het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 23 jun 2021, 20:22

die rit moet wat moois zijn geweest!
Komende zaterdag heb ik zelf m'n meetinkje met 3 andere 19-jarige 205-ers, in Gorinchem!
Daar komen vast foto's van, en het is altijd leuk om je eigen bolide te vergelijken met een andere 205.

Da's weer 80-ish km, dus dan kijken we wat hij doet- ik zie nog steeds wat meer 'zweet' dan ik zou willen...
Nog steeds hangen er 'n paar druppeltjes, iets om op te letten. Het is in ieder geval veel beter dan het was, maar ik ben er nog niet 100% op gerust...
Afbeelding
Daar moet iets nog strakker
Afbeelding
rechts is het blok de pomp zelf zit daarboven
Afbeelding
carterpan
Een stuk minder lekkage, maar nog steeds niet perfect.
Hij verliest het niet echt noemenswaardig, maar morgen haal ik wel even de plastic wielkuip eraf om een beter beeld van alles te krijgen
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 24 jun 2021, 21:53

Lastig natuurlijk te beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt erop dat die dikke
koelwaterslang achter op de flens gewoon een beetje lekt. En dat die druppels naar beneden lopen.

Zou die slang ff wat anders zetten en/of strakker zetten en de omgeving even schoon/droog blazen
met de compressor, dan kan je het mooi in de gaten houden!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 24 jun 2021, 22:27

Wout_Holsbeek schreef:Lastig natuurlijk te beoordelen vanaf een foto, maar het lijkt erop dat die dikke
koelwaterslang achter op de flens gewoon een beetje lekt. En dat die druppels naar beneden lopen.

Zou die slang ff wat anders zetten en/of strakker zetten en de omgeving even schoon/droog blazen
met de compressor, dan kan je het mooi in de gaten houden!


Yep! Ik heb vandaag de kunststof wielkuip eraf gehaald, en alles eerst goed ontvet, en schoon- en droog gemaakt.
Die slang zit nu beter vast, en alles is nu schoon genoeg om nieuwe lekkage te spotten. Morgen even naar de winkel voor wat reserve KVS, het reservoir aftoppen, en kijken wat er gebeurt op de 80 km naar Gorinchem.
Ik maak me er zo niet al te veel zorgen over, ook al is het natuurlijk niet normaal dat "elke oude auto wel wat lekt"...

Ook nog even snel wat oppervlakteroest weggewerkt, maar daar moet eigenlijk nog wat meer roestconverter, primer, en lak op.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 28 jun 2021, 11:02

Afbeelding

Zo, gisteren was een succes!
Met twee andere 19-jarigen die ook meegaan naar de Noordkaap (als dat kan, anders plan B)
had ik afgesproken bij Gorinchem in de buurt. Philippe staat natuurlijk in het midden, geflankeerd door twee generations!
De blauwgroene links heeft twee ton op de klok, gentry velgen, en een remus einddemper,
en de grijze rechts is een sub-80.000 km 205 met hele gave spatlappen.

Qua koelvloeistof ging het goed. Af en toe hang er een druppeltje aan m'n carter, maar het niveau is in 200 km niet gezakt, gelukkig.
De ruitenswisserstengel rechts deed wel moeilijk, dus die wil ik ook maar vervangen. Die gaf al eerder gedoe, en nu wilde de sproeier achter niet uit. We waren bezig mijn sproeipatroon beter te stellen, en blijkbaar vond hij dat vele aan/uit niet leuk...
Je blijft bezig, maar liever dit dan een lekke pomp :lol: . Op naar de sloop.

Ook wel grappig, als die kleine verschilletjes tussen ogenschijnlijk dezelfde auto's. Mijn velours is bijvoorbeeld donkerder blauw, en de ondercoating is veel dikker dan bij een generation. Wat een compleet nerdfest!

