Afstellen stoelframe schuif/kantel

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Afstellen stoelframe schuif/kantel

Berichtdoor dimi_v » 28 jul 2021, 22:12

Ik heb een tijdje terug mijn interieur deels vervangen. Ik heb een redelijk mooi interieur gekocht maar deze had het modernere schuifrails systeem dus ik heb diverse zaken overgezet maar de zitting (schuim met de stof) overgezet op mijn eigen schuif/kantel stoelframe.

Al sinds ik de boel weer teruggezet heb, heb ik het gevoel/idee dat er iets niet goed zit. Het lijkt wel of de stoel 'scheef' staat. Voor mijn gevoel is de ziting wat naar link/buiten gedraaid.
|\ \| <-- erg overdreven, maar dat is wat ik bedoel.

Daarom vandaag er eens druk mee geweest maar het lukt mij niet om het goed te krijgen.

Wat ik heb gecontroleerd is aan de achterzijde hoeveel uitsparingen er nog vrij zijn, en opgemeten wat de afstand is van achterzijde stoel naar uiteinde schuifframe waar de stoel in beweegt. En dan valt op dat de linker rail altijd een tand minder vrij is, dat is ongeveer een centimeter verschil. Zet ik de stoel helemaal naar voren in de kabouterstand :mrgreen: dan kan ik links soms nog net een duwtje geven en dan springt de vergrendeling links er net wat verder in en lijkt dan wel recht te zijn. Zelfde als ik hem helemaal naar achteren zet, als de veren dan los zijn lijkt de stoel wel recht te staan. Met de veren lukt het mij niet de stoel helemaal naar achteren te duwen, dan lijkt deze op einde ook wat getordeerd door de geleiders te bewegen. Ik heb het idee, maar misschien is het niet zo, dat als ik de stoel probeer om naar voren of achteren te schuiven zonder de veren dat dan rechter blijf staan. Op een gegeven moment stond het recht (gemeten en geteld en voelde ook beter) en toen heb ik de veren weer geplaatst en de moeren aan de voorzijde vastgedraaid. Als je daarna de stoel wilt verstellen en je tilt de hendel op, dan voel je dat de stoel links ook een beetje wegschiet, en dan vergrendeld deze dus een positie verder naar achteren en staat dus weer scheef.

Ik heb de 2 moeren waar de stoel mee op de bodem zit los gedraaid en alles geprobeerd maar ik krijg het niet netjes recht/gecentreerd. Er is best wat ruimte om te positioneren voor je vast zet (met veren, zonder, welke positie?)
Afbeelding

Iedere keer lijkt de stoel aan de linkerzijde wat minder ver naar voren te willen. Soms als je dan heel je gewicht gebruikt krijg je de stoel net wat meer in positie dat je links een vergrendelgeluid hoort en dat deze ook daadwerkelijk recht zit. Bijna altijd, met alle aanpassingen en testen, tel ik aan de achterkant dat er 1 vergrendelpositie meer op de rechtse geleider zit dan links, wat resulteert in een cm verschil dat de rechterkant verder naar voren staat dan links. Het is hie niet goed te zien op de foto's, maar ik zie daar dus iedere keer verschil tussen de linkse en rechte kant

Afbeelding
Afbeelding

Wat doe ik verkeerd??
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Afstellen stoelframe schuif/kantel

Berichtdoor johnssons » 29 jul 2021, 09:54

.... ik weet niet precies wat en hoe je gewerkt hebt .. bijvoorbeeld de stalen onderframes zijn L en R verschillend, mogelijk verwisseld of verkeerde gemonteerd ... in principe moeten de glijers simpel in de rail kunnen schuiven, de stoel glijdt dan helemaal naar achteren in de rails en de voorsteun vastzetten .. vervolgens weer naar voren schuiven, gaat lastig, om de veren er op te trekken ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Afstellen stoelframe schuif/kantel

Berichtdoor dimi_v » 29 jul 2021, 12:17

Hallo John, bedankt voor het meedenken. De frames zijn niet verwisseld omdat de bediening aan de buitenzijde zit, dus dat kan niet mis gegaan zijn. De glijblokjes die op de stoelframes zitten zijn ook binnen- en buitenzijde net wat anders. Dat zit en past wel goed verder heb ik het idee.

De veren kan ik er gelukkig met een stevige veerhaak makkelijk opzetten en afhalen (daarom gisteren ook zoveel mee zitten klooien).
Afbeelding
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten