Hallo allemaal!
Ik zelf rij nu 1.4 Generation, waar ik de laatste 2 jaar al het een en ander geupgrade heb om de rijbeleving sportiever te maken, zoals Bilstein Group N. gti shokdempers rondom, en Eibach verlagings veren. Ik was sowieso van plan om de komende maanden een 1.9 GTI subframe, en 306 GTI6 te monteren, om het rijgedrag verder te verbeteren, maar een motorswap was het volgende op de planning zodra het onderstel af was.
Ik heb van een vriend een 306 XS met 1.8 16v XU motor voor weinig geld aangeboden gekregen, de auto heeft een leeg geruimd interieur en rotte carroserie, maar de motor en bak zijn wel in redelijk goede staat, dus perfecte donor voor een motorswap!
Ik heb alle mogelijke 205 forums doorgelezen, wat betreft deze swap, en ben op de britse fora erachter gekomen dat veel onderdelen zoals spruitstukken en cylinderkop van de XU10 2.0 16V overzetbaar zijn dus mooi upgrade potentieel voor de toekomst! Nu is mijn vraag wat zal ik nog allemaal aan onderdelen nodig hebben om deze swap werkend te maken/wat kan ik van mijn eigen of donor auto hergebruiken?
Onderdelen die ik al heb:
- 1.9 GTI subframe compleet met draagarmen, stabilistatorstang, en ABS fuseestukken
- 306 GTI6 Vooras remmerij
Onderdelen die ik verwacht te kunnen over te zetten maar ik nog niet genoeg info over heb:
- Versnellingsbak 306 (ik verwacht dat er een BE3 in zit maar heb hier nog geen definitieve info over gevonden op het internet)
- Brandstofpomp 306 (Ik weet dat deze van mijn 205 het hogere vermogen niet verwerkt krijgt dus, als die van de 306 past is dat mooi meegenomen)
- Hoofdremcilinder/versterker 306 (zodat de GTI6 remmen voldoende druk krijgen om te bijten)
Onderdelen die ik verwacht nog te moeten bij kopen:
- Bovenste en onderste motorsteunen van een 205 met XU motor (dus GTI, CTI, Diesel passen die ook?)
- 1.9 GTI Aandrijfassen (Ik heb op Autodoc de lengte van de assen met die van de 306 vergeleken, de 306 assen zijn meerdere centimeters langer, dus zeer waarschijnlijk niet passend te krijgen op een 205)
- 2.0 16v Uitlaat spruitstuk aangepast op 205 (ik ben handig met de lasapparaat, dus de rest van het uitlaat systeem kan ik wel aanpassen op het spruitstuk na)
Als deze swap doorgaat dan wordt het op lowbudget, en veel eigen eigen fabricatie, als ik meer dan 1000 euro te besteden had, was ik wel voor een TU5J4 uit een 106 GTI gegaan voor hetzelfde resultaat.
Bij voorbaat dank!