En het blijft altijd grappig om fietser en wandelaar te horen zeggen "Oh, een 205, zo'n een heb ik ook gehad!"
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 15 jul 2021, 12:21

Zo, tijd voor het volgende projectje:
ik hou mezelf nog niet zo aan m'n belofte van rustig aan doen met klussen, maar dit zou niet zo'n lastige job moeten zijn.
Al sinds ik dit autootje heb, ben ik niet zo'n fan van het interieur. Er is niks mis met het comfort, maar het is wat kleurloos, en het velours is nogal paars uitgeslagen.
De stoelen doe ik nog maar even niet, maar ik kon al een tijdje geleden voor bijna niks een veel netter, en vooral vee groener tapijt ophalen in Friesland.
Dat geeft wat meer joie de vivre aan het interieur, en matcht een stuk beter met de groene lak, vind ik zo.
Ook heb ik nu eindelijk een excuus om onder het tapijt te kijken voor eventuele roest, maar tot nu toe lijkt hij erg netjes te zijn!

Dus, stoelen en banken eruit, handrem los, middenconsole onder het dashboard vandaan wurmen, en het verse tapijt- met nieuwe matten- erin leggen. Makkelijk, toch?

Ja en nee. In principe is het simpel, maar er is een klein probleempje; Ik krijg twee boutjes van de bestuurdersstoel onomgelijk los. Eentje wil wel langzaam bewegen, maar de andere (linksachter, bij de deur) wil echt niet los. Hebben jullie daar nog tips voor? Het is een torx 40, maar de sleutel heeft wat seling. Een torx 41 of 42 zal wel lastig te vinden zijn, niet?

Als het klaar is wordt het in ieder geval een prachtig gezicht, dus nu maar snel verder

Afbeelding
Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor dimi_v » 15 jul 2021, 16:05

Springt je bitje uit de schroef? Soms kan bv een stevig stuk tape er over heen plakken en dan met kracht in de opening van de bout/schroef plaatsen net genoeg zijn om te blijven zitten. Van de andere kant; als er zoveel kracht nodig is, zou er dan toch wat roest op zitten? Misschien toch wat WD40 proberen te spuiten richting de schroefdraad (met zo'n rietje). Tapijt gaat er toch uit dus vetvlek geeft niks
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 16 jul 2021, 12:23

dimi_v schreef:Springt je bitje uit de schroef? Soms kan bv een stevig stuk tape er over heen plakken en dan met kracht in de opening van de bout/schroef plaatsen net genoeg zijn om te blijven zitten. Van de andere kant; als er zoveel kracht nodig is, zou er dan toch wat roest op zitten? Misschien toch wat WD40 proberen te spuiten richting de schroefdraad (met zo'n rietje). Tapijt gaat er toch uit dus vetvlek geeft niks

Ik heb het geprobeerd, maar het lijkt wel aan de bodem vastgelast te zitten! Vanavond neemt een vriend van met sterker spul mee van z'n werk, kijken of en hoe die bout er uit komt..

Daarna moet de middenconsole er nog uit, weet je toevallig hoe de radio daarvoor demonteert?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor dimi_v » 16 jul 2021, 12:38

nee, geen idee, ik heb geen 205.

Wat de schroef nog los kan krijgen is mogelijk een slagschroevendraaier als zo muurvast zit. Maar ik weet niet of die daar bij kan komen, zal haast wel niet. In slechtetse geval breekt de schroef af. Zou je kunnen uitboren als gebeurt natuurlijk. Wel balen.
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor rubz405 » 16 jul 2021, 12:56

Die stoel bouten zitten door de bodem, dus roesten als een gek..
Bij mij hielp het om de laatste bout even te laten schrikken.
Goede bit (T40) erin en een flinke klap op z'n kop, helpt nog wel es :D
Radio is merk specifiek, vaak met een 'sleutel' of wrikken met hele platte schroevendraaier..

Succes! Mooie upgrade zo'n carpet!

