Pagina 1 van 1

Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 04 jun 2023, 10:30
door Rogerclaxon
Hallo,

Ben al jaren op zoek naar een reserve hoogspanningsverdeler voor 504v6 uit 1976. Als ik in boekje kijk zie ik staan Ducellier nr. 4497A. Zie foto die in de auto zit. Maar kan niet echt een nummer zien. Maar op internet zie ik vaak een bosch met een soort extra item aan de zijkant van verdeler. Het ronde item met een pijpje (2e foto) Wat is de functie van dit item aan de zijkant, zit ook een draadje? Volgens mij zit dit er bij mij niet aan de zijkant. Kan iemand wat meer uitleggen wat er in de peugeot 504 v6 moet als ik het ooit vervang. Misschien heeft iemand nog een reserve liggen.
Thanks!AfbeeldingAfbeelding

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023, 12:33
door Mr.Drexciya
Afgaande op de 504 fiches van Peugeot zelf heeft de V6 vanaf modeljaar 1978 een Bosch injectiesysteem i.c.m. een Bosch verdeler met daarop gemonteerd een vacuumcapsule voor de juiste vervroeging van het ontsteektijdstip (dat is dat "extra item met pijpje").

https://pcn.nl/ledengedeelte/onderdelen ... 034757e-61

De eerdere 504 V6 modellen hebben een carburateur (1 + 2traps) en daarvoor is een verdeler (5901.63) voorgeschreven waarvan het merk en kromme in de fiches niet worden benoemd. Ook lijkt daarop geen vacuumcapsule op te zitten wat me vreemd voorkomt want de (Ducellier) verdeler in de 604 V6 carburateurversie heeft deze wel (Al heeft de 604 verdeler i.t.t. de 504 V6 carburateur verdeler dubbele contactpunten omdat er geen transistorontsteking inzit).

Bij Ducellier ontstekers zit het type verdeler + vervroegingskromme vaak in het metalen huis gestanst. Dat nummer is niet altijd goed zichtbaar door vervuiling en/of lichte oppervlaktecorrosie. Misschien even opnieuw kijken met een spiegeltje + lamp aan de achterzijde?

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023, 15:15
door Rogerclaxon
Bedankt voor uitgebreid antwoordt

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023, 18:04
door Pininfarina504
Zo te zien heb je een carburatie motor, dat klopt ook met het bouwjaar.
Ik verwacht, ook afgaande op de foto, mogelijkerwijs een ontsteking met dubbele contactpunten, dubbele condensators, dubbele bobine. Ben echter niet stellig.
Er kan een elektronische variant van een later type gemonteerd zijn, een Schlumberger, dat is al een stuk betrouwbaarder, of een modernere gemodificeerde variant, kijk bij: sparcon.nl
In ieders geval de versie met dubbele punten en condensators, het is geen sinecure. In dat geval ga liever voor een elektronische variant, want een V6 met carburatie, is toch al storingsgevoelig genoeg, denk dan vooral ook aan de start carburateur.
Mijn kennis is niet helemaal paraat meer, sleutel liever niet meer aan V6 motoren, de laatste jaren.
Ja en inderdaad zoals Mr.Drexciya ook al beaamde, Schlumberger en geen Strohmberg.

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 05 jun 2023, 22:51
door Mr.Drexciya
Afgaande op forumanekdotes -sleutelervaring met 504 C/C V6 heb ik niet- zijn de vroegere 504 c/c V6 af fabriek al dan niet zowel met dubbele bobine/condensator/contactpunt geleverd alsmede met Schlumberger elektronische ontsteking (enkele bobine, geen contactpunt en geen condensator). Uiteraard met verschillende types verdelers. Wat Pininfarina al zei kan het ook zijn dat later een elektronische ontsteking is gemonteerd. Of vice-versa: de defecte elektronische ontsteking is vervangen door de dubbele variant uit een 604 SL. Er kan veel gebeuren met een auto in bijna 50 jaar tijd als die al verscheidene eigenaren heeft gehad.

Zowel de versie met dubbele contactpunten/bobines als de elektronische variant hebben hun makke; al kan een goede revisie van de Schlumberger ontsteekelektronica erg effectief zijn in handen van een goede electronicus. Aan de andere kant is het vervangen van de beide bobines, contactpunten en beide condensatoren voor verse nieuwe exemplaren ook nooit weg om de betrouwbaarheid te verhogen. Of de huidige electronische varianten a la 123 net zo goed werken durf ik niet te zeggen.

Was Strohmberg niet een carburateurmerk?

Maar goed, ik dwaal af ;-) De vraag is welke verdeler er nu opzit en of het klopt dat er geen vacuumcapsule opzit.

Hoe goed is je Frans? ;-)

https://amicale.504.discuforum.info/t96 ... BERGER.htm
https://amicale.504.discuforum.info/t54 ... q=allumeur

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 06 jun 2023, 08:13
door Rogerclaxon
Mr Drex,

Alles nog orgineel voor wat onsteking betreft. Is een onsteking dmv Altronic Schumberger kastje M80, en met een 1 orange bobine van ducellier.

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 06 jun 2023, 10:11
door Mr.Drexciya
Weer wat geleerd: indien er een Schlumbergerontsteking is gemonteerd dan zit de vacuumcapsule niet op de verdeler maar op de elektronische ontsteekeenheid; dat verklaart de afwezigheid van de capsule op de (Ducellier) verdeler.
Hier wat voorbeeldfoto's:

http://img.xooimage.com/files110/3/a/3/ ... ebf8ca.jpg
https://amicale.504.discuforum.info/t57 ... GER-OK.htm
https://amicale.504.discuforum.info/t57 ... m?start=15

Re: Informatie over 504v6 hoogspanningsverdeler

BerichtGeplaatst: 06 jun 2023, 11:10
door Rogerclaxon
Haha, zal het Franse forum ook eens doorspitten. Thanks voor de tip