Weer een update:
Ik heb de afdichtplaat voor het expansievat klaar en op het uitlaatspruitstuk geplaatst. Gisteren heb ik een proefrit gemaakt, (wat ik beter niet had kunnen doen) dat wil zeggen, gereden met de turbo gemonteerd, oliesmering erop, maar de uitlaat van de compressor nog niet op de carburateur gemonteerd, ook de wastegate had ik nog niet aangesloten.
Motor gestart welke redelijk goed lijkt te lopen op de renault carburateur. gas... en pfweew, de turbo loopt en blaast met genoegen de lucht uit zijn compressor. Oh, ja, de accu heb ik tijdelijk even in een krat op de bijrijdersstoel geplaatst en met startkabels door het zijraam naar de motorruimte geleid.
Nu dan maar eens even de weg op. Bij het intrappen van het gas komt er een fluitend geluid onder de motorkap vandaan, jawel de turbo doet wat hij moet doen, maar zoals ik al zei, dan nog niet op de carburateur aangesloten.
Leuk hoor, al zo fluitend door het dorp te rijden, nu maar even het dorp uit en tussen de weilanden door. Alles lijkt goed te gaan, dan maar weer naar huis. Ondertussen begon ik wel al een rare lucht te ruiken.
Toen ik de oprit weer op kwam rijden, kwam er een hoop rook onder de motorkap vandaan. Komt mijn vrouw het huis uit met de mededeling dat de auto wel erg veel rookt, ja... alsof ik dat zelf nog niet gezien had. Blijkt dat ik beter niet even dit testritje had kunnen maken. In mijn onwetendheid en beginneling op het gebied van turbotechniek, had ik de turbo over zijn toeren gejaagd. Ik had zoals gezegd nog niet de wastegate aangesloten, waardoor bij het openenen van de gasklep de turbo volop rond ging draaien en niet geregeld werd door de wastegate.
Waarschijnlijk (als dit niet al het geval was) zijn de oliekeerringen te heet geworden en lekken ze nu olie naar de uitlaat en het compressorgedeelte.
Maar goed, in het ergste geval maar weer een turbo op de kop zien te tikken, maar vooral...
verder gaan met het project.