Gr. RubZ
Peugeot 306 cabriolet 2.0 (aut) '94
Peugeot 508 SW ALLURE 1.6 THP
Peugeot 205 1.3 GR '86
Peugeot 205 1.3 XR '87
rubz405
 
Berichten: 123
Geregistreerd: 26 aug 2010, 09:21

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor maan » 16 jul 2021, 17:53

bout even van de onderkant af schoonborstelen en ook van onderen inspuiten met roestoplosser.
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 17 jul 2021, 18:52

Dank jullie voor je antwoorden!
Even een update:
de bout is dood en begraven, en de stoel is er uit- eindelijk. De bout zat zó vast, dat de kop total loss is, helaas..
De kop scheurde er af, en de rest van de bout bleef muurvast in de bodem. We hebben 'm maar uitgeboord, nu moet dat gat
nog beter afgewerkt worden, dat komt morgen.
Met twee platgeslagen barbequeprikkers is de Pioneer bevrijd van z'n plekje, en kan de middenconsole er zo uit.
Dan moet alles er gewoon uit kunnen, en kan het verse tapijt er weer in, na een grondige roestcontrole!
Hopelijk is hij na dit weekend weer grotendeels in mekaar, dan post ik wel wat meer foto's
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 22 jul 2021, 21:36

Afbeelding
Dit is onder de huid, alles is redelijik netjes. Ik heb nu wel stoflongen van het demonteren van het ouwe tapijt...

Afbeelding
Ik heb eigenlijk geen roust kunnen vinden, alleen wat lichte oppervlaktecorrosie- niet slecht voor een buitenslaper! Alles natuurlijk opgeschuurd, in de converter gezet, en overgespoten met zwart en groen

Afbeelding
het nieuwe tapijt 'super léger', zonder stoelen

Afbeelding
Zo, alles klaar. Nu nog een snelle oliewissel-te lang mee geacht..- en dan begint woensdag de grote reis naar het Noorden....
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor dimi_v » 22 jul 2021, 23:47

Nice!
Peugeot 504 (1978) - Citroën 2CV (1987) - Peugeot 206cc (2003) - Renault Megane estate (2017)
dimi_v
 
Berichten: 132
Geregistreerd: 21 okt 2017, 18:06

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 17 aug 2021, 15:42

het is gelukt!

Afbeelding

"Where are you guys going?" vroeg de Deense grenswacht die m'n paspoort besturdeerde.
"We're going to the North cape" zei ik, zoals ook op hetrallybordje achter de ruit stond.
"To the North Cape, in this piece of crap?!" zei de bebaarde man plagerig. "Well yeah, it has held up for the last 27 years, I'll keep going!" zei ik maar, terwijl ik hem niks vertelde over de druppelende waterpomp of het totale gebrek aan power om fjorden op te rijden.

Gelukkig hebben we die vent ongelijk kunnen bewijzen! De auto's hebben het ontzettend goed gedaan, en dit is een van de bijzonderste reizen die ik ooit gemaakt heb!

De 28e reden we vanuit Nederland weg met twee andere 205s, ook van 19-jarigen met een liefde voor ouwe, Franse auto's. Ik had gelukkig mijn neef als copiloot, en zo reden we de eerste dag 700+ km naar Denemarken.
De andere twee jongens had ik dankzij instagram en de 205-club ontmoet, en zijn zowaar net zo zeldzaam autonerderig als ik ben! Zij hadden allebei 1.4 generations, waarvan eentje tijdelijk zonder catalysator, dus ik was we redelijk vaak de bezemwagen en pakezel met m'n zwaar beladen 1.1...

Na Denemarken reden we de brug naar Malmö over (kostte zo'n 90,- , zucht...) en zaten we op dag twee in de Zweedse regen.
's nachts bleek dat we ons 'kamp 205' in een kuil hadden gebouwd, en dat onze tenten op een haar na overstroomd waren!

Steeds verder en verder reden de drie vreemde eendjes in de bij noordelijker, tot de Zweedse Naaldbossen de E45 oneindig omhelsden...

Op een camping, ik geloof dat 3 0f 4, kwam de totaal lazarus Zweede jeugd aangestrompeld. We weigererden de 1,5 Aperol maar, omdat we toch moesten rijden, en hoopen daarna met rust gelaten te worden. nope, niet dus.
Opeen lazerdstraalde een eland van een vent dwars door onze heg, om daarna te blijven liggen. We staarden verbouwereerd naar wat er vlak naast ons gebeurde, en maaken in het Nderlands een grapje over dit theater.
De Eland kon daar blijkbaar minder om lachen, omdat hij een kwartiertje later zijn dronken lijf met een noodgang op ons af lanceerde! Hij schampte de grijze auto, en werd daaarna door zijn vrienden tegen de grond gepind om hem te kalmeren.

De auto had niks, maar wij zijn toen maar wel midden in de nacht verder gereden, op naar de eerste nacht in een 205. De stoelen zijn natuurlijk heerlijk zacht, dus dat slapen viel al met al best mee, behalve dat de zomerzond daar nauwelijks onder gaat.
Wildkamperen was echt een gouden greep, (foto 4) met prachtige uitzichten als kers op de goedkope taart.

En hoe goedkoop kon het worden? In Noorwegen was alles flink duurder dan nederlands, maar de grootste kostenpost viel mee: Benzine. ondanks alle bagage haalde Philippe soms we 1:25, en nooit minder dan 1:21!

Des te verder we reden, des te minder er was: stadjes werden schaarser en lelijkjer, en plaatsnamen werdern steeds leuker!
Bij het heerlijk genaamde gehucht Jokkmokk reden we de poolcirkel over, na duizenden kilometers asfalt en grindwegen.

Op dag 7 reden we over de toendra eindelijk Noorwegen in!
In Alta hadden we de laatste stop vor de kaap: zo dischtbij, maar nog steeds dik 220 km terijden over pokkeweggetjes...

De kaap zelf was een heel speciale plek: Het rafelrandje van ons continent was grijs, ruw, en extreem winderig! Na uren rijwerk haalden we ons doel, een bezoekerscentrum op de diepe klif.
Grappig genoeg is dit bastion juist heel normaal en gezellig, met z'n barretje, bioscoop, souvenors, en de beroemde globe uit 1977.
's nachts hebben we op de kaap geslapen, in de eeuwgige dag. De auto wordt dan constand door de wind heen en weer gerukt, dus het slapen was er niet heel best.

De terugweg over de E6 was het meest indrukwekkende deel van de tocht, met fjorden, gletsjers, rendieren en tunnels.
Bergpassen zijn met 60 pk dan alleen echt geen feest meer, en met een gewond koelsysteem wilde ik onnodig veel toeren maken juist vermijden...

Wat is er dan nog met die waterpomp? Geen idee, maar hij lekte nog steeds! Het is steady en voorspelbaar- zo'm 100 ml/ 100km- maar onder die schaduwwolk rijd je wel altijd.
Er is goed mee te rijden, maar hij moet maar wel echt naar 205totaal voor een fixm, hopelijk is het een kwestie van een nieuwe pakking of de boutjes beter aandraaien :?

Zuidelijker in noorwegen rijden er opeens heel veel EV's rond. Zeker in Bergen, de tweede stad van het land, rijd je opeens met je 27 jaar ouwe stadsautootje tussen de Tesla's, Leafs, Kona's, en andere stroomvreters. 205s zijn volledig uitgestorven, voor zover ze in Scandinavië verkocht zijn. Een stuk of drie Noren hadden er eentje, of hebben er hun eerste meters mee gereden, maar zo'n colonne als wij hadden is zeldzamer dan satésaus in een Noorse supermarkt.
Met die bordjes hadden we wel een hoop bekijks, en over het algemeen vindt iedereen het leuk!

Na Bergen reden we door naar Kristiansand, de laatste stop in scandinavië. We pakten de boot naar Denemarken, en reden met 130 door tot aan Duitsland. We spleten toen na tweeënhalve week met elkaar alles beleefd te hebben weer op, en gingen onze eigen weg weer. Ik bracht m'n neef terug naar zijn familie in Groningen, en reed de volgende dag weer vermoeid terug naar zuid-Holland.
Opvallend genoeg houden de meeste SUV's in nederland totaal geen rekening met een auto als deze, en was elke rotonde of oprit, hoeveel toeren ik ook maakte, weer een 'gezellige' re-introductie in ons landje...

Maar eind goed al goed, Philippe heeft het hooel goed gedaan!
Als ik er iets van geleerd zou hebben, is het wel dat je een megalomaan idee als dit gewoon moet uitvoeren, het lukt op zijn eigen manier altijd wel!
En nog belangrijker: zelfs de kleinste, nietigste auto's -of dingen in het algemeen- kunnen véél meer dan je ooit van ze zou mogen verwachten!
Een goedkoop Frans stadrakkertje, ontworpen in 1977, kan zelf's zo'n monstertocht maken, dat blijft bijzonder.

Ik wil een hoop klussen om hem nog wel netter te maken, dat heeft hij wel verdiend.
Na de waterpomp en een sterretje in de voorruit wil ik de vloeistoffen nog verversen, samen met een heel goor luchtfilter en benzinefilter.
Verder wil ik bij Wilfred ook maar even testen of m'n toerentelleblok werkt, wan dat zou toch echt heel erg fijn zijn!
De gedeukte achterklep staat ook op de lijst om vervangen te worden, en aan het interieur kan er ook nog een hoop beter (miss wil ik stoelen van een 205 automatic, dat zou vast mooi zijn).


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor RogerSch » 17 aug 2021, 18:00

Dank voor het leuke verslag.
Heel herkenbaar je toch. Ik heb ongeveer dezelfde tocht in 2000 gedaan.
Geen last gehad van muggen in het noorden van Zweden?
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor maan » 17 aug 2021, 19:56

Gaaf dat het gelukt is en dank voor de reportage
205 1.1 Junior (1986, verkocht), 205 CJ 1.4i (1989), 307 SW 2.0 Premium (2005), 306 1.4 STX (1998, verkocht), e-208 (2020)
Als kind al in een beige 403 sedan
Avatar gebruiker
maan
 
Berichten: 662
Geregistreerd: 12 maart 2010, 13:07
Woonplaats: Leersum

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 18 aug 2021, 10:31

RogerSch schreef:Dank voor het leuke verslag.
Heel herkenbaar je toch. Ik heb ongeveer dezelfde tocht in 2000 gedaan.
Geen last gehad van muggen in het noorden van Zweden?


Leuk! Deed je dat toen ook per 205, of iets anders?

Qua muggen vond ik het erg meevallen eigenlijk- in het zuiden zei men dat we een stok mee moesten nemen voor de 10 cm grote muggen, maar dankzij de regen van de eerste dagen was het allemaal niet zo'n grote ramp!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor RogerSch » 18 aug 2021, 18:18

Nee ik had toen een Renault Laguna....
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 29 aug 2021, 21:35

Super gave trip!!

Toch bijzonder hoe wij hier gewend zijn om alles vol te bouwen.
Kom je inderdaad achter als je omhoog rijdt in Zweden (en wij zijn niet eens verder tot Stockholm gekomen in 2017..)

Middernachtzon zou ik ook graag nog een keer in het echt willen meemaken.

Echt heel stoer dat je dit met je 205 gedaan hebt. 8)
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 aug 2021, 11:14

Wout_Holsbeek schreef:Super gave trip!!

Toch bijzonder hoe wij hier gewend zijn om alles vol te bouwen.
Kom je inderdaad achter als je omhoog rijdt in Zweden (en wij zijn niet eens verder tot Stockholm gekomen in 2017..)

Middernachtzon zou ik ook graag nog een keer in het echt willen meemaken.

Echt heel stoer dat je dit met je 205 gedaan hebt. 8)


Merci! Zweden is al vrij snel vrij leeg, dat is wel verrassend als je de randstad gewend bent!
De middernachtzon is echt wel uniek, maar kan waarschijnlijk niet in de schaduw staan van het noordericht, dat wil ik ook nog wel zien, ooit.

In ander nieuws:
we hebben een nieuwe achterklep! Bij 205totaal heb ik de waterpomp later vervangen (tweede keer in een half jaar tijd..), dus hopelijk is het nu goed.
De "waterpomp uit Frankrijk was een goedkoop dingetje, met een gebogen ipv gegoten impeller, en had bij de pakking gelelekt. Maar daar niet alleen, want er was ook koelwater dóór de lagers heen komen lekken!
Compleet rammsj dus, en nu zit er eentje onder van gates. Wilfred is echt een topgozer, en was ook best snel klaar.

En gelukkig stond er nog een Génération in M0SB metallicgroen, dus daar hebben we achterklep van overgezet. Deze 'nieuwe' heeft veel minder lakschade, en helemaal geen deuken, maar moet nog wel wat liefde krijgen.
Onderaan zit was oppervlakteroest, en de ovale badge moet er echt af! En ik wil zo'n 'je voelt je lekkerder in een Peugeot'-sticker er weer op, dat maakt het toch af ;)

Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 30 sep 2021, 13:45

Afbeelding
zo, de Peugeot heeft weer wat aandacht gehad:
De nieuwe achterklep ziet er fantastisch uit, maar moest ondehuids nog bijgepunt worden.
Om een of andere reden was de binnenkant van de klep, bij het slot, nogal wrattig met oppervlakteroest.
Dat staat niet zo chique, dus daar ben ik vandaag en gisteren mee bezig geweest.

Eerst allles zo goed als het kon -misschien zit er ìn de lasnaad zelf nog wat, maar daaar kom ik niet bij- alles opgeschuurd tot op het staal.
Er zaten nog wel plekjes verkleur metaal, maar da's geen roest.
Daarna heb ik alles royaal met roestomvormende primer gespoten, zo'n 2 à 3 lagen.

Daaroverheen natuurlijk een setje kleurlagen, en de vernis.

Is het mooi? Nee, maar niemand ziet het. Ik heb het liever stevig en grondig, hopelijk houdt dit de
bruine duivel weer een decenniumpje weg.
Afbeelding


Nou ik toch de garage van m'n ouders een weekje kon lenen, moet ik nog wat andere dingen doen:
De versnellingsbak akan denk ik wat olie gebruiken, en ik wil nog een rooster voor in de voorbumper zien te vinden (passagierskant).

Maar eerst:
M'n koplamp staat scheef, alsof hij boos is. Bij Volkswagens is dat mode, maar ik vind het niks.
In het midden moet hij iets omhoog, is dat af te stellen?
Afbeelding

Voor de APK was het lichtbeeld blijkbaar oké, maar hopelijk kan ik het zó krijgen, dat het beeld goed is, en de look ook!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Leeuwtje » 02 okt 2021, 23:37

MarkVDE schreef:….. en ik wil nog een rooster voor in de voorbumper zien te vinden (passagierskant).

Gevonden :mrgreen:
205 CJ & Generation
Leeuwtje
 
Berichten: 1060
Geregistreerd: 05 okt 2006, 22:44
Woonplaats: Gelderland

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 03 okt 2021, 12:00

Leeuwtje schreef:
MarkVDE schreef:….. en ik wil nog een rooster voor in de voorbumper zien te vinden (passagierskant).

Gevonden :mrgreen:


Dank je, daar moest ik inderdaad maar 'ns achteraan, dan ziet de voorbumper er ook niet meer uit als een armoedige cycloop 8)
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 17 okt 2021, 20:39

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag met Philippe naar de 309-dag geweest in Culemborg, dat was ontzettend leuk!
Echt gaaf om Visschers collectie te zien, dat zat veel bijzonders tussen!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 21 okt 2021, 15:58

En dat is allemaal leuk en aardig, maar er moet ook geklust worden! Niet veel, maar toch.
Bij de volgende lading onderdelen moet weer alles voor een oliewissel,

Vandaag wilde ik de iets lekkende versnellingsbak bijvullen, maar die zat nog steeds tot de vulplug vol met prima olie. Dat kan dus nog even wachten, wat op zich niet erg is.
Wat wél een probleem is, is de APK:
De schijven zien er redelijk goed uit, de rubberen flexislangetjes zijn prima, en ik ben benieuwd of de vlokken/voeringen er nog doorheen komen.
De rubbers van de ARB zijn redelijk oud, maar dat loopt ook geen vaart, en de verlichting is prima.

De winterbandjes zijn best wel oud, en zouden dus vervangen moeten worden als ik naar de bergen zou willen.

Wat wel echt de aandacht verdient, en ook lastig kan worden: de claxon.
Sinds mijn tellerbakgestuntel doet die niet meer mee. Ik heb 'm nog een keer gehoord in Frankrijk, maar daarna nooit meer.
Ik vrees dat het -hoewel ik echt voorzichtig was met de bedrading- bij die tellerbak toch ergens mis is gegaan.
De stuurstengel zal wel prima zijn, dus ik vrees voor iets in de dradensapghetti achter het dahboard.

Hebben jullie ervaring met- of iedeën over zo'n probleem?
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron