door micheldeman » 05 mei 2005, 10:14
Het lijkt erop dat je nogal een flinke ingreep gaat doen met het vervangen van de bodemplaat. Volgens mij zijn de bodemplaten zondermeer uitwisselbaar tussen de 204 en 304 CC. Zorg ervoor dat de wagen geen kans krijgt te vervormen tijdens (las) werkzaamheden. Anders eindig je met een kromme wagen.
Wat de motor betreft is er veel mogelijk, ik zal even de punten van aandacht noemen.
De 204 en 304 motoren zijn in principe uitwisselbaar. Verschillen bestaan tussen:
de hydrolisch bediende koppeling: eerdere type (tot '72) hebben een alluminium koppelingsvork (niet zelfstellend). Latere een stalen (zelf stellend en veel sterker). Kunnen onderling uitgewisseld worden, ook de pan dien mee omgewisseld te worden alswel de nemer van de hydrolische bediening. Gever is hetzelfde.
Nog latere uitvoeringen hebben een mechanisch bediende koppeling, ook uitwisselbaar, maar dan dien je ook de pedalen te wisselen, verder vervallen dan uiteraard de hydrolische bedieningscomponenten.
Latere uitvoeringen van de 304 (>1979?) hebben een grotere spoorbreedte, andere wielophanging en subframe (zelfde als de eerste 305). Ook de ophanging van de versnellingsbak is daarmee anders. Ik heb nog niet eerder vernomen dat dit zonder problemen uitwisselbaar is. De ophanging van het motorblok is boven aan 1 zijde ook anders, maar uitwisselbaar met de oude ophanging.
Mogelijkheden zijn er zelfs met de 305 (<1982?). Het motorblok van de later types is uitwisselbaar met eerdere motorblokken. Dat wil zeggen, later motorblokken passen op de eerdere type versnellingsbakken (met specifieke ophanging).
De bediening van de versnellingsbakken (vloer versnellingspook) heeft bij eerdere modellen een enkele stang, later 2 stangen. Hoe dat met handbediening zit weet ik niet, maar in principe zou ook dit allemaal uitwisselbaar moeten zijn. In ieder geval bestaan er 2 soorten dekseltjes op de versnellingsbak om de stangbewegingen over te brengen op de versnellingsbak. Deze dekseltjes zijn uitwisselbaar.
Het leuke is dat het 1500 CC 305 blok ook op de versnellingsbak van de 304 past. Wel is het blok iets hoger, maar blijft inclusief de carburateur onder de motorkap passen. Wel kun je wat in de knoei komen met een te korte uitlaatspruitstuk. Maar ik heb een 1500CC in een 304 liggen en ook met de uitlaat is het altijd gelukt.
De uitvoering met grotere spoorbreedte hebben langere aandrijfassen. Zeker niet uitwisselbaar, tenzij je de gehele wielophanging mee verandert. Ik weet niet zeker of aan de motorzijde de aandrijfassen een andere vertanding hebben, dus in dat geval niet zomaar in een ouder type versnellingsbak te steken.
Mocht je nog specifieke vragen hebben, dan hoor ik het wel.
groet,
Michel