Airco 504C, hoe zit dat in elkaar?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Airco 504C, hoe zit dat in elkaar?

Berichtdoor AMPlas » 28 okt 2005, 16:40

wie weet en/of kan me uitleggen (liefst gedocumenteerd) hoe de after-market aircosystemen van de 504C werken? of is daar geen standaard schema van?

wil het hele systeem eens eruithalen dan schoonmaken en dan weer op de juiste manier erin zetten, maar ja dan moet je wel weten waar je moet beginnen. Het eruit halen zal geen probleem zijn :mrgreen: . maar de rest... :-| wat zijn bijvoorbeeld de onderdelen die schoongemaakt/vervangen moeten worden (welke filters e.d.)?

alvast bedankt voor de tips!

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Gilletti » 28 okt 2005, 20:19

Doe eens wat foto's van je coupé! :D

Een airco is wel de ultieme luxe in die tijd. Helaas heb ik er geen bal verstand van. :-|
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor AMPlas » 28 okt 2005, 20:34

euh ja foto's :( ik gisteravond met mn broertje voor het eerst 'sleutelen' aan onze coupe. Stoelen eruit binnenbekleding eruit, bumpers eraf, chromen strips eraf, etc etc. Toen dachten we nu is het tijd voor wat 'nude' foto's van onze wagen. Digitale fototoestel aan, geen beeld :? uit aan. nog niks. dat ding heeft dus besloten met pensioen te gaan. Dus die foto's dat duurt nog wel een tijdje.

maar ja wel luxe dus die airco, maar hij lekt wat. dus we hebben nu een ijskoude waterfontein on onze coupe. zeer uniek natuurlijk, maar niet helemaal wat we in gedachten hadden voor het interieur van onze wagen. Dus vandaar de vraag over de airco.

maar ik beloof over een week of twee foto's te hebben!

AMPlas

p.s. nog meer luxe: uitrolbare zonneschermen op de hoedeplank :!: 8)
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor peugeot-304 » 01 nov 2005, 21:27

AMPlas,

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar staat in het onderdelenboek:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt uit een versie uit 1972 en is specifiek voor de carburateurversie.


Suc6

Dieter
P.S. Meer van dit onderdelnboek op http://members.home.nl/hoeyng/lijst.htm
Peugeot 304 Coupé 72 jaune maïs
Peugeot 304 Cabrio 75 vert mousse métallisé

Het 304 onderdelenboek vind je op : http://www.hoeyng.nl/
Avatar gebruiker
peugeot-304
 
Berichten: 747
Geregistreerd: 04 jun 2004, 09:49
Woonplaats: Limburg

Berichtdoor knutsul » 01 nov 2005, 21:34

waar je heel erg mee op moet letten bij een airco systeem, is dat er een hoge druk in het systeem kan zijn.
als het systeem open gaat, dus leidingen los, dan zit er direct vocht in.

dus de filter/droger zul je altijd moeten vervangen, maar als je deze monteert zul je zeer snel het systeem moeten vacumeren, en dan weer vullen.

de oudere koelmiddelen zijn in Nederland niet meer toegestaan. d.w.z. zolang het werkt mag het nog, maar bijvullen mag niet.

hoop dat je hier wat aan hebt. :D
Peugeot monteur 406 1.8 16V Break 1999
Avatar gebruiker
knutsul
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 29 nov 2004, 22:04
Woonplaats: Gilze

Berichtdoor AMPlas » 01 nov 2005, 22:27

AMPlas,

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar staat in het onderdelenboek:


@ peugeot-304: daar heb ik zeker wel wat aan(denk ik :wink: ) BEDANKT!! goeie trouwens dat onderdelenboek!!

waar je heel erg mee op moet letten bij een airco systeem, is dat er een hoge druk in het systeem kan zijn.
als het systeem open gaat, dus leidingen los, dan zit er direct vocht in.


@knutsul: als ik de airco nu aanzet komt er water (of koelmiddel) uit de (wat lijkt) retourslang. dus erg vaccum is ie niet (meer) denk ik. en hij moet er toch uit want het dash moet eruit. dus ik zie wel hoe dat weer gaat met in elkaar zetten. maar bedankt voor de tips!!

@ alles en iedereen: GOED MAN zon forum!! twee weten meer dan en een, en drie meer dan twee, en vier etcetcetc. 8)

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Mark » 01 nov 2005, 23:01

knutsul schreef:de oudere koelmiddelen zijn in Nederland niet meer toegestaan. d.w.z. zolang het werkt mag het nog, maar bijvullen mag niet.

Zonder bijvullen is het effectief 'einde oefening' want elke airco lekt een beetje. Verboden is bijvoorbeeld koelmiddel R12, toegestaan is R134a. Wie weet staat er ergens iets op een stickertje. Sommige ouwe installaties zijn overigens te retrofitten (ja, dat heet echt zo) naar R134a of een ander toegestaan koudemiddel.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten