het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Moderators: risky, Maarten Deen, Gilletti

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 04 dec 2021, 12:05

MarkVDE schreef:Wat wel echt de aandacht verdient, en ook lastig kan worden: de claxon.
Sinds mijn tellerbakgestuntel doet die niet meer mee. Ik heb 'm nog een keer gehoord in Frankrijk, maar daarna nooit meer.
Ik vrees dat het -hoewel ik echt voorzichtig was met de bedrading- bij die tellerbak toch ergens mis is gegaan.
De stuurstengel zal wel prima zijn, dus ik vrees voor iets in de dradensapghetti achter het dahboard.


Hier wordt langzaam aan gewerkt. Eerst maar even de toeter zelf loshalen en de contactjes schoonmaken, daarna de stuurstengel onderzoeken en vervangen, en in het uiterste geval het dashboard weer uit elkaar halen....

Verder gaat de Peug gewoon door, zonder veel gedoe.
Hij krijgt dus ook maar weer een beurtje met nieuwe olie en filters, een verse laang tectyl voor de wielkasten en de achterbak, en wat remvloeistof.

Op termijn moeten de leidingen vervangen worden, maar ik merk de laatste maanden vooral dat de eerste centimereters pedaalslag erg weinig weerstand bieden...
Misschien is het nuttig om de blokken te controleren, maar ik houd het nu even op oude vloeistof, die er behoorlijk bruinig uit begint te zien.
Met de Haynes in de aanslag moet dat wel lukken, denk ik!

Verder merk ik dat er iets anders voelt aan het veren. Ik moet er even onder kruipen om beter te kijken, maar ik denk dat de schokdempers achter aan het eind van hun Frans beginnen te raken.
Hebben jullie nog aanbevelingen voor een goed setje schokbrekers?
Ik dacht zelf aan Monroes (42041, geloof ik), maar alternatieven zijn welkom!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 16 jan 2022, 14:58

Sinds m'n vorige berichtje heb ik de claxon gefikst! Die had alleen wat aandacht van een dotje staalwol nodig om weer goed contact te maken, dat viel mee.

De gapende leegten in de voorspoiler heb ik ok weer opgevuld: De roosters die bij een Forévér in de spoiler horen te zitten, heb ik weten te vinden op marktplaats.
Afbeelding
(ik heb er nog geen betere foto van gemaakt, scusi!)
Ik ben eigenlijk wel fan van dat zilver, dat springt meer in het oog.
Voor komende week staat nog een beurtje op het oog (hij zit aan de kilometers, maar de olie is nog vrij schoon), een een brandstoffilter.
De remvloeistof láát ik denk ik maar doen, daar wil je geen fouten mee.
En verder heb ik vandaag nog een ander project opgepikt....
Afbeelding

Dat wordt heel wat schoonmaken, en ik moet een nieuw schuimkussen kopen of zelf in elkaar flansen, maar dan ligt daar een redelijk compleet setje stoelen en bekleding van een '92-er XS :mrgreen:
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 28 feb 2022, 09:13

Update: stoelen,

Ik heb al weer een tijdje niks gepost, dus het is weer tijd voor een berichtje!
De XS-zeteltjes zitten er in, en zijn echt fijn. Wat ruimer voor je shouders, en toch ook lekker zacht, zoals het hoort voor een Fransoos.
Het was uiteindelijk best makkelijk te doen, en weer eens wat anders dan klussen aan mechanica! De stoelen waren 60,-, maar ik moest wel nog voor 80,- een nieuw kussen kopen.

Verder rijdt hij gewoon door: ik heb de vorige tijd meer gereden dan ik had verwacht, maar hij lijkt het niet erg te vinden. Hij rijdt rond de 1l op 20km met veel snelwegkilometers, dus dat doet íe goed! Ik heb Philippe ook een nieuwe voorraad olie gegeven, van 5w naar 10w (castrol GTX 5W40). Daarmee klinkt hij wat stiller, maar het verbruik lijdt er niet onder. De klus zelf ging voor een eerste poging ook best soeppel, gelukkig!

Wat minder soepel gaat, is het koelsysteem: Hij verleist nog een minieme hoeveelheid KVS, maar het lek is boven water. Gelukkig lijkt het niet de waterpomp te zijn, maar de slangen en aftapper van de radiator. Hopelijk is dat makkelijk te fiksten, daarna is hij goed.

Nog één laatste detail is het inhouden op de snelweg: Hij loopt meestal prima, maar soms (kan 2x in 50 km zijn, of 150+ km probleemvrij) houdt de motor een halve seconde in. Dan lijkt het alsof de motor gewoon even uit valt. Ik weet nog niet zeker wat het veroorzaakt, maar ik weet weel zeker dat het vrij eng is als je 100 rijdt.
Mogelijke oorzaken zijn
- een draad van de MAP-sensor naar de injector die dankzij de slappe motorsteunen schuurt en kortsluiting maakt
- of een relais dat vochitig is, en/of gewoon oud is
Dit is wel een vreemd probleem, dus ik ga het verder uitzoeken- maar tips van jullie zijn altijd welkom!

Over de lezers hier gesproken: waar zijn jullie?
Ik weet niet waarom, maar dit draadje krijgt steeds minder reacties, lijkt het...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Wout_Holsbeek » 28 feb 2022, 09:52

Kiek an, nog lekker bezig dus.

Ja beide soorten 205-stoelen hebben op hun eigen manier wel hun charme denk ik..
Maar als het op een potje sturen aan komt (waar een 205 je gauw voor uitnodigt naar mijn mening :mrgreen: )
dan zijn de kuipjes toch wel ongeëvenaard!

Dat inhouden/uitvallen op de snelweg komt me bekend voor, toen mijn XS nog dagelijks reed had 'ie op een gegeven moment
de neiging om op de snelweg uit te vallen als de snelheid boven de 120km/h kwam. Opvallend was dat de
toerenteller dan ook gelijk terug naar 0 schoot. Eenmaal stil langs de kant sloeg 'ie dan ook niet meer aan.
De brede stekker op de bobine los/vastzetten werkte toen tijdelijk en kon ik weer verder. Na een nieuwe
bobine en ontstekingsmodule geplaatst te hebben heb ik het probleem nooit meer terug gehad. Misschien
geeft dit je een richting in je zoektocht!
205 XS 1.4 1991 M1TW Gris Graphite
Avatar gebruiker
Wout_Holsbeek
 
Berichten: 142
Geregistreerd: 12 maart 2014, 17:04
Woonplaats: Enschede

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 28 feb 2022, 10:20

Wout_Holsbeek schreef:Kiek an, nog lekker bezig dus.

Ja beide soorten 205-stoelen hebben op hun eigen manier wel hun charme denk ik..
Maar als het op een potje sturen aan komt (waar een 205 je gauw voor uitnodigt naar mijn mening :mrgreen: )
dan zijn de kuipjes toch wel ongeëvenaard!

Dat inhouden/uitvallen op de snelweg komt me bekend voor, toen mijn XS nog dagelijks reed had 'ie op een gegeven moment
de neiging om op de snelweg uit te vallen als de snelheid boven de 120km/h kwam. Opvallend was dat de
toerenteller dan ook gelijk terug naar 0 schoot. Eenmaal stil langs de kant sloeg 'ie dan ook niet meer aan.
De brede stekker op de bobine los/vastzetten werkte toen tijdelijk en kon ik weer verder. Na een nieuwe
bobine en ontstekingsmodule geplaatst te hebben heb ik het probleem nooit meer terug gehad. Misschien
geeft dit je een richting in je zoektocht!


Merci! De standaard stoeltjes zitten op zich wel lekker zacht, maar zij ook wel een beetje hangmatjes (en ik was al nooit zo'n fan van dat forever/generation-blauw.
Iets in de ontsteking zou het ook nog kunnen zijn inderdaad, na 28 jaar zal dat ook wel slijten! Ik kon gisteren met een snelle inspectie ook geen beschadigde dradedn viden, tot nu toe. Een nukkige ontsteking zou ook een paar andere kleine imperfecties kunnen verklaren, thanks!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 11 apr 2022, 10:40

Klein berichtje:
hij is vandaag 28 geworden! Gebouwd op 11-4-1994 in Mulhouse, en nog steeds op de weg.
Dat inhouden op de snelweg heeft hij niet meer gedaaan, maar dat kan ook komen door het feit dat het met deze benzinepriojzen echt niet leuk meer is om lange stukken te rijden- dan pak ik de trein wel.
Dat geld gaat eerder naar wat kleine dingen, zoals een nieuwe einddemper. Hij 'ploft' al een tijdje bij een dotje gas, zeker als hij koud is, en ik verdenk de demper die er groezelig uitziet.
verder moet hij maar niewe bougies en een brandstoffilter krijgen, en mag hij z.s.m. weer naar de APK, kijken of ze 'm goed genoeg vinden!

edit: de einddemper was inderdaaad op zijn eind! Ik heb er een nieuwe van MTS onder geschroefd, en nu klinkt hij niet meer als een raceauto, of VW Golf met een petje achter het stuur!
Niks mis met de ontsteking of injectie, dus.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 24 aug 2022, 14:00

Sinds mijn vorige berichtje ben ik best lang afwezig geweest van het forum, oeps!
Door een mix van weinig tijd, én een gebrek aan problemen met de 205 is er eigenlijk weinig om te posten:
hij rijdt nog steeds lekker, en haalde de APK in één keer (!).

Met een reis naar Engeland heeft hij zichzelf weer bewezen: er ging niks stuk, en met een 1m50 smalle auto valt links rijden ook wel mee.
Hup, tent achter in en gaan.
Volgende week gaat hij nog een hoop studenten naar een kampeerterrein slepen, en verder probeer ik er (gezien de hoge benzineprijzen) niet belachelijk veel mee te rijden...

Heb ik er dan verder niks meer aan gedaan? Tuurlijk wel:
Ik heb de elektrische ramen weer gesmeerd, die piepten als een gek! Toen heb iik maar geprobeerd de centrale vergrendeling weer op gang te krijgen.
Af en toe doet hij het nu weer, dus alle bedrading werkt, maar het is nog verre van betrouwbaar- is dat te fixen?

De remleidingen moeten gebeuren, en de handremkabels zijn ook wel toast, dat is eigenlijk alles op hete technische front.
Qua uiterlijk is hij ook verbeterd: ik heb hem gepolijst, en nu ziet hij er toch wat netter uit!
Ook heb ik de voorbumper gespoten, wat 'm ook weer wat jonger maakt.

Met de nieuwe XS-stoeltjes moet ik eigenlijk ook nog op zoek naar niewe deurpanelen, om alles een beetje coherent te krijgen- da's iets voor de winter.

Hieronder een fotootje, maar omdat Imgur raar doe, zul je 'm even in een ander tabblad moeten openen :roll:

Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MikeB » 24 aug 2022, 18:06

Meestal is de zender in je bestuurdersportier defect (grijze kastje dat een pils geeft als je de deur van het slot doet aan de motoren in de andere deur en achterklep). Is lastig te vinden en prijzig. Alles vervangen voor een universele set werkt bij mij al vier jaar probleemloos en dan heb je nog afstandsbediening ook[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].
MikeB
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 05 maart 2022, 16:49

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 25 aug 2022, 18:06

MikeB schreef:Meestal is de zender in je bestuurdersportier defect (grijze kastje dat een pils geeft als je de deur van het slot doet aan de motoren in de andere deur en achterklep). Is lastig te vinden en prijzig. Alles vervangen voor een universele set werkt bij mij al vier jaar probleemloos en dan heb je nog afstandsbediening ook[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH].


Dank je! Mijn servo is inmderdaad waarschijnlijk gewoon te onbetrouwbaar, ik ga kijken of ik zo'n setje kan vinden!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 26 okt 2022, 20:46

Nieuws:
De koppakking is lek.
Ik had al een tijdje en vermoeden dat hij iets dronk (niet veel, gelukkig), en tijdens de afgelopen meeting van de 205club rook het uitlaatgas wel héél zoet... Wat blijkt! Hij bubbelt zich een ongeluk , ook al verliest hij niet veel KVS. Voor nu is het even kijken wat ik wil: Of ik zoiets zelf zou kunnen oplossen, desnoods mbv andere 205'ers, of dat ik hem naar de dichtstbijzijnde garage breng. Een motorswap zou iets te veel werk zijn, terwijl deze motor verder nog oké is.
Wat ik ervan heb gelezen moeten er ii nieuwe kopbouten in, een MNL (?) koppakking van een 106 GTI, en moet de kop gevlakt worden, en dan kunnen er ook meteen nieuwe klepsteelrubbers in. Wel weer een flinke aanslag op mijn budget, als ook al de remleidingen moeten gebeuren...
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte, dit wordt weer een nieuwe klus
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 08 nov 2022, 11:30

MarkVDE schreef:Nieuws:
De koppakking is lek.
Ik had al een tijdje en vermoeden dat hij iets dronk (niet veel, gelukkig), en tijdens de afgelopen meeting van de 205club rook het uitlaatgas wel héél zoet... Wat blijkt! Hij bubbelt zich een ongeluk , ook al verliest hij niet veel KVS. Voor nu is het even kijken wat ik wil: Of ik zoiets zelf zou kunnen oplossen, desnoods mbv andere 205'ers, of dat ik hem naar de dichtstbijzijnde garage breng. Een motorswap zou iets te veel werk zijn, terwijl deze motor verder nog oké is.
Wat ik ervan heb gelezen moeten er ii nieuwe kopbouten in, een MNL (?) koppakking van een 106 GTI, en moet de kop gevlakt worden, en dan kunnen er ook meteen nieuwe klepsteelrubbers in. Wel weer een flinke aanslag op mijn budget, als ook al de remleidingen moeten gebeuren...
Ik houd jullie natuurlijk op de hoogte, dit wordt weer een nieuwe klus


