Pagina 1 van 1

Airco 504C, hoe zit dat in elkaar?

BerichtGeplaatst: 28 okt 2005, 16:40
door AMPlas
wie weet en/of kan me uitleggen (liefst gedocumenteerd) hoe de after-market aircosystemen van de 504C werken? of is daar geen standaard schema van?

wil het hele systeem eens eruithalen dan schoonmaken en dan weer op de juiste manier erin zetten, maar ja dan moet je wel weten waar je moet beginnen. Het eruit halen zal geen probleem zijn :mrgreen: . maar de rest... :-| wat zijn bijvoorbeeld de onderdelen die schoongemaakt/vervangen moeten worden (welke filters e.d.)?

alvast bedankt voor de tips!

AMPlas

BerichtGeplaatst: 28 okt 2005, 20:19
door Gilletti
Doe eens wat foto's van je coupé! :D

Een airco is wel de ultieme luxe in die tijd. Helaas heb ik er geen bal verstand van. :-|

BerichtGeplaatst: 28 okt 2005, 20:34
door AMPlas
euh ja foto's :( ik gisteravond met mn broertje voor het eerst 'sleutelen' aan onze coupe. Stoelen eruit binnenbekleding eruit, bumpers eraf, chromen strips eraf, etc etc. Toen dachten we nu is het tijd voor wat 'nude' foto's van onze wagen. Digitale fototoestel aan, geen beeld :? uit aan. nog niks. dat ding heeft dus besloten met pensioen te gaan. Dus die foto's dat duurt nog wel een tijdje.

maar ja wel luxe dus die airco, maar hij lekt wat. dus we hebben nu een ijskoude waterfontein on onze coupe. zeer uniek natuurlijk, maar niet helemaal wat we in gedachten hadden voor het interieur van onze wagen. Dus vandaar de vraag over de airco.

maar ik beloof over een week of twee foto's te hebben!

AMPlas

p.s. nog meer luxe: uitrolbare zonneschermen op de hoedeplank :!: 8)

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 21:27
door peugeot-304
AMPlas,

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar staat in het onderdelenboek:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Komt uit een versie uit 1972 en is specifiek voor de carburateurversie.


Suc6

Dieter
P.S. Meer van dit onderdelnboek op http://members.home.nl/hoeyng/lijst.htm

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 21:34
door knutsul
waar je heel erg mee op moet letten bij een airco systeem, is dat er een hoge druk in het systeem kan zijn.
als het systeem open gaat, dus leidingen los, dan zit er direct vocht in.

dus de filter/droger zul je altijd moeten vervangen, maar als je deze monteert zul je zeer snel het systeem moeten vacumeren, en dan weer vullen.

de oudere koelmiddelen zijn in Nederland niet meer toegestaan. d.w.z. zolang het werkt mag het nog, maar bijvullen mag niet.

hoop dat je hier wat aan hebt. :D

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 22:27
door AMPlas
AMPlas,

ik weet niet of je hier wat aan hebt maar staat in het onderdelenboek:


@ peugeot-304: daar heb ik zeker wel wat aan(denk ik :wink: ) BEDANKT!! goeie trouwens dat onderdelenboek!!

waar je heel erg mee op moet letten bij een airco systeem, is dat er een hoge druk in het systeem kan zijn.
als het systeem open gaat, dus leidingen los, dan zit er direct vocht in.


@knutsul: als ik de airco nu aanzet komt er water (of koelmiddel) uit de (wat lijkt) retourslang. dus erg vaccum is ie niet (meer) denk ik. en hij moet er toch uit want het dash moet eruit. dus ik zie wel hoe dat weer gaat met in elkaar zetten. maar bedankt voor de tips!!

@ alles en iedereen: GOED MAN zon forum!! twee weten meer dan en een, en drie meer dan twee, en vier etcetcetc. 8)

AMPlas

BerichtGeplaatst: 01 nov 2005, 23:01
door Mark
knutsul schreef:de oudere koelmiddelen zijn in Nederland niet meer toegestaan. d.w.z. zolang het werkt mag het nog, maar bijvullen mag niet.

Zonder bijvullen is het effectief 'einde oefening' want elke airco lekt een beetje. Verboden is bijvoorbeeld koelmiddel R12, toegestaan is R134a. Wie weet staat er ergens iets op een stickertje. Sommige ouwe installaties zijn overigens te retrofitten (ja, dat heet echt zo) naar R134a of een ander toegestaan koudemiddel.