door micheldeman » 24 sep 2004, 14:08
205 kun je vergeten. 305 oude type motor, de XL5 en XR5 gaat zondermeer. Wel van te voren kijken of alles passend te maken is. Waar je mee te maken kan krijgen of in ieder geval op moet letten is: ophanging motor
schakelmechanisme (enkele stang of dubbele stang versnellingspoke)
koppelingsbediening (hydrolisch of kabelbediend) plus koppelingshuis
vliegwiel en vertanding primaire motortandwiel
poelieboutlengte (dubbele poelie heeft een langere bout die bij gemonteerde poelie niet tussen de poelie en schetsplaat uithalen kan worden of erin gezet kan worden. Een groter gat in de schetplaat is dan nodig.
Lengte en tanding van aandrijfsteekassen.
Ook dien je de carburateur van de 305 te nemen, in ieder geval als je van 1300 naar 1500 CC gaat.
Uitlaatspruitstuk kan problemen opleveren (te kort) omdat het blok van een 1500 (1cm) hoger is vanwege de langere slag. 76 i.p.v 67mm.
In mijn 304 zit een 305 XR5 blok gemonteerd. Dus het kan wel.
Als je toch je blok uit de wagen gaat halen en of er een nieuwe (andere) in gaat zetten, reviseer dan zoveel mogelijk de motor, nieuwe pakkingen, bussen en zuigers/veren, kleppen slijpen nieuwe klepgeleiderafdichtingen erin, nieuwe distributieketting, enz. Als de motor er eenmaal weer inzit zijn reparaties alleen maar zeer lastig, maar dat laatste zal ons allen wel bekend zijn.