Pagina 1 van 1

startmotor demonteren 504cc met V6

BerichtGeplaatst: 03 dec 2021, 15:24
door henryhoogenberg
Hallo Peugeot liefhebbers,

Ik heb een Peugeot 504cc uit '76 met een V6 motor.
Ik wil de startmotor demonteren en laten reviseren.

Heeft iemand tips hoe ik hem het best kan demonteren??

Groet,
Henry

Re: startmotor demonteren 504cc met V6

BerichtGeplaatst: 04 dec 2021, 11:03
door johnssons
... dat is toch een gevalletje van gewoon los sleutelen en eruit schuiven ... er is niet veel ruimte maar het lukt wel ... daarna wegbrengen of een nieuwe scoren enz enz ....

succes John

Re: startmotor demonteren 504cc met V6

BerichtGeplaatst: 04 dec 2021, 16:10
door henryhoogenberg
John, misschien rare vraag. Vanaf bovenkant of vanaf onderkant??
Gr henry

Re: startmotor demonteren 504cc met V6

BerichtGeplaatst: 04 dec 2021, 17:02
door johnssons
... gewoon langs de bovenkant ... je ziet vanzelf wat nog meer los of iets opzij moet, om wat ruimte te creƫren ..

Succes John

Re: startmotor demonteren 504cc met V6

BerichtGeplaatst: 05 dec 2021, 10:03
door Frank.04
Hallo Henry,

Bij het demonteren van jouw type startmotor komt iets meer kijken dan normaal.

Heel triviaal: niets doen zonder de accupool los te nemen, want bij het losnemen van de aansluitingen maakt de plusdraad gauw contact.

Begin met de aansluitingen los te nemen van het startrelais.

Dat is er een meer dan normaal, want de V6 startmotor heeft een extra pin die bekrachtigt wordt TIJDENS het starten. Deze is om de voorschakelweerstand van de bobine deels te omzeilen en zit vaak met een M5 moertje vast.

Verder de draad van het contact (nr 46) die meestal met een stekkertje zit en daarna de twee draden van de hoofdaansluiting. Dit is een hele dikke die achter de motor door naar de accu loopt en een matig dikke die rechtstreeks naar de dynamo loopt.

Deze draden zitten samen met de draden die naar de dynamo lopen gebundeld en maken het geheel lastig te bewegen.

Let op dat je het kleine draadje naar de oliedruksensor niet lostrekt, dat zit achter de dynamo lastig bereikbaar.

De startmotor zelf zit met vier bouten vast, twee bouten M8 bereikbaar vanaf de versnellingsbakzijde (Dopje 3 en talloze scharnierende hulpstukken) en twee bouten M7 (dopje 11) richting het motorblok.

Als de startmotor los is ben je er nog niet, want deze is nauwelijks weg te manoeuvreren.

De oliepeilstok zit in de weg, evenals de downpipe van de uitlaat.

Kijk even wat het eenvoudigste gaat, vaak is eerst naar voren en dan naar onder-achter de beste oplossing.

Succes!