startprobleem coupe

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

startprobleem coupe

Berichtdoor AMPlas » 02 sep 2006, 14:34

Help mn 504 V6 c start niet. Je hoort wel een klik (volgens mij een relais) maar verder blijft het akelig stil...
weet iemand hoe dit op te lossen???

of is het toch de startmotor?

alle tips en suggesties zijn welkom

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor JD » 02 sep 2006, 16:03

Probeer het volgende eens:
In 4e versnelling auto een eindje vooruit (of achteruit) duwen en dan nog een starten. Start ie nou wel dan lijkt een versleten starterkrans de oorzaak. Wel vervelend, maar niet van het kaliber "ik kan er niet meer mee rijden"
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor AMPlas » 02 sep 2006, 16:31

het is een automaat, werkt het dan ook (in drive zetten)?

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Starten

Berichtdoor jan eend + » 02 sep 2006, 17:18

Moio. OP de startmotor zit het zgn relais. Die doet normaal gesproken meestal twee dingen , nl het tandwieltje (bendix) naar voren trekken zodat het aangrijpt in de starterkrans en maakt de verbinding tussen aansluiting naar de accu en verbinding naar de eigenlijke elektromotor. Als je een stevige tik hoort als je "start" trekt het relais mogelijk het tandwieltje niet ver genoeg naar voren (oplossing zie JD). Daardoor kan er geen verbinding gemaakt worden tussen de aansluitingen. Het kan ook zijn dat de kontakten ingebrand zijn. Dan ook ontstaat er geen verbinding. Testen door de twee koperen aansluitingen op het relais aan de buitenkant door te verbinden. Uit de versnelling, in jou geval in de P-stand, en op de handrem) Hoeft zelfs niet eens op kontakt te staan, bij deze test. Er gaan heel veel amperes door, dus een dikke schroevedraaier of zoietsen zorg dattie nergens anders tegenaankomt. Als de st.m dan wel draait is het relais niet in orde. Verhelpen: st.m. eruithalen en repareren, op naar de sloop/tweedehandshandel, of naar en revisie-bedrijf voor elektro-dingen van otoos (kan ev. via onderdelen-groot-handel). Suck6, groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor AMPlas » 02 sep 2006, 18:15

mmmm, ik zal een skijken of dat wat opleverd...

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor JD » 02 sep 2006, 19:03

Hmm, hoe je bij een automaat de motor verdraait weet ik niet. :oops: Dat zal toch wel op een of andere manier kunnen (denk ik).
Trek geen overhaaste conclusies, anders koop je misschien een andere startmotor zonder dat dat nodig is. En op zich is het feit dat je dan weet een goede startmotor te hebben niet erg, maar sleutelen zonder resultaat vind ik zelf toch wel een afknapper. OK, het zal iedereen wel eens overkomen, uithuilen en opnieuw beginnen, maar toch...
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Bert » 02 sep 2006, 19:05

je kunt ook met een hamer op de startmotor tikken (niet op het relais dus), waarschijnlijk doet hij het dan wel weer. En in dat geval zijn de koolborstels versleten.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Re: startprobleem coupe

Berichtdoor Paull en Paulla » 02 sep 2006, 23:51

AMPlas schreef:Help mn 504 V6 c start niet. Je hoort wel een klik (volgens mij een relais) maar verder blijft het akelig stil...
weet iemand hoe dit op te lossen???

of is het toch de startmotor?

alle tips en suggesties zijn welkom

AMPlas


Beste AMPlas,

Dit probleem herken ik van Peugeot 6 :lol: 4. Het lijkt wel een standaard PRV probleem.

Mijn voorstel is even de ontsteking, of brandstofpomp, electrisch te ontkoppelen en dan proberen te starten terwijl je de spanning op het startrelais meet. Ik durf zo maar te gokken, dat je dan ergens tussen de 6 à 7 volt spanning op het startrelais meet. Met een voltmeter is dit snel en makkelijk op te meten. Dit komt door spanningsverlies vanaf de startschakelaar via allerlei connectors (en dus corrosie).

Wat bij 6 :lol: 4 standaard als oplossing gegeven wordt, is een extra relais tussen startslot en startrelais. Het is heel eenvoudig bij te bouwen.

Laat maar weten als je daar informatie over wilt. Ik kan je een schema en/of de bedrading kant en klaar leveren.

Indertijd werd voor een dergelijke klacht de startmotor vervangen. Met tot gevolg dat de klacht niet opgelost werd.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 03 sep 2006, 10:55

Hallo Paull!

ik dacht al dat ik je daar eens over gehoord had! ik ga dat eens proberen. ik heb een beknopt elecktrisch schema (uit het garage handboek) van het "circuit d'allumage". hierop is een directe verbinding te zien vanaf het startslot naar het relais op de startmotor. ik neem aan dat je bedoelt dat daar dan nog een relais tussen geplaatst kan worden? mijn enige vraag is nu; wat voor soort relais moet ik hebben en waar kan je dat halen? ik hoop dt het daarmee lukt. Maar anders ga ik zeker nog even contact met je opnemen.

AMPlas

ps. klopt het dat bij dit probleem de automatische versnellingsbak ook alleen in de P 'versnelling' :lol: gaat en voor de rest nergens een versnelling pakt? ik kan de wagen nu gewoon voor en achteruit duwen wanneer deze in de achteruit of 1,2,3 staat....
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor Bert » 03 sep 2006, 14:25

je kan het ook even testen door een draadje van af het schuifstekkertje op het startrelais naar de accu te trekken en dan even contact maken met de + pool van de accu als het dan werkt is de startmotor in ieder geval goed.
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Paull en Paulla » 03 sep 2006, 20:56

AMPlas schreef:ik neem aan dat je bedoelt dat daar dan nog een relais tussen geplaatst kan worden?
mijn enige vraag is nu; wat voor soort relais moet ik hebben en waar kan je dat halen?


Beste AMPlas,

Even een foto van het relais met bedrading:

Afbeelding

Zoals je ziet, is het niet ingewikkeld, en ik kan het je zo leveren.

klopt het dat bij dit probleem de automatische versnellingsbak ook alleen
in de P 'versnelling' :lol: gaat en voor de rest nergens een versnelling pakt?
ik kan de wagen nu gewoon voor en achteruit duwen wanneer deze in de achteruit of 1,2,3 staat....


Ik vermoed, dat je bedoelt:
Alleen in Park sta je op de parkeerrem.
Alle andere standen kun je de auto (zolang de motor niet draait) naar voren en naar achteren duwen.
Als het goed is, kun je de startmotor alleen bedienen in de stand P en de stand N.
Als de motor niet draait, heb je geen tractie.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 03 sep 2006, 21:33

Paull en Paulla schreef:Zoals je ziet, is het niet ingewikkeld, en ik kan het je zo leveren.


dat zou heel mooi zijn!! zou je in een PB kunnen aangeven hoe je dat financieel en transporttechnisch ziet?

alvast bedankt

AMPlas

p.s. zit er ook een installeer-handleiding bij? :roll: :mrgreen: i.a.w.; enige uitleg mbt de installatie zou ik zeer op prijs stellen!
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor jan eend + » 03 sep 2006, 22:54

Paull en Paulla schreef:Even een foto van het relais met bedrading:
Zoals je ziet, is het niet ingewikkeld, en ik kan het je zo leveren.


Hadag. Met een doffe klap vielen een gedeelte van de bedrading en het relais uit mijn beeldscherm op mijn werktafel.... :( Een verkleinde foto heb ik absoluut geen bezwaar tegen, heeft zelfs mijn voorkeur.... :wink: Groetz, Vanjan.
jan eend +
 
Berichten: 1502
Geregistreerd: 22 jun 2004, 12:27
Woonplaats: Grunn'

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 sep 2006, 21:44

AMPlas schreef:p.s. zit er ook een installeer-handleiding bij? :roll: :mrgreen: i.a.w.; enige uitleg mbt de installatie zou ik zeer op prijs stellen!


Beste AMPlas,

Een uitleg en een schema krijg je erbij + wat praktische tips.
En voor het ander stuur ik een pb.

Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor Paull en Paulla » 04 sep 2006, 21:51

jan eend schreef: Hadag. Met een doffe klap vielen een gedeelte van
de bedrading en het relais uit mijn beeldscherm op mijn werktafel.... :(
Een verkleinde foto heb ik absoluut geen bezwaar tegen, heeft zelfs mijn
voorkeur.... :wink: Groetz, Vanjan.


Beste Jan Eend,

Helemaal met je eens!
Wij vragen ons iedere keer weer af: wat levert photobucket ons nu weer voor fotostreek? :twisted:
Wij zijn net zo verrast als jullie.

En wat we ook proberen: vaak is de laatste foto (te) groot en de voorgaande
niet, als je er meer probeert te posten.

C'est un mystère!
Wie heeft de oplossing? De moderator misschien?
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 23 sep 2006, 20:04

HOERA :!:

hij start weer!

Paull ik heb je sávonds nog eens geprobeerd te bellen om je te vertellen dat het was gelukt, maar kreeg geen gehoor.
wat blijkt; je gouden tip was het doormeten van het relais!! om kwart voor vijf nog snel bij de doe het zelf winkel een voltmeter gehaald en gelijk aan de slag. wel stroom op de dunnere kabel (constante, 6 tot 8 volt) maar niks op de dikkere kabel (ook niet wanneer de sleutel in de 'start' positie stond). Dus de conclusie was snel getrokken. Je opmerking dat het relais ook kon blijven plakken, bleek dus toch juist. Aan de 'open' zijde van het relais met een dopsleutel de veer een keer of twintig ingedrukt, tot dat het weer soepel liep. Alles weer aangesloten zoals het van origine zat (dus zonder jouw relais) et voilá! een machtige brul schalde door de stille polder :mrgreen:
enfin een hele dag zoet geweest met het nieuwe relais op alle mogelijke manieren aansluiten op het startmotor-relais bleek totaal overbodig. De welbekende klap met de hand en wat gepiel aan de onderdelen bleek afdoende; zij heeft haar aandacht weer gehad en besloot weer mee te werken.

Duizendmaal dank voor je tips en telefonische assistentie Paull, je had het bij het juiste eind! en je zelf gemaakte relais werkte overigens ook prima!!

helaas ben ik door bovenstaande niet meer toegekomen aan het lekken van de olie. dat staat volgende week op het program.

AMPlas
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Starten enzo

Berichtdoor Paull en Paulla » 24 sep 2006, 11:44

Beste AM plas,

Op naar de volgende klus! Afbeelding

In je automaat topic stuur ik later vandaag een foto.

Sleutel-ze en fijne dag.
Met vriendelijke groet,
Paull
Onderschrift ... niet nodig.....
Afbeelding
Avatar gebruiker
Paull en Paulla
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 21 sep 2005, 15:42

Berichtdoor AMPlas » 24 okt 2006, 20:34

:evil: :cry: :evil: :cry: :evil: :cry:
het startprobleem is weer terug :!:

maargoed, nu heb de kantenklare oplossing van Paull liggen dus die gaan we maar weer erop zetten....
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Berichtdoor AMPlas » 26 maart 2007, 11:58

OPGELOST!
startmotor wegegbracht voor revisie. kreeg ipv een gereviseerde een compleet andere mee; omdat de originele 'compleet opgebrand' was volgens de verkoper. Dus nu ipv een paris-rhone een Bosch startmotor; werkt als een trein!

topic kan gesloten
Peugeot 504 Coupé V6 Automaat 1975
AMPlas
 
Berichten: 710
Geregistreerd: 01 dec 2004, 13:08
Woonplaats: Hilversum

Re:

Berichtdoor PG030 » 25 jun 2023, 18:25

Paull en Paulla schreef:
AMPlas schreef:ik neem aan dat je bedoelt dat daar dan nog een relais tussen geplaatst kan worden?
mijn enige vraag is nu; wat voor soort relais moet ik hebben en waar kan je dat halen?


Beste AMPlas,

Even een foto van het relais met bedrading:

Afbeelding

Zoals je ziet, is het niet ingewikkeld, en ik kan het je zo leveren.

klopt het dat bij dit probleem de automatische versnellingsbak ook alleen
in de P 'versnelling' :lol: gaat en voor de rest nergens een versnelling pakt?
ik kan de wagen nu gewoon voor en achteruit duwen wanneer deze in de achteruit of 1,2,3 staat....





Dag Paul, zou je de foto met de bedrading van het relais nog eens willen posten?
Alvast bedankt! Peter

Ik vermoed, dat je bedoelt:
Alleen in Park sta je op de parkeerrem.
Alle andere standen kun je de auto (zolang de motor niet draait) naar voren en naar achteren duwen.
Als het goed is, kun je de startmotor alleen bedienen in de stand P en de stand N.
Als de motor niet draait, heb je geen tractie.

Met vriendelijke groet,
Paull
PG030
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 25 jun 2023, 17:01

Re: startprobleem coupe

Berichtdoor Doornekamp33 » 26 jun 2023, 12:46

Bericht van 2006 en Paul heeft in 2017 zijn laatste post geplaatst, denk niet dat die nog reageerd.
Doornekamp33
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 12 aug 2018, 23:27


Keer terug naar 504

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 43 gasten