Klok in tellerunit repareren

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Klok in tellerunit repareren

Berichtdoor dimi_v » 16 aug 2021, 23:55

Zie hier de achterzijde van de tellerunit van mijn 78-er GL

Afbeelding

Ik zie niet hoe ik eenvoudig de klokken kan verwijderen. Helaas is mijn klokje ook overleden en was benieuwd wat hier eventueel mee gedaan kan worden. Geen idee van de werking van het systeem, las wel eens wat over een doorgebrande transistoer. Die moet dan te vervangen zijn lijkt me.

Maar aangezien de achterkant 1 geheel is lijkt het er sterk op dat deze alleen los komt als aan de voorzijde de knoppen van de dimmer en instellen tijd en dagteller er ook eerst af zijn.... En daar zit een beetje mijn bezorgdheid. Ik heb al voorzichtig geprobeerd de knoppen los te trekken maar er zit nog geen beweging in. Wil toch voorzichtig zijn en niks slopen. Iemand er ervaring mee? En hoe kan het mechanisme vervolgens verder uit elkaar? ZIe 2 miniscule schroefjes op de wijzerplaat, ik vermoed dat deze los moeten om de printplaat te lossen van de wijzerplaat. Kunnen de wijzers ook zomaar los?

Als de klok niet gerepareerd kan worden, is dan vervanging een optie? Of eventueel een toerenteller plaatsen?

Nog even een foto van de voorzijde voor de volledigheid, deze knoppen krijg ik voor alsnog niet verwijderd:
Afbeelding
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Klok in tellerunit repareren

Berichtdoor Pininfarina504 » 17 aug 2021, 07:35

Klokjes zijn waardeloos.
Knopjes kun je eraf trekken, evt. eerst even de föhn erop zetten. Aan de achterzijde zitten minuscuul kleine moertjes voor demontage.
Er schijnt iemand in den lande te zijn die ze repareert.
Ik heb er wel eens de aansturing van een ander 12V klokje ingezet, dat werkte, wel een gepruts.
Ik heb nog enkele nieuwe klokjes oude type.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten

cron