Pagina 1 van 1

stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 17 feb 2022, 00:31
door albertvanleeuwen
Heeft er iemand ervaring met het inbouwen van een elektrische stuurbekrachtigingspomp (bijv van een Peugeot 307 of 407) in een 504 met de motor die nog niet de bevestigingspunten heeft voor de mechanische pomp? Ik heb een bekrachtigd stuurhuis, maar wordt niet echt enthousiast van de verhalen die ik lees over het maken van beugels om de mechanische pomp te bevestigen op het blok dat daarvoor nog niet de bevestigingspunten heeft (mijn motor is de XN2 uit '73), en het alternatief van de volledig elektrische stuurbekrachtiging voor klassiekers vind ik wel heel prijzig. De belangrijkste vragen doe ik heb: (1) werken deze elektrische pompen met dezelfde olie als de mechanische pomp, (2) is de werkdruk vergelijkbaar, (3) kan de pomp functioneren zonder allerlei stuursignalen van een motormanagementsysteem wat ik op de 504 natuurlijk niet heb.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 17 feb 2022, 09:17
door Frank.04
Een elektrische pomp werkt op elektriciteit, de naam zegt het al. Geen olie dus.

Ik geef je nogmaals in overweging om de een Peugeot-pomp op je blok passend te maken, dat is altijd minder lastig dan een stuurkolom aanpassen.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 17 feb 2022, 23:03
door Pininfarina504
Electrische stuurbekrachtiging (powersteering) werkt prima.
Sommige storen zich aan het veranderde design van de stuurkolom.
Als je in een type zonder stuurbekrachtiging, mechanische stuurbekrachtiging in wilt laten bouwen, kan ook uiteraard.
Echter dan ben je ook wel even aan het schroeven en bovenal als je het heel netjes wil doen, geen lekkages wilt hebben, breng je eerst het stuurhuis, inclusief cilinder, weg voor revisie. Alles bij elkaar, het kost allemaal pegels, maar dan heb je ook wat.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 08 jan 2023, 10:27
door albertvanleeuwen
We zijn inmiddels een flink aantal maanden verder en ik heb de beugel van het latere type voor de stuurbekrachtingspomp aangepast en dat zit nu heel stevg en netjes (ik heb er een stuk aangelast dat doorloopt naar achteren naar de motorsteun, waardoor ik nu een extra bevestigingspunt heb),

Ik loop nu tegen iets aan waar ik helemaal geen rekening mee had gehouden: het reservoir met vuldop, dat een geheel is met de pomp, komt in de weg met de accuhouder. Weet iemand of die bij het latere type verder naar achteren is geplaatst, of heb ik een verkeerde pomp? (die komt uit een 505, maar ik dacht dat die gelijk is aan de 504 pomp).

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 11 jan 2023, 12:14
door dimi_v
Hallo Albert,

ik zou ook graag stuurbekrachtiging monteren, volgesn Frank.04 helaas niet mogelijk omdat ik geen pompsteunpunten heb op mijn 1978 GL blok. Dan zou je dus bij jouw oplossing uitkomen. Ik denk dat je het best even een foto kan plaatsen, misschien wordt dan meer duidelijk. Of je inderdaad toch een verkeerde pomp hebt, of mogelijk zit je pomp ivm je beugels niet op de juiste positie?

Mocht je het werken krijgen geeft dat weer mogelijkheden voor mij om voor leuk bedrag "orginele" stuurbekractiging in te bouwen ipv rond de 1000 euro voor de electrische variant.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 16 jan 2023, 11:33
door albertvanleeuwen
De beugel is aan te passen. Ik heb delen aangepast om hem passend te maken voor mijn vroege TI. Ik heb er een deel aangepast waardoor ik een extra bevestigingspunt heb bij de motorsteun. Op de plek waar bij de latere motor twee gaten met schroefdraad zitten heb ik er eentje gemaakt in dat kleinere vlakke stuk. Aan de voorkant heb ik de steun aangepast omdat het distributiehuis ook anders is. Ook moest ik de oliefiltervoet van het latere type gebruiken (filter wijst dan naar achter ipv voor). Let wel op de pomp: er is een versie voor rechts op de motor en een versie voor links; het verschil is positie van vulopening. Ook kwam ik tegen dat bij het latere type de accupakket naar achteren is verplaatst. Bij mij past de vulopening van de pomp er niet tussen. Wordt vervolgd…..

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 17 jan 2023, 00:38
door albertvanleeuwen
automatische spellingsaanpassing heeft helaas mijn bovenstaande verhaal hier en daar veranderd: ik heb er niet een deel aangepast, maar aangelast, en accupakket moet natuurlijk accubak zijn.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 18 jan 2023, 14:48
door Eikelstruik
Maar uh, heeft iemand ooit eens nagedacht over een elektrisch aangedreven hydraulische pomp van bijvoorbeeld een 106? Mooi compact pompje en makkelijk te installeren. De opbrengst van de pomp zou ook voldoende moeten zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 18 jan 2023, 23:33
door albertvanleeuwen
Een elektrische stuurbekrachtigingspomp zoals in de 106 wordt volgens mij aangesloten via een CAN bus, wat betekent dat ie alleen wat gaat doen als ie wordt aangestuurd vanuit een ECU, die op zijn beurt signalen nodig van verschillende sensoren. Ik zal niet zeggen dat het onmogelijk is, maar eenvoudig wordt dat zeker niet.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 18 jan 2023, 23:44
door Eikelstruik
De pomp wordt aangestuurd met een relais; bij de types tot 1999 in ieder geval. Toen was alles nog gewoon analoog. De pomp is dan alleen aan of uit. Volgens mij geld dat voor al die pompen, ik zou me niet kunnen bedenken waarom dat voor de latere types CAN-bus gestuurd zou moeten zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 19 jan 2023, 00:18
door albertvanleeuwen
Dan wordt het inderdaad een interessant alternatief. Weet je hoeveel Ampere zo'n pomp trekt?

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 25 jan 2023, 00:07
door Eikelstruik
Het zal ongetwijfeld niet veel zijn. Ik zal kijken of ik dat dit weekend eens kan meten.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 31 jan 2023, 18:44
door johnssons
... de pomp gebruikt 80A ... de pomp moet zo geschakeld worden dat de pomp alleen loopt als de motor loopt, dus bij starten geen pomp, verder moet er dus een zwaarder relais tussen geplaatst worden ... en de pomp draait continu ... (gevonden bij forum P106) ...
... maar elektrische pomp is een goed idee...

Succes John

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 31 jan 2023, 20:14
door albertvanleeuwen
Zo, dat is een hoop! dat ga ik dan niet redden met mijn 50A dynamo.
Is die 80A echt continu, of alleen als er flink aan het stuur gedraaid wordt?
Ik ga ook maar eens in dat 106 forum duiken. In ieder geval bedankt voor het uitpluizen!

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 31 jan 2023, 20:18
door Eikelstruik
johnssons schreef:... de pomp gebruikt 80A ... de pomp moet zo geschakeld worden dat de pomp alleen loopt als de motor loopt, dus bij starten geen pomp, verder moet er dus een zwaarder relais tussen geplaatst worden ... en de pomp draait continu ... (gevonden bij forum P106) ...
... maar elektrische pomp is een goed idee...

Succes John
Zou het echt? Ik heb een 90A dynamo op m'n 106. Dan zou er weinig kracht overblijven voor de rest van de verbruikers. Ik ben er helaas niet aan toegekomen om te meten dit weekend (ziekte). Kan van het aankomend weekend opnieuw proberen.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 31 jan 2023, 21:00
door albertvanleeuwen
Ik vind net op een specs blad van een universele elektrische stuurbekrachtingingspomp dat het stroomverbruik van die universele pomp 7 tot 15 A onbelast is en 45 tot 55 A bij volle belasting (flink sturen dus). Alleen bij tegen de aanslag aan blijven duwen kan de stroom oplopen tot 80A (en daar kan ie dan ook niet tegen als je dat langer dan 5 tot 10 sec doet).
Dit is de site: (https://www.ultimatepowersteering.com.a ... %20PDF.pdf).
Dat ding ziet er een stuk forser uit dan de 106 pomp, dus ik verwacht dat die 106 pomp lager zal uitkomen, en dan durf ik het wel aan (als je een setje mistlampen op je auto zet dan ga je ook al die kant op).

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 01 feb 2023, 00:49
door johnssons
.... nu ik mijn eigen inbreng lees ... 80A is wel heel erg veel .. zal eerder in de buurt komen van 80W enz afhankelijk van de belasting ... ik ben het met ieder eens dat het niet klopt ....

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 14 feb 2023, 17:33
door dimi_v
zijn er vorderingen te melden? Foto's zijn ook altijd leuk natuurlijk.

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 18 feb 2023, 19:45
door albertvanleeuwen
Ik heb een 106 Pomp met los reservoir gekocht (zelf uit een 106 met 95.000 km op de teller gesleuteld; 50 euro; dat leek me niet te gek), maar nog niet gemonteerd.

Ik ben aan het puzzelen gegaan voor een goede plek voor de pomp. Links tussen schutbord en accubak is te krap, de andere mooie plek (onder het oliebad-luchtfilter) is al bezet voor mijn LPG verdamper, en rechts van de motor gaat hem helemaal niet worden. Ik ben nu helemaal out-of-the-box gegaan, en zag een mooie plek onder de auto, links bij de achteras; dan blijft alles onder de motorkap er helemaal clean en origineel uitzien. De beugel moet dan vermaakt worden en de leidingen en de dikke voedingskabel worden dan wel langer natuurlijk, maar nog steeds te doen. Belangrijkste uitdaging wordt de plaats van het reservoir, maar met een dop met een niveauvlotter en een controlelampje durf ik die wel ergens te verstoppen.

Foto's zal ik zeker delen, maar ik moet bekennen dat ik een complete HTML digibeet ben, en ik heb nog geen idee hoe ik een foto in mijn post moet plakken (tips zijn welkom).

wordt vervolgd.....

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 25 maart 2023, 17:36
door dimi_v
Hoe staat het met het project, Albert? Ben benieuwd!

Re: stuurbekrachtiging

BerichtGeplaatst: 25 maart 2023, 18:49
door albertvanleeuwen
Ik ben toch weer terug naar mechanisch aangedreven. Dezelfde stuurbekrachtigingspomp als die ik heb met aangebouwd reservoir/vuldop is er voor bepaalde types 505 ook geweest met een slang en een los reservoir, en die behuizing kun je heel eenvoudig scheiden van het echte pompbuis, en hem omwisselen (twee boutjes en de kraag van de drukzijdige aansluiting losmaken). Ik heb zo’n behuizing los kunnen kopen bij Evert Jonkhart, maar ik moet alleen nog wel de plaats van de tule voor de reservoirslang verplaatsen, want de pomp komt onderweg andere hoek aan de motor te hangen (hij hangt bij die 505 aan de andere kant van de motor). Dat is hardsoldeerwerk en daar heb ik me nog niet aan gewaagd.
Wordt nog steeds vervolgd dus…..