Veel sludge, olie goed, kvs goed...

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Veel sludge, olie goed, kvs goed...

Berichtdoor Hans33sw » 22 jul 2015, 23:16

Ik weet nog niet precies wat ik aan mijn broek heb hangen.
De motor van onze 1.3S roggelt enthausiast sludge de carterontluchting in en aan de peilstok is dit ook te vinden. De olieuldop is dan weer maagdelijk schoon en de olie vertoont verder ook geen sporen van kvs. De kvs zelf lijkt ook goed, deze zal ik af moeten tappen om goed te beoordelen. Geen witte rook, ook geen geurtjes bij de uitlaat. Ik rijdt zelf weinig met de auto, het is de bolide van mijn ega. Zij klaagt af en toe over een vies luchtje in het interieur, welke ze niet duidelijk kan omschrijven (als zoetig, kruidig etc)

Nu dacht ik luchtig, ach dan vervangen we de koppakking even. Op het moment dat ik onderdelen bestelde kwam ik al googelend op dit topic: http://www.peugeotforum.nl/phpBB/viewtopic.php?t=15992
Dat schrikt wel wat af! ik heb toch al wel wat kopjes los gehad en pakkingen vervangen, maar deze constructie verbaasd me zeer!
Nu snapt u dat ik eerst een ollediger diagnose wil stellen over het al dan niet lek zijn van de pakking.

Nu ben ik benieuwd of deze motor door zijn bijzondere (hoge, want samen met v-bak) constructie geneigt is op korte ritten meer condensvorming te veroorzaken wat kan resulteren in de gevonden sludge? Tevens beschikt de motor over een beun-de-haas open luchtfilter waar wel netjes een aansluiting voor de carterontluchting aan zit, maar mijn ervaring leert dat het vacuum in zo'n contraptie vaak te wensen over laat. Zou hier een oorzaak in kunnen liggen?

Is het een rare gedachtengang om eerst de gevonden sludge in de slangen e.d. te verwijderen en het blok een forté behandeling te geven? De vorige eigenaar heeft de auto zelden bereden en wanneer dat toch het geval was, dan alleen zeer korte afstanden. Nu rijdt mijn ega die ook, +-30 minuten enkele reis, 5x per week. Mijn idee is om het blok eerst eens goed te reinigen, verse olie er in (ja, en filter) en hem zelf dan mee te nemen naar het werk (70km enkele reis, 5x p/w) voor een week of wat.

Een boel vragen, veel mogelijke antwoorden. Ik zoek vooral naar uitsluitingen, wellicht kunt u mij daarin helpen?
Hans33sw
 
Berichten: 16
Geregistreerd: 06 apr 2014, 13:33

Re: Veel sludge, olie goed, kvs goed...

Berichtdoor Remco504coupe » 23 jul 2015, 12:24

Mijn 306 had ook sludge.
Kleppendeksel schoongemaakt, slangen door geblazen, Forte flush behandeling, nieuwe olie en filter en nooit meer last van gehad.
Groeten van Remco, le chauffeur qui rit:
504 Coupe V6 TI 1978
306 Cabrio 1.8 RG 1996
Avatar gebruiker
Remco504coupe
 
Berichten: 1665
Geregistreerd: 04 maart 2007, 20:28

Re: Veel sludge, olie goed, kvs goed...

Berichtdoor MarcoPeus » 23 jul 2015, 12:51

Veel korte stukken rijden veroorzaakt ook veel vocht in de motor die er niet uit kan. Een keer goed warm rijden (ritje van 50-60 km) olie aflaten en nieuwe olie en filter er op zetten (sowieso elk jaar aan te raden met de benzine van tegenwoordig)
http://klassieke-peugeot.nl/index.php
MarcoPeus
 
Berichten: 7886
Geregistreerd: 03 sep 2008, 21:00
Woonplaats: http://klassieke-peugeot.nl/index.php


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast