Benzine?

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Benzine?

Berichtdoor Ed » 18 feb 2006, 23:42

Hallo allemaal! Sinds twee weken de trotse eigenaar van mijn eerste 504 (naast nog een J7 en daarvoor nog wat 104's een 305, en 2 205's). Een familiale uit 1977 bij Wim van Boekel weg. Inmiddels 123-ignition ingebouwd hij rijdt grandioos. Maar nu staat in het boekje dat er benzine met octaangetal 95 in moet. Ik heb echter al een paar mensen gehoord die het hadden over super (=98 ). Ik doe er wel steeds wat loodvervanger bij. Wat is wijs?
Overigens, in maart wordt er lpg in gebouwd. Voor sommigen op dit forum blijkbaar meer voor de camping. Ik rij er al 15 jaar prima mee....
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor Evert G.D » 19 feb 2006, 00:10

Met mijn 504 (een 1.8 in de laatste uitvoering) tank ik altijd 98 en doe er wat loodvervanger bij als 'ie hard moet werken (bv rit naar Frankrijk). Gaat prima.

Ben ook een blije gasrijder, maar dan in m'n 406. Prima brandstof en lekker goedkoop. Maar in m'n oude Peugeots vind ik het 'heiligschennis' en rij er ook niet genoeg voor met die auto's. Alors, vrijheid blijheid, ieder mag van mij zelf z'n brandstof uitzoeken :mrgreen: Wie zegt dat gas uitsluitend is om op te koken, is een dief van z'n portemonnee vandaag de dag :wink: Het scheelt je klauwen met geld :D
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Dick » 19 feb 2006, 00:41

Ik reed met mn 2.0 Ti altijd op 98. Tegenwoordig is dat een extreem dure hobby (ik rijd 1 op 8, als ik geluk heb) dus rij ik nu zeer tevreden op gas. Wel regelmatig een tankje benzine er doorheen draaien om het injectiesysteem soepel te houden natuurlijk!
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

Re: Benzine?

Berichtdoor Pininfarina504 » 19 feb 2006, 01:16

Ed schreef:Hallo allemaal! Sinds twee weken de trotse eigenaar van mijn eerste 504 (naast nog een J7 en daarvoor nog wat 104's een 305, en 2 205's). Een familiale uit 1977 bij Wim van Boekel weg. Inmiddels 123-ignition ingebouwd hij rijdt grandioos. Maar nu staat in het boekje dat er benzine met octaangetal 95 in moet. Ik heb echter al een paar mensen gehoord die het hadden over super (=98 ). Ik doe er wel steeds wat loodvervanger bij. Wat is wijs?
Overigens, in maart wordt er lpg in gebouwd. Voor sommigen op dit forum blijkbaar meer voor de camping. Ik rij er al 15 jaar prima mee....

Ed benzine met octaantgetal 95 moet je achterwege laten, dat is niet geweldig.
Octaan 95 hoort eigelijk al bij auto's met geharde kleppen, b.v. de latere versies 604.
Super 98 zonder of met loodvervanger, is veel beter.
Ik gebruik nooit loodvervanger overigens, rijdt ook niet verschrikkelijk veel meer op benzine, heb echter aan de klepzetels nooit enige zichtbare schade kunnen ontdekken door het niet gebruiken van.
Van rijden op LPG gas gaan de klepzetels van een 504 wel enigszins versneld naar de vaantjes, overigens gas is veel schraler dan wat voor soort brandstof dan ook; maar goed dit kun je in ieder stadium verhelpen door harde klepzetels te laten plaatsen.
Zelf heb ik een keer 50.000km op gas gereden, met conventionele klepzetels, toen waren ze voort echt flinterdun en moest de kop eraf.
Gr,
Wim
Pininfarina504
 
Berichten: 2498
Geregistreerd: 07 aug 2004, 10:42
Woonplaats: Gilze-Rijen

Berichtdoor Ed » 19 feb 2006, 10:07

98 dus. De plaatselijk Peugeotdealer hier verkoopt ook nog steeds 98 en daarnaast 98 met loodvervanger aan de pomp! Die laatste kost wel 1.46 euri's de liter.
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

Berichtdoor PeuTriton » 22 feb 2006, 00:10

95 kan wel in motoren die degelijk naar LPG omgebouwd zijn; met harde klepzetels en andere kop, toch?
nu heb ik die felbegeerde loods, maar geen 504 meer... Had ik hem toch maar gehouden.
Avatar gebruiker
PeuTriton
 
Berichten: 148
Geregistreerd: 20 sep 2005, 22:21
Woonplaats: Grubbenvorst

Berichtdoor Evert G.D » 22 feb 2006, 23:58

Volgens mij moet dat geen probleem zijn!
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)

Berichtdoor Dick » 23 feb 2006, 00:03

Als je gewoon rustig rijdt is er volgens mij geen probleem. Gewoon ff loodvervanger erin doen en rijden maar. Je hoeft de auto niet te sparen, maar je moet hem niet boven zn kunnen laten presteren, dan gaat ie stuk.
Dick
 
Berichten: 1248
Geregistreerd: 04 nov 2005, 17:10
Woonplaats: Groningen

benzine 1800cc

Berichtdoor Luc van Dijck » 11 maart 2006, 21:20

In mijn 1800cc uit 1977 tank ik 91 octaan die ik in duitsland haal. Volgens het instructieboekje is 88 octaan voldoende. Hij loopt op de Duitse benzine uit de kunst. Duurder hoeft niet.
Luc van Dijck
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 17 nov 2004, 15:04
Woonplaats: Tegelen

Berichtdoor peppo » 11 maart 2006, 22:42

Volgens het instructieboekje van mijn 404 (1964) mag er zowel normaal als super worden getankt. Ik gooi er dus gewoon eurosuper met 95 octaan in, wel met loodvervanger toegevoegd. Bij latere modellen 404's is super overigens wel verplicht.
404 Super Luxe uit 1964 (zilvergrijs)
Lease 207 XS Pack 1.6 HDIF (oranje)
peppo
 
Berichten: 223
Geregistreerd: 06 okt 2005, 12:27
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Evert G.D » 11 maart 2006, 23:34

peppo schreef:Volgens het instructieboekje van mijn 404 (1964) mag er zowel normaal als super worden getankt. Ik gooi er dus gewoon eurosuper met 95 octaan in, wel met loodvervanger toegevoegd. Bij latere modellen 404's is super overigens wel verplicht.


Daar loopt m'n 403 ook prima op (ook uit 1964). Die oudere motoren kunnen best op wat 'mindere' benzine over het algemeen. Al tank ik meestal wel netjes 98, met loodvervanger toegevoegd als 'ie hard moet werken (bijvoorbeeld een rally) :D

Zelf loop ik beter op hele goeie wijn :mrgreen:
Auto's hebben een ZIEL...
Avatar gebruiker
Evert G.D
 
Berichten: 4326
Geregistreerd: 03 aug 2004, 15:17
Woonplaats: Overberg (UT, NL) / Cappy (F)


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten