Ed schreef:Hallo allemaal! Sinds twee weken de trotse eigenaar van mijn eerste 504 (naast nog een J7 en daarvoor nog wat 104's een 305, en 2 205's). Een familiale uit 1977 bij Wim van Boekel weg. Inmiddels 123-ignition ingebouwd hij rijdt grandioos. Maar nu staat in het boekje dat er benzine met octaangetal 95 in moet. Ik heb echter al een paar mensen gehoord die het hadden over super (=98 ). Ik doe er wel steeds wat loodvervanger bij. Wat is wijs?
Overigens, in maart wordt er lpg in gebouwd. Voor sommigen op dit forum blijkbaar meer voor de camping. Ik rij er al 15 jaar prima mee....
Ed benzine met octaantgetal 95 moet je achterwege laten, dat is niet geweldig.
Octaan 95 hoort eigelijk al bij auto's met geharde kleppen, b.v. de latere versies 604.
Super 98 zonder of met loodvervanger, is veel beter.
Ik gebruik nooit loodvervanger overigens, rijdt ook niet verschrikkelijk veel meer op benzine, heb echter aan de klepzetels nooit enige zichtbare schade kunnen ontdekken door het niet gebruiken van.
Van rijden op LPG gas gaan de klepzetels van een 504 wel enigszins versneld naar de vaantjes, overigens gas is veel schraler dan wat voor soort brandstof dan ook; maar goed dit kun je in ieder stadium verhelpen door harde klepzetels te laten plaatsen.
Zelf heb ik een keer 50.000km op gas gereden, met conventionele klepzetels, toen waren ze voort echt flinterdun en moest de kop eraf.
Gr,
Wim