hobbelende 304 break

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

hobbelende 304 break

Berichtdoor Guyot » 30 sep 2021, 23:52

Hoi,

Toen ik mijn 304 break (1974) na controle van de motor bij de garage ophaalde, merkte de garagist op dat hij licht hobbelde tijdens de testrit. Die hobbel bij ongeveer 30-40 km/u zit er al zo lang in als ik me kan herinneren, dus ik dacht er al helemaal niets meer bij. Weten jullie of het lichte hobbelen gebruikelijk is voor dit model en in de constructie zit, of zou het kunnen komen doordat de banden niet helemaal rond zijn (lang stilstaan)? Ik geloof dat mijn vader een paar jaar geleden na het te voelen opmerkte dat ze dat vroeger ook al deden.
Wie komt dit bekend voor?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hobbelende 304 break

Berichtdoor johnssons » 01 okt 2021, 11:02

... licht hobbelen is niet de bedoeling, past ook niet bij een Peugeot ... gewoon vier nieuwe banden monteren dan is het hobbelen weg ... .... oude banden en vooral bij langer stilstaan worden stugger en verliezen hun soeplesse ... Kleber en Dunlop gaven vroeger vaak deze klachten ...

John
Avatar gebruiker
johnssons
 
Berichten: 726
Geregistreerd: 18 jan 2007, 16:30
Woonplaats: Amsterdam

Re: hobbelende 304 break

Berichtdoor Guyot » 06 okt 2021, 22:39

Bedankt voor de reactie John. Nieuwe banden is te overzien. De voorbanden hebben nog niet veel gelopen sinds ik ze verwisseld heb, maar de auto staat meestal wel langer stil dan ik zou willen. Ik zal eerst de aanzienlijk oudere achterbanden vervangen en kijken of dat het probleem oplost. Zouden nieuwe banden minder last moeten hebben van hobbelen na langere tijd stilstaan?
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34

Re: hobbelende 304 break

Berichtdoor mkatgert » 07 okt 2021, 10:48

Ik denk niet dat nieuwe banden beter stilstand-bestendig zijn dan oude, ze zijn immers gemaakt om te rollen :)

Er zijn wel truukjes om het vierkant-worden van banden bij langere tijd stilstaan tegen te gaan. Het beste is de bandjes van de vloer: auto opkrikken en op assteunen bewaren. Een andere optie is de banden iets harder (0.5 bar ofzo) oppompen dan gespecificeerd voordat je de auto wegzet.
504 TI 1973
Avatar gebruiker
mkatgert
 
Berichten: 566
Geregistreerd: 13 jul 2008, 21:37
Woonplaats: Wageningen

Re: hobbelende 304 break

Berichtdoor Guyot » 31 okt 2021, 12:52

De auto op assteunen buiten op straat zetten lijkt me vrij lastig. Steeds auto opkrikken en steunen eronder bij parkeren en omgekeerd voor het maken van een ritje. Ziet er misschien voor de gemeente ook teveel uit als stallen op openbare weg. Ze gaat (helaas) niet 's winters voor een paar maanden in de stalling. Daarvoor zou het goed te doen zijn.
Guyot
 
Berichten: 83
Geregistreerd: 21 jul 2014, 23:34


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten