Motor loshalen 304

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Motor loshalen 304

Berichtdoor Gilletti » 07 apr 2006, 23:58

Wie heeft er ervaring met het loshalen en optakelen van een 304 XL3 motortje?

Ik wil het blokkie van mijn cabrio er uit halen, zodat ik ook de motorruimte netjes kan maken.
Ook heb ik het gevoel dat het motortje ook wel eens een inwendige inspectie mag hebben.

Op hoeveel punten zit het blok vast en zijn er nog valkuilen/speciale dingen om op te letten?
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor edwin ss50 » 08 apr 2006, 13:44

ik zou de hoofdremcilinder er even afhalen, dat is niet nodig maar wel handiger.
de assen kun je er voor het gemak uit halen maar het hoeft niet.
hij staat onder op het subframe met rubbers vast, en de motorsteunen naast de voorpoten zit hij vast.
en voor de rest de slangen los maken en de radiateur even aan de kant.
de km teller kabel ook los maken, en de schakelerij, een paar draden los.
volgens mij is dit het wel zon beetje.
edwin ss50
 
Berichten: 767
Geregistreerd: 04 jul 2005, 14:44

Berichtdoor Bert » 09 apr 2006, 12:38

de radiateur & de accu kun je beter geheel demonteren ( radiateur is best wel kwestbaar en duur), de aandrijfassen hoef je er niet uit te halen, maar dan is het wel een beetje puzzelen tijdens het takelen om ze uit/in het cardan te krijgen. meestal maakten wij aan de onderzijde alleen de draagarmen los van het subframe en trokken zo de aandrijfassen uit de motor. Bij montage wel gelijk de aandrijfaskeerringen vervangen ( was ond.nr: 3121.09 als ik mij niet vergis) want dat scheelt weer een hoop ergernis als ze blijken te lekken/zweten als je de motor weer gemonteerd hebt. En ik weet niet hoe de koppeling is ( maar als de motor er toch uit is !! )
Avatar gebruiker
Bert
 
Berichten: 1194
Geregistreerd: 25 jun 2004, 10:04
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Gilletti » 12 aug 2006, 20:52

Nou puf puf, he he. Vandaag is het dan eindelijk gebeurd.

Samen met een goede kennis hebben we het (moddervette) blokkie eruit gelepeld. Dankzij bovenstaande adviezen en nog wat telefonisch consult van Wim van Boekel en Evert Jonkhart is het gelukt. :D

Aangezien de brug niet beschikbaar was moesten we alles vanaf de grond doen en dan lijken opeens alle moeren met het subframe verbonden.
Ook zaten sommige slangen al 35 jaar vast, maar we hebben het gefixed.

Nu beginnen met de grote schoonmaak.

Afbeelding

Afbeelding
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor chr. » 12 aug 2006, 22:16

dus het gaat nu echt gebeuren :mrgreen:
de motor er uit halen is niet veel werk, wel als alles
(goed) vast geroest is. ik heb hem met subframe en al
er uit gehaald.
Avatar gebruiker
chr.
 
Berichten: 2262
Geregistreerd: 14 aug 2004, 23:32
Woonplaats: iets onder het NAP.

Berichtdoor JD » 12 aug 2006, 23:04

Gezien je motorruimte is er toch een poging gedaan hem echt geel te laten lijken, maar was ie oorspronkelijk rood? Of is ie boven een rode ondergrond gefotografeerd?
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen

Berichtdoor Gillettiño » 12 aug 2006, 23:52

Goed gedaan broer! 8)
En dat rode is de vloer van de garage als ik me niet vergis :?
Oorspronkelijk was de auto beige/bruin/goud. Kan even niet op de naam komen, maar jullie zullen vast wel snappen wat ik bedoel :-)
Avatar gebruiker
Gillettiño
 
Berichten: 171
Geregistreerd: 09 jul 2006, 12:47
Woonplaats: Wilnis

Berichtdoor Gilletti » 13 aug 2006, 09:09

JD schreef:Gezien je motorruimte is er toch een poging gedaan hem echt geel te laten lijken, maar was ie oorspronkelijk rood? Of is ie boven een rode ondergrond gefotografeerd?


Die poging om de motorruimte geel te spuiten was inderdaad genomen, er is echter kwistig over de daar lopende slangen, draden, etc. heen gespoten. :(
Rood is nooit geleverd als originele kleur voor een 304c.

Mijn broer schreef het al, de wagen was Beige métallisé, oftewel JD-kleurig. :wink:
403 Berline 1961 Bleu Amiral - 404 Automatique 1969 Vert Fusain
DAF 33 1968 Akwalo - DAF 55 Coupé 1970 Wit Kobina
Avatar gebruiker
Gilletti
Moderator
 
Berichten: 4395
Geregistreerd: 17 jun 2004, 22:35
Woonplaats: Mijdrecht

Berichtdoor JD » 13 aug 2006, 14:00

Oeps, ja nou weet ik het ook wel weer :oops:
Onze "Gouden Koets"
Peugeot 304S uit '73
Avatar gebruiker
JD
 
Berichten: 762
Geregistreerd: 04 sep 2005, 01:30
Woonplaats: Kampen


Keer terug naar 204/304

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast