remblokken vervangen

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

remblokken vervangen

Berichtdoor Zurcher68 » 28 jan 2022, 19:24

Beste mensen, ik ben sinds enkele weken de blije eigenaar van de 504 TI uit 1979 met serienummer 3186421, een auto die in 2007 naar Nederland is gebracht en oorspronkelijk van een Peugeotmedewerker uit de buurt van Mulhouse was. Tegelijk ben ik niet helemaal nieuw bij de PCN of het forum want van 2004 tot 2011 reed ik met veel plezier een 604 TI. NU mijn probleem: Bij het nalopen van mijn nieuwe auto ontdekte ik dat de sensordraad van de LA rem doormidden is. Heb dus nieuwe blokjes gekocht en wil die monteren, maar ik loop tegen de ongewone constructie van de Peugeot remklauw aan. Ik heb de zuiger met een klem naar achteren geduwd en het nieuwe blokje (met sensordraad) aan de binnenkant gemonteerd, maar nu ik het blokje aan de buitenkant wil terugzetten, is de ruimte tussen klauw en schijf te klein. De klauw moet dus weer een beetje naar buiten om het blokje erin te zetten maar de zuiger lijkt dat te blokkeren. Kan iemand mij vertellen wat de juiste aanpak is? De remvloeistof is net vernieuwd, dus ik haal de druk liever niet van het systeem. Alle hulp welkom! Erik-Jan
Zurcher68
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jan 2022, 18:45

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor 604Symphony » 28 jan 2022, 21:31

Ik hoop wel dat je de zuiger ongeveer 1/8 slag hebt gedraaid voordat je hem naar binnen hebt gedrukt, zo niet denk ik dat je op zoek kunt naar een nieuwe remklauw. Het kan ook zijn dat de achterste zuiger vast zit. Binnenkant remblok er in en op druk pompen zodat buitenkant ongeveer halve centimeter naar binnenkomt. Boven staande herhalen. Voor het beste resultaat zuigers er uit en schoon maken en nieuwe rubber zuigerringen.
604Symphony
 
Berichten: 65
Geregistreerd: 06 maart 2012, 23:49

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Pininfarina504 » 28 jan 2022, 22:59

Is het een groen metalique 504TI met bruin leder.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Zurcher68 » 28 jan 2022, 23:03

Dank je! Ik had al wel geprobeerd de zuiger zo naar binnen te drukken maar kwam er redelijk snel achter dat je een achtste slag naar rechts moet draaien. Hoe dan ook: ook zo ging de zuiger maar minimaal naar binnen. De ruimte blijft of aan de ene kant van de schijf of aan de andere te krap voor de nieuwe remblokken (de aftermarket blokken van ABS zijn met 17,5 mm misschien ook wel gewoon te dik, ondanks dat ze officieel wel voor de 504 zijn). Ik zet de oude blokjes er maar weer in, denk ik (zonder sensorkabeltje), en vraag een specialist er naar te kijken. Het zijn tenslotte remmen en veiligheid staat voorop.

Het si trouwens inderdaad een groen met. (vert argente) 504 TI met rbuin leer. Komt uit Kerk Avezaath (Will Peters)
Zurcher68
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jan 2022, 18:45

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Pininfarina504 » 29 jan 2022, 11:57

Ik heb de foto's van de aanschaf nog.
Komt uit de Elzas.

Je kunt nieuwe remblokken plaatsen, echter dan moet je eerst ruimte scheppen. De zuigers met de wijzers van de klok mee naar binnen draaien en telkenmale stukje terugduwen met de ontluchting open.
Zorg dat je de zuiger niet beschadigt.
Niet zuinig zijn met remmenreiniger en later kruipolie.
Echter staat de handremkabel te strak evt., dan moet deze eerst losser gezet worden.
Soms zit de zuiger vast geoxideerd, dan moet de klauw eraf en gereviseerd worden.
Laatst bijgewerkt door Pininfarina504 op 30 jan 2022, 08:23, in totaal 1 keer bewerkt.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Zurcher68 » 29 jan 2022, 14:15

Dat is leuk! Ja, inderdaad, de auto is op 28 februari 1979 op kenteken 6968 RF 68 gezet door Constant Morgen te Oberdorf (Haut Rhin), Die werkte bij Peugeot en tussen 1968 en 1979 kocht hij telkens om de paar maanden (vermoedelijk met fabriekskorting) een 504, die hij vervolgens met winst doorverkocht. Deze auto was de eerste die hij lang hield, ik vermoed tot aan zijn pensionering. Hij kostte in 1979 38950 Ffr. Er is door de jaren heel wat documentatie bewaard gebleven. De auto is over het algemeen nog steeds in prima staat en leeft nu in Beesd (West-Betuwe). Zowel auto als eigenaar zijn met pensioen.
Zurcher68
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jan 2022, 18:45

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Pininfarina504 » 29 jan 2022, 16:22

De eigenaar was al overleden.
De auto was overladen met accessoires.
Dat misstond, heb ik eraf gehaald.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2497
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: remblokken vervangen

Berichtdoor Zurcher68 » 29 jan 2022, 18:26

Grappig. Ik heb er ook nog vier afgehaald. Nu is alles weer standaard.
Zurcher68
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 28 jan 2022, 18:45


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten