Pagina 1 van 1

504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zijn

BerichtGeplaatst: 12 aug 2021, 09:07
door roschev
Hallo 504 v6 c33, had gisteren met 20 graden gereden, en stond voor stoplicht te wachten en toen merkte ik dat toeren langzaam naar beneden liep en toen sloeg de auto af. Na paar keer probeerde te starten reed ik weer en ging naar huis. Thuis voor de deur hetzelfde, hoorde ook na even wachten de sleutel om te draaien 2 keer een kleine knal uit motorkap. Vermoed iets dat er damp ontplofte (of zo iets) boven carburateur vermoed ik. Kan het zijn door het warme weer de verhouding lucht/benzine/damp een beetje ontregeleld is. Zat ook te denken aan vapor lock. Misschien heeft iemand een idee.

Gr roger

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 12 aug 2021, 12:12
door johnssons
... het lijkt er op dat de motor te weinig benzine krijgt bij stationaire loop, mogelijk stationair sproeier vuiltje ... vapor lock enz. zou betekenen dat de motor ook in het vollast gedeelte niet lekker loopt ...

... als eerste actie brandstoffilters vernieuwen, filter bij -in- carburateur schoonmaken en stationair sproeier schoonmaken ... de stationaire sproeier vind je bij de stationaire regelschroef ..

succes John

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 12 aug 2021, 16:18
door roschev
johnssons schreef:... het lijkt er op dat de motor te weinig benzine krijgt bij stationaire loop, mogelijk stationair sproeier vuiltje ... vapor lock enz. zou betekenen dat de motor ook in het vollast gedeelte niet lekker loopt ...

... als eerste actie brandstoffilters vernieuwen, filter bij -in- carburateur schoonmaken en stationair sproeier schoonmaken ... de stationaire sproeier vind je bij de stationaire regelschroef ..

succes John
Thks.ga checken

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 07:52
door Pininfarina504
Vroeger heb ik er veel aan geschroefd.
Met name de start carburateurs zijn soms problematisch, heb er heel wat uit elkaar gehaald en uitgewisseld..

Ik weet niet of je een uitvoering hebt met dubbele contactpunten, condensator en bobine(s).
In dat geval wordt het geheel nog iets storingsgevoeliger.

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 09:01
door roschev
Pininfarina504 schreef:Vroeger heb ik er veel aan geschroefd.
Met name de start carburateurs zijn soms problematisch, heb er heel wat uit elkaar gehaald en uitgewisseld..

Ik weet niet of je een uitvoering hebt met dubbele contactpunten, condensator en bobine(s).
In dat geval wordt het geheel nog iets storingsgevoeliger.
Hallo 504, is modeljaar 1976 met een bobine met weerstand en een contactpunt. Volgens mij ligt het niet hieraan. Ontsteking is nog goed ;-) denk ik. Maar gekke is dat bij stationair draait (eventjes) dan langzaam toeren terugloopt. Dus lijkt me iets met aanvoer benzine. Ga eerste bougies(zit er al meer dan 5 jaar in, ben ook benieuwd of contactpunt zwart is) en voor filter benzine naar carb. vervangen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 12:23
door Pininfarina504
Er zit een afstelling voor benzine/lucht en een omloopschroef voor lucht.
Verder kan de thermostatische choke de motor smoren, als hij vast zit.
De choke uitslag kun je instellen middels lange heel dunne schroevendraaier in de kleine ronde uitspaar opening van het chokehuis-mechaniek te steken en te verdraaien.
Ontsteking op tijd zetten, doe ik altijd met draaiende motor V6, gewoon op gevoel en gehoor.

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 12:29
door Frank.04
Dat is grappig, de uitvoering die jij beschrijft bestaat mijns inziens helemaal niet.

Omdat het een V6 is met gemeenschappelijke kruktappen heb je geen gelijke tijdstippen (ofwel hoekverdraaiing van de krukas) tussen de momenten van ontsteking van de verschillende cilinders.

Hiervoor had Peugeot drie verschillende oplossingen:

1) De Schlumberger of Altronic met een sensor op de nokkenas en een bobine (en geen contactpunten) - alleen geleverd op 504 C/C

2) De versie met dubbele contactpunten en twee bobines -geleverd op 504 C/C en 604

3) De Bosch uitvoering met een gever in de verdeler (en ook een bobine) - geleverd op 504 C/C en 604 met V6 injectie

Verder zijn er in de aftermarket oplossingen te koop van 1-2-3 en anderen.

De versie met maar een bobine en contactpunten kan volgens mij niet werken!

Graag verduidelijking!

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 13:21
door roschev
Heb optie 1 wat frank aangaf: Schlumberger of Altronic met een sensor op de nokkenas en een bobine

Dubbele contactpunten heb ik nog nooit gehoord op mijn uitvoering[WINKING FACE]

Verstuurd vanaf mijn SM-G781B met Tapatalk

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 21:23
door Frank.04
Die is toch wel degelijk geleverd, ik heb er twee in mijn bestand....

Re: 504 coupe v6 c33 1976 slaat af. Wie weet wat het kan zij

BerichtGeplaatst: 14 aug 2021, 23:06
door Pininfarina504
Ik heb er ook al genoeg aan geprutst.
Heel veel geduld heb je soms nodig.
Toch wel enigszins storingsgevoelig geheel.