Pagina 1 van 1

water bij de olie

BerichtGeplaatst: 16 apr 2023, 17:35
door Luc van Dijck
van mijn 504 met XN1 blok heb ik in december de waterpomp vernieuwd.
Sindsdien krijg ik water bij de smeerolie. Heel langzaam, maar het komt. Inmiddels heb ik twee keer het blok uit elkaar gehad en de aluminium voetpakkingen van de bussen vernieuwd. De dikste maat de laatste keer. Alles zag er prima uit, zonder sporen van roest. Alle vlakken mooi gepolijst met scotch voor montage.
De kop is afgeperst, is in orde.
Het probleem blijft zich voordoen.
Bij beide demontages constateerde ik dat er een streep van witte drap tegen het kleppendeksel geslingerd lag bij de vierde cylinder, de cylinder dus die achter de waterpomp staat. De andere cylinders vertoonden die streep niet.
In de aluminium kop achter de waterpomp zit een vriesdop die het water van de olie moet scheiden.
Zou het kunnen dat de watertoegang via die weg gaat? Heeft misschien iemand daar ervaring mee of kennis daarvan?

Re: water bij de olie

BerichtGeplaatst: 16 apr 2023, 23:01
door Pininfarina504
Haarscheurtje ergens.
Evt. andere kop proberen.
Koppakking juiste dikte???

Re: water bij de olie

BerichtGeplaatst: 17 apr 2023, 09:29
door johnssons
... even het koelysteem afpersen met warme motor, klepdeksel er af ... lijkt inderdaad op een scheurtje of ergens een gaatje in de cilinderkop door corrosie ... achter een vriesplaat zit water ...

John

Re: water bij de olie

BerichtGeplaatst: 17 apr 2023, 09:51
door Luc van Dijck
Het zou onlogisch zijn als er aan 2 zijden van de vriesstop water staat. De vriesstop zit achter de waterpomp in het koelwatercirquit. Niet in de buitenwand van de motor.

Re: water bij de olie

BerichtGeplaatst: 17 apr 2023, 22:51
door Pininfarina504
Zou kunnen dat er in de ronding waar de waterstop invalt een klein gaatje zit.
Op zich komt brosheid en poreusheid wel voor bij cilinderkoppen 404/504, legering is niet bepaald van topkwaliteit, maar nog vaker zie je dat in de verbrandingsruimte, soms gaat de kop corroderen door elektrolyse, lang stilstaand koelwater kan als katalysator werken.