504 TI van mkatgert

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 21 jul 2023, 22:42

Ik heb sinds een maandje weer een 504 op het erf staan.

Afbeelding

Het is een TI uit 1973 in de kleur Bleu Azur.

De carrosserie is heel erg netjes, maar technisch zijn er wat kleine probleempjes. De meesten zijn vrij eenvoudig op te lossen, maar er zijn een paar dingen waar ik niet uitkom.
- Het laadsysteem is in prima staat, 14V bij draaiende motor, maar het dashboard laat dat niet zien. De 'Voltmètre thermique' blijft lekker onderin hangen. Ik heb geprobeerd of ik hem door kon meten maar ik heb geen idee hoe het zou moeten werken. Het is me ook totaal niet duidelijk uit de elektrische schemas hoe het zou moeten werken of hoe het aangesloten zou moeten zijn, want alle schemas die ik in de boeken heb staan vermelden helemaal geen voltmeter. Kan iemand duidelijkheid verschaffen? Ik zou het wel fijn vinden als ik van binnen kan zien of alles goed bijlaadt. Of kan zo'n metertje ook gewoon stuk?
- De benzinepomp maakt vrij wat lawaai. Als ik de auto op contact zet gaat de pomp nogal zoemen. Als ik het schema goed begrijp draait de pomp altijd mee (toch?), maar ik neem aan dat veel geluid geen goed teken is?
- De kachelventilator kent twee standen: uit en volle bak aan. Er zit natuurlijk ergens een weerstand, maar waar zit ie? Of zit dat in het schuifje verwerkt?
- Het bijrijdersraam loopt uit de geleiders. Ik heb het deurpaneel er afgehaald en ik zag dat de geleiders netjes "lijken" te zitten, maar dat het raam zelf 10 cm korter is dan de afstand tussen de geleiders. Zijn er verschillende maten ramen geleverd, of is er gebeund met de geleiders? Ik probeer te voorkomen om het deurpaneel aan de bestuurderskant te moeten verwijderen om te kunnen vergelijken, want daar wordt alles niet beter van, vandaar mijn vraag op het forum.
- De motorventilator zit vast en draait dus constant mee. Bij nader inspectie zag ik dat er helemaal geen koppeling en koolstift op de waterpomp zit. Is dat normaal voor een TI of is daar ook geknutseld?

Verder moet er nog gebeuren:
- grote beurt, kleppen stellen, ontsteking nalopen
- voorveerpoot reviseren

Heeft iemand hier kennis van bovenstaande zaken? Ik ben (nog) niet zo bekend met de TI en m'n laatste 504 is ook alweer bijna 4 jaar geleden :mrgreen:
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 22 jul 2023, 09:16

... in het kort ...
... de koelerventilator bij een injectie is zogenoemd zelfdenkend, slaat aan bij ongeveer 83°, maar bij jou geen koolstift enz, er is dus aan geknutseld. Mogelijk zit er ook een waterpomp op met een korte as, dus zonder magneetspoel.
... de weerstand van de kachelventilator zit bij de schuif, vaak ingebrand bij het einde van de weerstand, is waarschijnlijk een draadje overheen gesoldeerd zodat de weerstand is overbrugd.
... benzinepomp draait als contact aan is en maakt normaal een sterk zoemend geluid, aan de pomp zelf valt niet veel te doen .... anders dan een vervangende immitatie ...
... de laadmeter die jij noemt is een Ampere-meter en geeft aan of er laadstroom is, kan natuurlijk zijn dat deze defect is, of mogelijk een draad los achter op het dashbord.
... de geleiders moeten het raam geleiden, van boven tot onder, je kunt de geleider tegen het raam verstellen ... er zijn geen verschillende formaat portierramen voor 504 injectie, wel in tint raam...

Kleppen stellen enz is gewoon onderhoud, maar wat moet er aan de voorveerpoot gebeuren.

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 22 jul 2023, 10:15

Super, dank voor je snelle reactie. Al mijn Peugeots hadden inderdaad altijd een zelfdenkende fan, daarom vond ik het zo raar dat deze vast zit, en dat kon twee dingen betekenen; of er is aan geknutseld, of het is origineel voor TI. Maar als ook de TI een zelfdenkende fan heeft dan ga ik het weer terugknutselen naar origineel.

Over die laadmeter, die in de boekjes van Peugeot constant een voltmeter wordt genoemd maar best een amperemeter kan zijn; ik heb het klokkenspel er uit en alles leek netjes aangesloten; geen losse stekkers. Wat me opviel is dat als ik het klokkenspel op z'n kop houd, dat alle metertjes naar max uitslaan, behalve de laadmeter. Alsof het naaldje vastzit.

De rest was inderdaad gewoon onderhoud, maar ik had het hier neergezet als geheugensteuntje. Alleen de voorveerpoot niet. Die zit helemaal vast, alsof de schokdemper vastgerot is. Heb ik nog nooit meegemaakt bij een 504, dus die moet er maar even onderuit.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Nanno » 22 jul 2023, 11:37

De 504 heeft geen ampèremeter maar inderdaad een voltmeter. Aangesloten via draad 29 vanaf zekering 4. Via die draad verbonden met de plus, die ook de andere controlelampjes voedt. De andere aansluiting van de meter zit aan massa. Als je andere controlelampjes gewoon werken moet je de massa van de meter nakijken, anders is het metertje defect.
Over de opvoerpomp van de TI is op dit forum veel te vinden. Een moderne vervanger is een Pierburg pomp.
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 22 jul 2023, 12:32

Dank, ik had al vrij wat gezocht maar de resultaten waren beperkt. Ik weet ook dat Wim vrij wat artikelen in Le Lion heeft geschreven, maar ook die kon ik niet meer vinden (recent verhuisd...)
De vraag was misschien voornamelijk of het normaal is dat ie altijd blijf lopen; naar mijn weten heeft de 404 Injectie een pomp die afschakelt bij een bepaalde druk. Goed te weten dat een beetje herrie niet erg is.

Ik heb de voltmeter uit het klokkenspel getrokken en die is inderdaad stuk. Oneindige weerstand; een van de twee hele dunne draadjes is gebroken.

Afbeelding
Dit geeft wel een idee over de werking. Het lijkt een bimetaaltje dat bij een hoger voltage krom trekt.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Nanno » 22 jul 2023, 15:50

De pomp loopt inderdaad altijd!
Peugeot 203C 1960
Lopende familie-projecten: Peugeot 403U8 bachee 1956, Peugeot 202 BH 1949, Peugeot 302 1937.
Peugeot-verleden: 3 x 304, 5 x 504, 1 x 505, 1 x 405, 1 x 205, 4 X 406
Nanno
 
Berichten: 465
Geregistreerd: 09 dec 2004, 12:49
Woonplaats: Halsteren

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 22 jul 2023, 19:37

Ben al even niet echt meer verhuisd gelukkig.
:D
Denk dat ik de auto ken.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Mr.Drexciya » 25 jul 2023, 12:58

Voltmeter is inderdaad een voltmeter en geen amperemeter. Over de (on)nauwkeurigheid valt te twisten want mijn ervaring is dat bij een defecte spanningsregelaar (boordspanning 15,5V) de meter niet in het rood komt terwijl dat wel zo zou moeten zijn!

Die zelfdenkende ventilator is een mooi (gepatenteerd) idee maar de koolstift is een zwakke schakel want bij afbreken of slijtage komt de ventilator dan niet in met kans op een oververhitte motor en allerlei mogelijke gvd momenten erna. Denk aan gescheurde slangen/lekke radiateur/lekke kachelradiateur en defecte koppakking. Het is verstandiger de ventilator vast te zetten; dan is voldoende koeling beter gegarandeerd en dat beetje vermogensverlies is niet merkbaar. Dat zal bij deze auto daarom gedaan zijn. Als ik me niet vergis draait de ventilator altijd mee bij de goedkopere L en de dieselmodellen.
Mr.Drexciya
 
Berichten: 113
Geregistreerd: 08 sep 2017, 10:40

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 25 jul 2023, 16:29

Hmm, daar ben ik geen fan van. De fan continu mee laten draaien zorgt er voor dat de motor langzamer opwarmt, en de fan snoept zo'n 5 PK weg. Dat is voor een TI natuurlijk peanuts, maar bij m'n J7 merkte ik het altijd wel. Ik heb overigens bij al m'n Peuzen nooit problemen gehad met de zelfdenkend fan.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Ivovanduijn » 26 jul 2023, 06:20

Fan vervangen voor een elektrische is misschien een optie ? Mijn ervaring is dat als je koeling goed voor elkaar is de fan bijna nooit hoeft te draaien .
Ivovanduijn
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 17 aug 2010, 07:00
Woonplaats: Utrecht

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 26 jul 2023, 18:26

Dat zou ook nog kunnen. Eerst maar eens kijken of er problemen met de koeling zijn; ik heb nu geen idee want de koelwatertemperatuurmeter doet het niet. Dat zou een teken aan de wand kunnen zijn... Ik heb al een nieuwe sensor, binnenkort maar eens er in schroeven.

Verder heb ik nog eens goed naar het bijrijdersraam gekeken, en dat zit heel vaag. Hier een foto van de hoek, en je ziet dat het raam ophoudt voordat de raambegeleiding naar binnen gaat. Heeft iemand een fotootje van hoe het bij hem/haar zit? Aan de bestuurderskant zit dat metalen driehoekje niet eens...

Afbeelding

PS: zojuist een voltmeter binnen van L'Aventure Peugeot en nu zie ik inderdaad dat alles netjes laadt... :D
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 17 sep 2023, 19:06

Afgelopen tijd heb ik alle electra teruggesnoeid naar fabrieks-af. Dat betekent wel dat ik nu geen alarmlichten meer heb, maar die zal ik (op een nettere manier) weer terugbouwen.

Nu dan tijd om aan de voorwielophanging te beginnen.

Linker veerpoot verwijderd en veer gecomprimeerd (dank MiGS voor het gereedschap!) om de boel uit elkaar te halen.

Afbeelding

Op z'n zijkant loopt de schokdemper erg soepel, maar ook erg onregelmatig. Als ik de veerpoot rechtop zet zit alles gelijk vast en is er geen beweging meer in de schokdemper te krijgen. Vreemd, maar vermoedelijk gewoon stuk. Alsof er klepjes vastzitten ofzo, of dat de olie zo vervuild is dat ie niet meer door de dempergaatjes kan.

Verder kom ik momenteel niet, omdat de krans waarmee de schokdemper opgesloten is speciaal gereedschap vereist. Eens kijken waar ik dat vandaan kan halen.

Verder heb ik nog de temperatuursensor in het blok vervangen. Als laatste heb ik besloten de schijnwerpers niet terug te laten keren; zonder is toch mooier:

Afbeelding
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 18 sep 2023, 08:22

... je kunt de moer waar de schokdemper met opgesloten zit, lostikken met een stompe beitel, eerst wat kruipolie en dan lostikken ... met het speciale gereedschap gaat het niet veel makkelijker .. meestal zit de moer behoorlijk vast ...
... ik heb zelf gasdempers geplaatst, maar oliedempers kunnen ook ... wel opletten dat je de juiste lengte demper vind ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 19 sep 2023, 19:27

Dank je wel voor de tips. Ik had al staan hameren maar ik was de moer al aan het beschadigen. Maar die moet hoe dan ook dan toch vervangen worden, dan moet ik nog maar even doorzetten.

Ik kwam op L'Aventure Peugeot de originele schokdempers tegen, ik neem aan dat dat oliedempers zijn. https://www.boutique-laventure-associat ... sseur.html
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 19 sep 2023, 19:58

... deze dempers zijn orginelen, moeten afgevuld worden met speciale demperolie enz, of het de juiste is, kan ik niet beoordelen, er is verschil tussen berlin, break en coupe/cabrio enz ...

... maar er zijn ook een soort cartridges (olie of gas) te koop, die plaats je compleet in de buis van de voorpoot en zet je vast met de moer, mocht je die willen plaatsen ook dan moet je opletten dat de cartridge overeenkomt met het orginele onderdeelnummer en dus niet te lang of te kort is ... het gaat dan om de buislengte ..

https://www.serie04.com/nl/81284-504-am ... 81284&n=42 ook te vindenbij Autodoc en Winparts enz ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 22 sep 2023, 18:19

De schokdemper is er uit. Ik bleek nog een moordenaar te hebben liggen waarmee het losschroeven van de moer een koud kunstje was. Het was al een cartridgedemper:

Afbeelding

Heb een setje Monroes besteld ter vervanging.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 05 nov 2023, 20:17

Het was al weer even geleden dat ik hier geupdate heb. De beide voorveerpoten hebben weer een nieuwe schokdemper en ik heb vandaag tussen twee buien door de eerste proefrit gemaakt. Het rijdt weer uitmuntend!

Afbeelding

Nog een paar dingen te doen, waaronder de waterpomp vervangen.

Wat ik nog niet helemaal duidelijk heb is hoe de waterslang zou moeten lopen die van de waterpomp naar achteren loopt. Bij mij ligt ie praktisch óp het uitlaatspruitstuk, en dat lijkt me niet echt een goed idee. Maar hij is te kort om langs de wielkast te lopen. Heeft iemand een foto van een Ti motorruim voor mij, en dan voornamelijk van het deel aan de rechterkant van de motor?
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 06 nov 2023, 08:52

Zit tegen de wielkast aangeschroefd met klem, even een langere slang erop monteren.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 08 nov 2023, 11:44

Dank je wel. Bedoel je deze klem? Die mist bij mij.
Afbeelding
PS, ik zie hier dat er twee slangen lopen, bij mij loopt er maar één. Zal eens beter kijken waar een en ander heen gaat.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor mkatgert » 08 nov 2023, 18:31

Hier hoe het bij mij zit:

Afbeelding

De slang die over het uitlaatspruitstuk loopt gaat naar de kachelradiateur.

Wat mist hier? (Anders dan de zwengel van de krik?)
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor tomtom » 07 dec 2023, 13:28

Daar mist inderdaad de klem die aan het draadeinde moet vast komen te zitten waar nu "foutief" de aarde van de wisservloeistof pomp aan vast zit. Makkelijk zelf te maken en vast nog wel ergens verkrijgbaar denk ik. Fraaie TI!
504 coupe 8/1971 (IT) Bleu Vert Métallisé (allereerste auto!)
504 cabrio 8/1972 (FR) Gris Claire Métallisé (van/voor mijn 1e dochter)
504 cabrio 7/1973 (NED!) Blanc Arosa (van/voor mijn vrouw)
504 coupe 6/1974 (FR) Blanc Arosa (van/voor mijn 2e dochter)
tomtom
 
Berichten: 503
Geregistreerd: 09 jan 2006, 22:54
Woonplaats: Arnhem

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor albertvanleeuwen » 07 dec 2023, 16:18

Nog even over de schokbreker: heb je eraan gedacht om de ruimte tussen de schokbreker en de veerpootbuis voor ca 2/3 te vullen met motorolie (voor de warmte-afvoer)
albertvanleeuwen
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 jul 2019, 18:17

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor johnssons » 08 dec 2023, 09:28

.... motorolie in de voorpoot om te koelen enz als je cartridgesplaatst dat is nieuw voor me ... geeft een smeerboel en is nergens voor nodig ... ik heb wel een gaatje onderin geboord om eventueel water weg te laten lopen uit de buis ... maar zelfs dat lijkt niet nodig ..

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 728
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor albertvanleeuwen » 08 dec 2023, 10:01

Het is standaard practice, een in-en uitvoerende schokdemper produceert warmte (de werking berust op het principe van wrijving) en die moet worden doorgegeven naar buiten. Een knoeiboel wordt het niet want het blijft netjes zitten in de ruimte tussen de buis en de cartridge; veel olie is het niet. Ik zag wel een typefoutjein mijn bericht: het moet ca 1/3 zijn, masr dat steekt niet erg nauw.
Dit is de Monroe montage instructie:
https://www.monroe.com/nl-nl/support/installation-tips/macpherson-struts-and-cartridge.html
albertvanleeuwen
 
Berichten: 14
Geregistreerd: 05 jul 2019, 18:17

Re: 504 TI van mkatgert

Berichtdoor Pininfarina504 » 08 dec 2023, 12:51

Prima schokbrekers.
Bij grote hitte echter, zoals zomers in zuidelijke landen, wil de olie wel eens gaan koken, viscositeit van de olie verandert, ze gaan lekken en worden helemaal star.
205 1.4,97.
Peus 504Ti,78,gris fum, Paris.
Peus 504GL, Aut,73, blue mét, nwst, Elzas
Peug 504GL,vert mét,Ned auto.
Peus 404,aut,71,blue, Elzas.
Peus 404, groen, 69, Z-Fr
Peus 404, Fam zwart,70,ex-prefect Paris.
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Volgende

Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten