verstandig of niet

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

verstandig of niet

Berichtdoor simmering » 30 jul 2006, 19:52

auto's zijn emotie, zeker klassiekers, vandaar mijn vraag, even geen emotie, maar verstandig zijn.
Ik heb al een aantal jaar de wens tot een klassieker. Nu heb ik niet veel verstand van auto's, dus heb ik er altijd voor gekozen om een degelijke, niet al te oude auto te rijden, eerst citroen, nu een volvo. Handig om van A naar B te komen niet meer dan dat. Toch blijft het kriebelen. Ik heb mijn hart verloren aan een 204 of een 404. Ze zijn oogstrelend mooi.
Maar nu de vraag;
Is het verstandig?
Ik heb niet het geld voor een tweede auto, dus dan gaat de volvo de deur uit (toch te duur in vaste lasten), ik rijd niet veel (woon-werk verkeer is op de fiets) maar toch wel een kleine 600 km per maand. Wat zijn jullie (verstandige) meningen (alhoewel emotie telt toch ook? :) )
En nee ik ga niet rijden in een partner ofzo, ik wil niet dertien in een dozijn zijn....
Avatar gebruiker
simmering
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 30 jul 2006, 19:43

Berichtdoor Mark » 30 jul 2006, 20:11

Met beide auto's kan je zonder meer dagelijks sturen. Voor allround-gebruik denk ik dat de 404 de beste keuze is. Technisch erg eenvoudig, zeker als je het 2e type (vanaf '69) kiest. Robuust en relatief veilig door kreukelzones, kooi en wegklappende stuurinrichting. Steviger dan de 204, want dat is toch een nogal fragiele auto. Iedereen die de aanduiding monteur waard is, kan een 404 onderhouden en repareren. Onderdelenvoorziening is goed, zeker als je clublid bent en het magazijn kunt gebruiken. Verbruik van een 404 ligt niet zoveel hoger dan een 204. Afhankelijk van, doe je met een 404 zo'n 1:10 gemiddeld en met een 204 1:12. Da's bij 600 km per maand dus geen punt.
Avatar gebruiker
Mark
 
Berichten: 2979
Geregistreerd: 17 maart 2004, 23:16

Berichtdoor ceegee » 30 jul 2006, 21:01

Verstand en emotie gaan niet samen : dan was mijn vrouw nooit met mij getrouwd en ik niet met haar. Toch leven we het al 32 jaar samen.
Wikken en (af) wegen dus.

Het argument veiligheid telt maar als je de domme pech hebt de gek te ontmoeten ...ga je er zelfs zoals mijn beste vriend met Porche Cayenne aan.
Vanmiddag met de Trabant op pad geweest, tja eigenlijk ook je reinste zelfmoord als je er over nadenkt maar wat lekker, dakje open en wat een geluidje.

Gewoon kiezen voor een technisch goede auto die je mooi vindt en die ook model onderhouden.
Verstand en emotie combineren denk ik, kopen wat je mooi vindt en de beste kwaliteit, de keuze is aan jou.

Ik vind die 204 wel zalig grijnzen, leuker als die tandeloze ravijnen die nu het Peugeot gezicht bepalen. Maar ja das emotie :wink:
Leven is leren en leren is Leven
Avatar gebruiker
ceegee
 
Berichten: 380
Geregistreerd: 12 jan 2005, 21:57
Woonplaats: jubbega

Berichtdoor niek-a'dam » 30 jul 2006, 21:55

.Tja.......nu al 42 jaar in de familie,wat moet ik er meer over zeggen? :D :wink:
Afbeelding
niek-a'dam
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 18 jul 2006, 19:55

Berichtdoor Daniël » 30 jul 2006, 22:36

Met een klassieke Peugeot valt heel goed mee te komen in het dagelijkse verkeer en technisch zitten ze eenvoudig in elkaar, dus je zou zelf ook kunnen besluiten om er wat meer van te leren. Op dit forum en via de Peugeot-clubs zijn er genoeg vraagbakens te vinden. Als je het een beetje slim doet ben je met een klassieke Peugeot per jaar goedkoper uit dan met een modernere auto waarmee je voor elke wissewasje al naar de dealer moet omdat je er zelf niet meer bij kan.
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Berichtdoor simmering » 30 jul 2006, 23:38

Daniël schreef:dus je zou zelf ook kunnen besluiten om er wat meer van te leren.

Dat wil ik zeker gaan doen, met een auto die je echt de moeite waard vind is dat ook wel leuk om te leren lijkt me zo!
Daniël schreef:Als je het een beetje slim doet ben je met een klassieke Peugeot per jaar goedkoper uit dan met een modernere auto waarmee je voor elke wissewasje al naar de dealer moet omdat je er zelf niet meer bij kan.

Precies! Ik was laats voor het vervangen van een lampekap 115 euro kwijt!
Avatar gebruiker
simmering
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 30 jul 2006, 19:43

Berichtdoor Daniël » 31 jul 2006, 08:57

Ik herken de overweging wel hoor: een jaartje geleden twijfelde ik om dezelfde redenen om de 504 wel/niet aan te schaffen. Ik heb het dus wel gedaan en nog geen moment spijt gehad!
rouge amarante (hoewel...) 504 A01 1970
Avatar gebruiker
Daniël
 
Berichten: 414
Geregistreerd: 03 sep 2005, 10:53
Woonplaats: Gouda

Re: verstandig of niet

Berichtdoor Marcel » 31 jul 2006, 09:16

simmering schreef:Ik heb niet het geld voor een tweede auto


Denk ook even aan de wintermaanden.

Wil je ook met pekel op de weg doorrijden? Peugeots en pekel :roll:
Ook zijn de franse kachels niet van hét.
Marcel
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 13 jun 2004, 09:48

Berichtdoor Riko » 31 jul 2006, 11:25

Je kan voor de winter altijd nog een rot kadettje kopen met een paar maanden apk, gaan ook voor 100 a 200 euro weg. Spaar je je klassieker en na de winter breng je 'm naar de sloop.
Avatar gebruiker
Riko
 
Berichten: 305
Geregistreerd: 14 jul 2005, 14:57
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor Ed » 03 aug 2006, 20:17

Als je een oude peugeot goed (en dan dus echt goed!) laat dinitrollen kun er mee door de zwarte zee rijden zonder roest te krijgen! Ik heb mijn 504 en mijn 304 laten behandelen en daar komt echt geen roest meer bij. Ik rij er dus ook in de winter mee (maar ook mijn woon-werk-verkeer gaat per fiets). En als je je hart hebt verloren aan zo'n pracht wagen (ik vindt zowel de 404 als de 204 erg leuk, maar ze halen het niet bij een 504, die is subliem - persoonlijke mening en dus niets van aan trekken)
Als je een goede kan vinden gewoon doen!
Peugeot 504 Familiale 1977
Peugeot 304 SL 1976
Peugeot J7 1969
Renault R4F6 1984
voor dagelijks Peugeot 406 1.8 XT premium break
Avatar gebruiker
Ed
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 15 jul 2004, 13:10
Woonplaats: Bergum (Frl.)

verstandig

Berichtdoor Koffiemolen » 04 aug 2006, 16:17

Mijn Peugeot-liefde begon precies 10 jaar geleden met de zoektocht naar een 204 of 404. Zelfde dilemma. Had een lichte voorkeur voor een 404 (wat groter). Viel voor een 204 berline in de kleur bleu ocean (azuurblauw). Kleur was wennen, maar wat een lof heb ik daar inmiddels mee geoogst. En het is nog een lady-killer ook... :mrgreen:
Technisch is het net even minder simpel dan een 404 (je kunt overal slecht bij) maar als je de boel onderhoudstechnisch goed voor elkaar hebt (en een 204 is niet zo kieskeurig) dan rijdt het probleemloos en in elk geval voelt het veel moderner dan een 404 (motorje, versnellingsbak, besturing en vooral remmen!). De beginnende roest van 10 jaar geleden is nog steeds niet ver gevorderd, daarvoor heb ik wel de keuze gemaakt om haar 's winters in de stalling te zetten, rest van het jaar buiten en rijden, rust roest.
Heb ook een 504 en dat is inderdaad wat anders, maar ik moet eerljk zeggen dat ik zolang ik geen kilometers over de snelweg hoef geen absolute voorkeur heb. Het zijn twee verschillende werelden. Inmiddels heb ik spelenderwijs vrijwel alles op technisch gebied vervangen aan de 204, leuk en leerzaam. Heb dus de nodige tips mocht je voor een 204 kiezen. Nog een voordeel van de 204: relatief wat zeldzamer in ons straatbeeld. Ik wens je veel succes met je keuze!
Peugeot 504 cabriolet '71
Peugeot 107 1.0 12V Blue lease '12
Citroen ID20F Break Luxe '74
Citroen ID20F Break Luxe '71
Volvo XC70 2.5T geartronic automaat
peper-, zout- en koffiemolens
Afbeelding
Avatar gebruiker
Koffiemolen
 
Berichten: 3350
Geregistreerd: 04 aug 2006, 15:37
Woonplaats: Op een stuwwal 80 meter boven NAP


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten