niet en soms wel naar het midden kruipt. Aangezien ik geen vergelijkingsmateriaal heb weet ik niet wat normaal is (meteen na starten in midden? Als doe bij mij pas na paar minuten).

Lijkt wel of het laadcircuit op gang geholpen moet worden door een toevalstreffer. Daarom vroeg ik me ook af of de configuratie wel klopt omdat ik het verhaal van demontage van de dynamo zelf niet helemaal kan plaatsen als ik er naar kijk met model wat er in zit. Waar helaas geen type op staat vermeld. Overigens ziet de bedrading er niet gemodificeerd uit, als er een externe regelaar op zit dan is deze op het schutbord gemonteerd toch? Alles past netjes vanuit de kabelboom, geen extra kabels aangelegd oid.

Als er een interne regelaar geplaatst is, dan blijft het principe toch hetzelfde werken? Of is dat een ander soort regelaar die anders functioneert? Ik heb me nooit zo in deze materie verdiept (en dat met een elektrotechnische achtergrond :oops: )
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor johnssons » 06 jul 2021, 09:12

.. als er een dynamo met geintregeerde regelaar is ingebouwd, komt de bestaande regelaar te vervallen en moet er een + draad met laadstroomcontrolelampje aangesloten worden via het contactslot .. deze + draad moet het veld van de dynamo bekrachtigen bij opstarten van het laadproces .

Mogelijk is bij jouw probleem de + aansluiting niet goed of het lampje is defect, dan wordt het veld niet bekrachtigd en zal de dynamo niet laden ...

https://www.mvwautotechniek.nl/dynamo/

De stand van de laadstroommeter is ergens in het midden, afhankelijk of je veel gebruiker aan hebt ....licht ruitenwissers enz .... en het duurt even

Succes John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor dimi_v » 06 jul 2021, 15:57

ik zal de 12 volt trigger die nodig is eens goed meten. Als ik het goed zie in het schema komt er rechtstreeks vanaf het contactslot 12 volt, er zit sowieso geen laadcontrole lampje in het dashboard of het schema.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor dimi_v » 06 jul 2021, 20:38

Mysterie opgelost.

Hier zat ooit de externe spanningsregelaar? Mooi bruin en grijs draadje...
Afbeelding

Die zaten nog steeds netjes op de B- (bruin) en L (grijs) aangesloten op de dynamo, luchtstroom denk ik :roll:
Afbeelding

Kan ik gewoon ongestraft een geschakelde 12 volt (bobine zit er een op) rechtstreeks op de L aansluiting knopen? Neem aan van wel, de lamp heeft verder geen functie behalve indicatie dat er geen laadstroom loopt. Kan voor de grap de chokeverklikker er op aansluiten (heb een automatische choke) maar voegt voor mij verder niks toe.

Ik denk dat het soms wel laden een toevalstreffer was. In ieder geval de oorzaak duidelijk.

>>Net met een lampje tussen plus op de accu en de L aansluiting getest. Lamp brandt en gaat uit met draaiende motor. Direct laagspanning van 14.4 volt en de meter stijgt in 10-20 seconden. Nog eens starten zonder lamp gaf accuspanning van 12.6 volt (wat die al was) en meter uiteraard onderin. Overduidelijk. Misschien maak ik wel een voorschakelweerstand. Een 2 watt lamp zal zo’n 75-80 ohm kunnen zijn.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Dynamo en spanningsregelaar

Berichtdoor dimi_v » 15 jul 2021, 08:01

Ik heb mbv een aantal weerstanden een 'belasting' van 75 ohm gemaakt, vergelijkbaar met een klein lampje. Om te zorgen dat deze niet (in theorie) te heet kunnen worden door dat je een hele tijd het contact aan laat staan heb ik er 2x 4 parallel gezet. Het zijn 1/4 watt weerstanden, dus totaal kunnen ze 2 watt dissiperen. Ik denk dat met 1 ook wel heel gek had moeten lopen om door te branden maar liever aan de veilige kant zitten.

Nu laadt de dynamo iedere keer netjes bij :mrgreen:
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten