Electrische stuurbekrachtiging

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor dimi_v » 14 feb 2022, 23:46

Ik heb al ergens een positieve reactie gelezen over electrische struurbekrachtiging om achteraf te (laten) plaatsen. Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben? Ook met eventueel zelf plaatsen? EZ powersteering kost 1350 ex. BTW en zonder inbouw. Nou lijkt dat laatste mij nog niet zo super moeilijk maar misschien vergis ik me. Vind het wel stevige kosten maar schijnt fijn te werken.

Pattechniek.nl heeft geen kit voor de 504, maar wel universeel voor 850 ex. BTW, dat is al een stuk interessanter (nog niet naar geinformeerd verder). Verder is Ooto nog een leverancier maar zal wel beetje in dezelfde prijsrange zitten denk ik.

Ik heb ooit eens iemand gesproken die een zelfbouwproject heeft gerealiseerd met een (blijkbaar veel gebruikte) electrische stuurbekrachtiging van een Corsa C. Maar dat is net niks voor mij, moet je de stuurstang doorslijpen en dat er tussen gaan lassen.

Hoor het graag :)
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor johnssons » 15 feb 2022, 13:03

... ik heb bij mijn P504 Coupe een elektrische stuurbekrachtiging van een Corsa ingebouwd ... inderdaad veel meten, slijpen en lassen ... vooral omdat ik het bovenste gedeelte van P504 (stuurslot en afwerkplastic) voor het beeld orgineel wilde houden enz ..... allemaal goed te doen ... maar zeker geen plug and play ..
Ik denk dat het plaatsen van de universeel set net zoveel werk is als bijv.. het plaatsen van een Corsa ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor Patrick Coppus » 15 feb 2022, 19:58

Heb de EZ bekrachtiging in mijn break zitten. Is zelf redelijk eenvoudig te doen. Er zit een electronische module bij die je in het opbergvak links onder het dashboard kwijt kunt. Heb wel nog een schakelaar ertussen gezet zodat ik de bekrachtiging op de snelweg kan uitzetten ivm stuurgevoel
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor dimi_v » 15 feb 2022, 23:23

Hoi Patrick, er is toch ook een snelheidsafhankelheid dmv een snelheidssignaal? Al zou ik niet weten waar die dan vandaan moet komen. Anders wordt het met GPS en dan is de set waarschijnlijk meteen 1-200 duurder haha
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor Patrick Coppus » 16 feb 2022, 00:10

Als je het snelheidsafhankelijk wil hebben zul je een schakelaar in de km-tellerkabel moeten laten monteren. Dat schijnt ergens in NL bij een bedrijf mogelijk te zijn. Of idd een gps gestuurde snelheidsmeter monteren waar je dat signaal bij weg haalt. Voor mij voldoet de aan/uit schakelaar prima
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor Frank.04 » 16 feb 2022, 09:31

Dat klinkt allemaal erg omslachtig.

Waarom niet een stuurbekrachtiging van Peugeot ingebouwd, ik heb dit al diverse keren gedaan.

Stuurhuizen en pompen heb ik overigens nog plenty liggen.
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor dimi_v » 16 feb 2022, 17:45

Oh kijk dan wordt het een ander verhaal. Dacht juist dat die onderdelen schaats of slecht waren. Als jij een complete goede set hebt dan ben ik geïnteresseerd :-)

Ik las hier al eens dat de pomp standaard moet kunnen passen vanaf MY78 dus dat is gunstig (heb een GL automaat van 1978)
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor Patrick Coppus » 16 feb 2022, 19:09

Frank.04 de originele bekrachtiging heb ik destijds bij mijn 504ti, na ombouw naar carburateur xn1 motor, op de xn1 gemonteerd. Dat vond ik omslachtiger aangezien daarvoor op het motorblok gaten dienen te worden geboord met M10 schroefdraad erin getapt. Aan de distributie kant staat de pompbeugel bij de xn1 op enige afstand wat ik had opgelost met een metalen strip vanaf de onderste dynamobout voor het oliefilter langs naar beneden. 1 van de 2 bouten in het blok is enige jaren terug eruitgebroken (gietblok op de motor half afgebroken) wat ik destijds bij een revisiebedrijf weer heb laten oplassen. Mijn ervaring is dus dat het originele systeem omslachtiger is alhoewel de elektrische variant zeker niet goedkoper is.
peugeot 504 TI 1979
peugeot 504 break GL automatique 1979
peugeot 407 coupe 3.0 v6 Feline 2006
Patrick Coppus
 
Berichten: 128
Geregistreerd: 20 dec 2008, 15:42
Woonplaats: landgraaf

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor Frank.04 » 17 feb 2022, 09:20

Inmiddels had ik al gereageerd op je andere post.

Ik snap je aarzeling vanwege je eerdere ervaringen.

Doe maar wat je het beste bij je voelt!
Meer plezier met Peugeot's 04!
Frank.04
 
Berichten: 1202
Geregistreerd: 24 jul 2008, 23:43

Re: Electrische stuurbekrachtiging

Berichtdoor dimi_v » 17 feb 2022, 16:11

Maar de vraag blijft; kan ik eventueel relatief eenvoudig de pomp op mijn 78-er GL monteren? Of is dat het betere aanpaswerk? Misschien wel leuk project als niet teveel hoeft te kosten.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten