ombouw 304 naar turbo
Geplaatst: 13 sep 2004, 09:54
Ik heb er maar een nieuw topic van gemaakt. In een ander topic met als onderwerp: "haperen motor", was ik op het idee gekomen om te zien of ik van mijn 304 met 305 blok met dubbele carburateur een turbo versie kan maken. Of dit allemaal gaat lukken is nog de grote vraag, maar ik heb wel inmiddels een turboset van een renault 5 gtt op de kop getikt. Deze set draait normaal op een 1400CC blok. Inlaat en uitlaat aan de achterzijde en een compressie van 8.8:1 als ik mij niet vergis. Het XL5SR blok heeft een compressie van 9.2:1 waarvan de kop ook nog eens is gevlakt. De compressie zal daardoor te hoog zijn zodat detonatie te verwachten valt. Nu heeft een XL3 motor een compressie van 8.8:1 wat natuurlijk ideaal zou zijn. Dus ik zit nu te bedenken of ik het huidige blok uit de auto ga halen en er weer een XL3S blokje in ga zetten. Het heeft ook nog eens als voordeel dat de blokhoogte 1 cm lager is, immers de slag is 67 i.p.v. 76 (uit mijn hoofd) als ik me niet vergis. Zodat ik meer ruimte tussen het kleppendeksel en de motorkap heb om de turbo met de carburateur te verbinden.
Ik ben alvast begonnen met het uitbouwen van de uitlaat. De dubbele vork moet zowieso vervangen worden door een uitlaat met een enkele vork op het spruitstuk. Ook denk ik dat ik het uitlaatspruitstuk omgekeerd op het blok zal moeten zetten met de uitlaatopening naar boven. De turbo heeft namelijk de vorm van een slakkehuis waarbij inlaat en uitlaat aan dezelfde kant zitten, zodat na montage van de turbo, de bevestiging voor de uitlaat weer aan de onderkant komt te zitten. Een verder onderzoek heeft al uitgewezen dat zowel de radiateur als de accu in de weg zitten, zal dus een oplossing voor gezoocht moeten worden.
Wordt vervolgd.
Ik ben alvast begonnen met het uitbouwen van de uitlaat. De dubbele vork moet zowieso vervangen worden door een uitlaat met een enkele vork op het spruitstuk. Ook denk ik dat ik het uitlaatspruitstuk omgekeerd op het blok zal moeten zetten met de uitlaatopening naar boven. De turbo heeft namelijk de vorm van een slakkehuis waarbij inlaat en uitlaat aan dezelfde kant zitten, zodat na montage van de turbo, de bevestiging voor de uitlaat weer aan de onderkant komt te zitten. Een verder onderzoek heeft al uitgewezen dat zowel de radiateur als de accu in de weg zitten, zal dus een oplossing voor gezoocht moeten worden.
Wordt vervolgd.