Ik had beloofd dat ik mijn vorige stressberichtje zou updaten, dus bij deze:
Na een hoop inlezen hoop ik het zelf (het hulp van een paar véél meer ervaren mensen!) te kunnen doen.
Dan pak ik de Haynes erbij, zet ik de Peug een paar weken in de garage stil, en pakken we het gereedschap erbij!

Hat plan is nu om de kop zelf te demonteren, langzaam.
Koelvloeistof eruit, in- en uitlaat los, alles schoonmaken en stofvrij houden, en dan voorzichtig de distributie en kop uitbouwen.
Dat wordt wel een nerveus klusje, maar ik hoop het met genoeg geduld te kunnen doen.
Daarna gaat de kop naar een revisiebedrijf in Alphen, om gevlakt te worden, en nieuwe klepseals te krijgen (hopelijk is dat het enige wat er nodig is.).
Afhankelijk van hoe lang dat gaat duren, gaat de kop met een MLS-pakking weer terug op het -schoongemaakte- blok.
Dan zorgen dat de timing en krukas goed zijn blijven staan, en alles weer terugzetten.

Klinkt het zo veel te simpel? Ja.
Deze auto vecht af en toe terug, dus ik hoop dat de kopbouten een beetje behoorlijk los en vast willen.

Als voorbeeld houd ik 205RJ's goeie verslag aan, hebbben andere lezers daan nog aanvullingen op?
viewtopic.php?f=27&t=32484&p=300834&hilit=koppakking#p300834

om alles een beetje voor mezelf te ordenen, zet ik hier even neer wat ik waarschijnlijk nodig ga hebben:
- Kopbouten (die zijn de vorige keer misschien niet vervangen)
- In- en uitlaatpakkingen
- Een MLS koppakking. @205 RJ gebruikte een van een 106 GTI (tu5), zou dat ook passen op een TU1 (aangezien die een andere boring heeft)
- Een Torx E14 dop van een goed merk om de kopbouten los te krijgen
- Een goede maat bout om het vliegwiel en nokkkenastandwiel vast te zetten (10 mm?)
- Scotchbrite om het blok schoonn te maken
- Nieuwe olie+flush en koelvloeistof
- Een nieuwe thermostaat, benzinefilter, en bougies

-genoeg red bull en pizza om de sleutelende twintiger op de been te houden ;)

En gereedschap
- Ev.t een andere momentsleutel, als mijn huidige niet het goeie moment heeft
- Een goede e14 dop (bijv Bahco, Wera, of een ander goed merk- in iedeer geval geen Werckmann van de Action..)
- Een draaihoekmeter
Vergeet ik nog iets?

Nou had ik nog één vraagje: Geen enkele handleiding zegt dat je meteen met de kop ook de olie moet vervangen, maar dat lijkt me vreemd. Immers, zal er toch wat derrie of kvs in je oliecarter komen als je de kop eraf haalt? In ieder geval lijkt het me vreemd om hem te starten met potentieel 'vieze' olie.
In ieder geval heb ik gehoord dat een olieflush helpt om meer ouwe troep uit mijn oliesysteem te halen, dat kan ik misschien ook nog proberen.

Als dìt gebeurd, is, mag ik me verder buigen over de remmen: ik heb bijna alle koperen leidingen van een sloop- 205 kunnen halen, en met een nieuwe hoofdcilinder + blokken zal hij in de toekomst ook beter stoppen- maar eerst de koppakking...
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 16 feb 2023, 11:17

Oef, we zijn er weer! En belangrijker: Philippe rijdt ook weer, eindelijk.

Het heeft even een tijdje geduurd. Of beter gezegd, veel, en veel te lang. In november postte ik in mineur, maar begin dit jaar heb ik de 205 met behulp van autovrienden, clubleden, en hulp van social media weer in elkaar kunnen zetten.
Nu, na weer voorzichtig een paar honderd kilometer te hebben gereden, durf ik te zeggen dat de koppakking gefixt is! Zo ging het:

uitbouwen
Allereert moest alles van de motor verwijderd worden: luchtinlaat, slangen, beschermingskapjes, et cetera. We hebben de radiator eruit getrokken, de nokken- en krukas vastgezet, en de uitlaat verwjderd. Daarna de tuimerlaars, de D-riem, en de thermostaat.
Daarna alles gecontroleerd, en de kop met luchtinlaat eruit getrokken.

Afbeelding

De kop zag er zo uit:
Afbeelding

de kleppen waren door de lekkende klepseals echt ranzig: dit is een van de betere.
Dit hebben we kunnen schoonmaken, en met nieuwe seals zou het nu goed moeten zijn- hij rookt iig niet meer!
Afbeelding

De zuigers zaten ook onder, hiervan heb ik het meeste eraf gekregen met een plastic pakkingschraper, en wat scotchbrite
Afbeelding

Natuurlijk heb ik er voor gezorgd om alles schoon te maken toen alles weer in elkaar ging.

Het inbouwen
En dan moet alles weer terug, help!
Allereerst heb ik de kop laten vlakken. Dit was voor zover we het konden zien nooit eerder gebeurd, en hij was dan ook redelijk krom.
Dit was waarschijnlijk de reden dat alles is begonnen met lekken- dus als je iets doet, doe het dan goed.
Afbeelding

Bijna alle pakkingen in de kop zijn vervangen, en bij alles rond de motor.
Zo ook de thermostaat, waarvan de flens sterk was gecorrodeerd!
Afbeelding

Daarna hebben we de kop weer terug gezet, kleppen gesteld, 1001 dingen aangesloten, en de distributie weer op tijd gezet.
Op een gegeven moment wordt het, na twee zondagen ploeteren met z'n 3en, tijd om de sleutel om te draaien...

En? Niks. He-le-maal niks.

Om de oliedruk op te bouwen had ik de injectie-zekering eruit gelaten, dus toen ik hem écht wilde starten, kreeg hij geen brandstof. Mark, soms ben je een idioot.
Met dat rechtgezet, brulde de kleine leeuw weer tot leven!
De demper lag er tijdelijk af, en hij had aardig wat WD-40 geslikt, dus ik ben nu doof én heb astma, maar hij doet het weer! Geen rare geluiden, geen drama, maar gewoon een 1.1'tje dat voor zich uit pruttelt.

Remleidingen
In de tussentijd moesten de roestende remleidingen ook gebeuren: ik had een setjes koper van een sloop-205 gehaald, maar het installeren was een pijnlijk en vervelend klusje..
Uiteindelijk zit het nu weer redelijk, maar ik moet het allemaal de komende weken eigenlijk nog wat professioneler vastzetten- gaan we nog mee aan de slag.
Ook brakken de ontluchtingsnippels voor af, dus ik heb van iemand goede klauwen kunne overnemen, echt geweldig!
Nieuwe blokken erop, nieuwe hoofdremcilinder, en natuurlijk vloeistof, en nu remt hij een stuk zekerder!
Afbeelding

Afbeelding

Ook kwamen er niewe rubbers voor de stabilisatorstang, maar dat moet nog beter: er klappert nog steeds iets in het vooronder. Hoogstwaarschijnlijk zijn dit vooral de draagarmen, die hebben praktisch géén bussen meer (ik heb al vervangers). Verder hebben we de lekkende keerring van de versnellingsbak nog vervangen!
Afbeelding

Ik houd het nu even hierbij, ik moet weer verder studeren. Het was een flinke bak werk, maar hopelijk houdt de Peus het nu weer een decenniumpje of meer uit :mrgreen: .
Ik hoop wel z.s.m. een tweede update te geven, over de draagarmen, en het aansluiten van een aankomende KVS-temperatuurmeter! Tot snel!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor beeperhorrie » 16 feb 2023, 17:14

Fijn stukje verslaggeving van de reparatie. Ik kan alleen de foto's niet zien, dat is dan weer jammer.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 17 feb 2023, 11:00

beeperhorrie schreef:Fijn stukje verslaggeving van de reparatie. Ik kan alleen de foto's niet zien, dat is dan weer jammer.


Dank je! Ik zal even kijken wat er met de foto's aan de hand kan zijn dan, voor mij werkt het prima. Misschien moet ik ze even uploden naar Imgur o.i.d., dat het dan wel werkt!
Ik heb net gekeken, en op chrome doet het idd raar. Op Microsoft edge en firefox (wat ik gebruik) werkt het wel. Ik ga vanmiddag kijken of ik het ook op chrome kan laten werken, de foto's voegen toch wel weer een hoop toe :D
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor RogerSch » 17 feb 2023, 12:29

In tapatalk op mijn telefoon kan ik ze ook niet zien
Vroeger:
Peugeot 309 1.6 SR
Peugeot 306 1.6 Roland Garros
Peugeot 407 2.0 XS SW
Nu:
Hobby auto:Peugeot 205 1.9 CTI uit 1991. Kleur rood, 15 inch speedlines. Duo colour lederen bekleding.
Avatar gebruiker
RogerSch
 
Berichten: 205
Geregistreerd: 16 mei 2015, 14:55

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 18 feb 2023, 15:16

Deze oplossing ies niet mooi, maar hopelijk kunnen jullie zo wel alles zien!


Afbeelding

de kleppen


Afbeelding

en de boosdoeners...


Afbeelding

Afbeelding

De zuigers

Afbeelding

Afbeelding

mezelf, aan het klooien met remmen



Afbeelding

de nieuwe remcilinder



Afbeelding

En een weer operationele auto!
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor beeperhorrie » 18 feb 2023, 17:41

Misschien niet een mooie oplossing maar ik kan ze nu wel zien en: tjonge, was dat even nodig! En nu dus weer helemaal strak van buiten en van binnen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 19 feb 2023, 00:22

beeperhorrie schreef:Misschien niet een mooie oplossing maar ik kan ze nu wel zien en: tjonge, was dat even nodig! En nu dus weer helemaal strak van buiten en van binnen.


Inderdaad! Het was een geluk bij een ongeluk: Het was natuurlijk een flink dure grap dat de koppakking het heeft opgegeven, maar gelukkig heb ik dus zo wel die klepseal moeten doen.
Anders had ik met een steeds erger rokend en intern vervuilend blokje rond gereden, hopelijk kan hij er nu weer een tijdje tegen aan! Hij rookt in ieder geval niet meer bij het starten, dus da's een hele verbetering. Verder heb ik ook de olielekkage op het injectiehuis kunnen schoonmaken, en op termijn wil ik de olie van de PCV afvangen in een catch can, voordat het de motor weer ingaat.

De hele klus toont wel aan dat de vorige keer bezuinigd is op de koppakking. Die is 6 jaar geleden vervangen, maar toen hebben ze niks aan de kop of het blok gedaan: geen nieuwe pakkingen, niet gevlakt, geen klepseals... Dat hoort ook bij het hebben van een oud gebakje, zullen we maar zeggen.

Nu gaat hij in ieder geval weer meer de weg op: ik wil daarnaast nog een temperatuurmeter inbouwen voor de komende zomer, en de draagarmen dus aanpakken.

Hij staat nu ook op 14" pepperpots, maar eigenlijk zijn deze 'm een maatje te groot. Ik kon ze goedkoop met nette winterbanden (185 65 14, geloof ik) krijgen, maar als ik een drempeltje op 30 pak, schraapt 'ie tegen de onderbumper achter aan. Misschien dat ik ze dus weer doorverkoop, moet ik nog even over denken
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor beeperhorrie » 19 feb 2023, 13:32

Die 14" wielen kan hij prima hebben. Het zit hem in de breedte van de banden. 185 is vaak net te groot. Ik had onder mijn witte 205 GE de grote 15" speedlines met 175/55-15. Loopt nooit aan.

Als jouw maat 185/65-14 is dan zijn de banden gewoon te groot.
Origineel staat een forever op 165/70-13. Het verschil is flink. de hoogte van de originele band is 56,1cm, de banden die jij hebt zijn 3,5cm hoger.
Nog belangrijker is de afrol, dat is de afstand die het wiel aflegt als die precies één rondje draait.
Origineel is dat 176,3cm en bij jou 187,3cm dus 11cm meer. Een procentuele afwijking van 6,22 en dat is precies ook het aantal procenten wat de teller dus minder aangeeft dan bij gebruik van standaard banden.

Met 175/60-14 zit je op een hoogte van 56,5cm en een afrol van 177,7cm dus 1,4cm meer en in procenten 0,78. Het verschil zie je niet als je er zo naar kijkt maar je merkt het wel in niet meer aanlopen. Je merkt het ook aan het verbruik maar dat is schijn want als je dat nu bijhoudt dan reken je standaard met zo'n 6% te weinig kilometers.
Afbeelding
Avatar gebruiker
beeperhorrie
 
Berichten: 593
Geregistreerd: 31 jul 2015, 08:46

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 23 feb 2023, 12:29

beeperhorrie schreef:Die 14" wielen kan hij prima hebben. Het zit hem in de breedte van de banden. 185 is vaak net te groot. Ik had onder mijn witte 205 GE de grote 15" speedlines met 175/55-15. Loopt nooit aan.

Als jouw maat 185/65-14 is dan zijn de banden gewoon te groot.
Origineel staat een forever op 165/70-13. Het verschil is flink. de hoogte van de originele band is 56,1cm, de banden die jij hebt zijn 3,5cm hoger.
Nog belangrijker is de afrol, dat is de afstand die het wiel aflegt als die precies één rondje draait.
Origineel is dat 176,3cm en bij jou 187,3cm dus 11cm meer. Een procentuele afwijking van 6,22 en dat is precies ook het aantal procenten wat de teller dus minder aangeeft dan bij gebruik van standaard banden.

Met 175/60-14 zit je op een hoogte van 56,5cm en een afrol van 177,7cm dus 1,4cm meer en in procenten 0,78. Het verschil zie je niet als je er zo naar kijkt maar je merkt het wel in niet meer aanlopen. Je merkt het ook aan het verbruik maar dat is schijn want als je dat nu bijhoudt dan reken je standaard met zo'n 6% te weinig kilometers.



Bedankt!
ik dacht dat ik al gereageerd had, maar blijkbaar is dat bericht niet gelukt o.i.d. :roll:
Ik had het nooit zo duidelijk in cijfer kunne vatten, fijn dat je het zo kunt uitleggen.
De rest van deze winter wel kom ik wel door op dit setje velgen, maar er moetend inderdaad óf andere banden op, óf dat ik verkoop ze weer door aan een ander.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 19 mei 2023, 14:54

APK voor 2023

Na het werk aan de motor en remmen heeft het werk even stil gelegen. De auto gelukkikg niet, die maakt z'n kilometertjes wel, ik zit nu bijna op 170.000!
Ik heb een paar tientallen kilometers na de kopwissel nieuw 10w40 levensbloed in de motor gegooid, ging soepel. Alleen, wat eruit kwam was niet ideaal.

Of het vervuiling van de pan was (lijkt me niet) of iets anders: er zat wel erg veel glitter in... De olie was niet erg verontreinigd door kvs, maar dit was wel even schrikken.
Zoals het nu staat houd ik het op verontreiniging die gebeurd is tijdens het wisselen van de kop, of van het 'droog' draaien van de nokkenas?
Ofwel de eerste start was de oliepomp nog niet goed genoeg geprimed (we hebben de motor wel eerst met de hand, en daarna op de startmotor goed laten ronddraaien!)
ofwel dit was slijtagen van de nokkenas die 'droog' kwam te staan doordat alle olie door de klepseals weglekte..... Die had iig slijtage toen we de kop demonteerden.
Er zals niks mis zijn met de cilinderbussen, die waren gloednieuw.
Sowieso ga ik deze nieuwe olie na 2.000 of 3.000 km aftappen, om te kijken of alles nu beter is!

Verder nog nieuws?
de draagarmen en handremkabels waren compleet aan gort, dat ik heb ik -ik weet het, lui- laten doen.
Achteraf maar beter ook, want de wielremcilinders waren niet helemaal goed (40,- p/s) en de wiellagers achter gaven ook het leven bij het verwijderen van de trommels.
Met nieuwe kabels kan hij weer mee, zonder dat ik bang hoef te zijn dat ik opeens niet meer weg kan vanwege een vastzittende rem.

de draagarmen zijn echt een enorme verandering! Hij kloenkt en hottert niet meer over klinkers, en voelt ietsje strakker in de voortrein. De schokbrekers kraken nog een beetje, maar daar kan ik mee leven :mrgreen: .
Al met al wel prijzig, meer dan 600,- euro (300 arbeid, 200 blij elkaar voor de remcilinders en lagers, 33 voor de APK zelf, en 21% btw... Nét niet de aankoopprijs.
Maar goed, hij kan weer mee, en deze klus had ik zelf niet kunnen doen zonder alles te slopen. En ik kreeg nog het compliment dat hij er verder keurig bij stond, vond m'n ego toch ook fijn om te horen :P

En nu? Hij is nu even klaar, eigenlijk.
Hij rijdt lekker, op een gehobbel achter bij 120 km/u na. De temperatuurmeter die ik onlangs heb ingebouwd werkt, maar geef slechts de helft van de daadwerkelijke temperatuur aan. Ik heb gehoord dat een Chinees metertje misschien beter past bij het signaal van de 205 z'n sensor.
Nu maakt de Peug in ieder geval weer kilometers. Afgelopen weekend weer zo
n 900 door de Benelux, en deze zomer naar de Alpen, en een weekje of 2 daarna naar het Schwarzwald- en natuurlijk naar het 40 jaars-event in Buren!
Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 16 nov 2023, 11:14

Oef, is de vorige update alweer zó lang geleden?! Daar kunnen we wat aan doen, hier is alles wat er vanaf Mei met Philippe is gebeurd:

-Koppakking de koppakking houdt het perfect, en met nieuwe klepseals verbruikt hij absoluut geen olie meer.Bij de oliewissel na de kop zat er wat glitterwerk in het carter, maar dat was 10.000 km verder gelukkig ook goeddeels weg. Hij klopt en piept af en toe een klein beetje, maar niks om me zorgen over te maken.

-Reizen: Natuurlijk is de 205 weer ingezet als vakantiemachine, dit jaar naar de Vogeze en het Schwarzwald! Allereerst de vogezen: we zaten in het zuiden, in de buurt van Colmar. Zwaar beladen met kampeerspul waren de heuvels rond Saarlouis een uitdaging tussen alle Audi's, maar dat ging eigenlijk allemaal pirma. De eerste dagen regende het ontzettend, maar dat trok gelukkig bij. In de bergen heb ik ook weer kunnen oefenen met motorremmen en met momentum omhoog rijden, altijd leuk. Bergaf heeft hij meer dan genoeg grip, maar de bandjes maken wel een soort 'wrrr'-geluid als je de bochten een beetje snel aansnijdt, weet niet wat dat kan zijn.
Wat dit jaar echt opviel, was de positieve reacties van de Fransen, om een 205'je te zien. Op de parkeerplaats van de SuperU, maar ook op de camping vinden mensen het steed opvallender om een ouwe Peus te zien, zeker met een zooitje twintigers erin. Ik; "c'est ma première voiture" tegen een francaise, zij:"ca sera ma dernière!". Dat soortt dingen.

Verder was een paar weken later tijd om een paar dagen met andere vrieden naar het zwarte woud te gaan. Dat ging prima, maar hier liet hij wel zien dat zijn dertigste verjaardag eraan kwam. Met 30+ graden op de thermometer en 130 op de teller, is de startmotor er een paar keer mee gekapt na een tussenstop. Dan duurde het weer een paar minuten (5-10) totdat de starter weer aansloeg. Ik heb geen flauw idee waarom dat is, elke hulp zou gewaardeerd worden! Kan het een slecht contact zijn in de startsolenoïde, of zit het ergens anders? Tijdens de kopwissel hebbn we de contacten van de starter opgeschuurd, maar die zitten goed vast. Koud start hij prima.
Ik moest die vakantie onverwachts kort terug naar Nederland, maar ook met stukken van 140 km/u deed Philippe het prima.

Natuurlijk was er ook het40-jaarsfeest van de 205! Daar was ik ook bij, dat was gewoon een feest. Zo veel auto's en hun liefhebbers, da's geweldig. Er staan een miljard foto's op facebook van de 205-309 club, als je er een beeld van wilt. Verder heb ik nog wat meer 205'ers kunnen ontmoeten, altijd nice.

En verder? Nu staat hij vooral stil. Ik heb 'm veel gegbruikt om te verhuizen en kortere ritten te maken, maar ik heb nu weinig tijd om ergens heen te gaan. Wel nog de clubrit in Friesland, maar verder is het even stil. Hopelijk heb ik in de wintervakantie nog tijd om ergens naartoe te gaan, en h.e.a. te klussen.

-klussen: Er hoeft niet heel veel technisch te gebeuren gelukkig. Hij doet het gewoon goed genoeg. Hij hobbelt wat, en er kraakt iets in de voortrein, mar dat is niet genoeg reden om ales uit elkaar te halen. wat er wel op de plank staat:
- de temperatuurmeter die ik heb werkt niet goed. Of beter gezegd: de sensor. Die schroeft in het thermosthaathuis, en krijgt daar z'n aarding. Alleen, bij de koppakking heb ik die teruggezet met wat vloeibare pakking ertussen. Ik denk dat dat ervoor zorgt dat het thermosthaathuis-en dus ook de sensor- niet genoeg aarding geeft, en ~50% van de eigenlijke temperatuur geeft. Ik wil alles niet uit elkaar halen, maar misschien moet dat wel om alles werkend te krijgen.
- Ik heb ook een vacuümmeter kunnen vinden voor een prikkie. Da's meer voor de lol, maar misschien is het een idee om die ooit ergens in de motorruimte of het dashboard een plek te geven. Zonder toerenteller geeft het toch een idee wat die motor aan het doen is. Da's een kwestie van wat slangetjes en een t-stuk installeren, dus misschien id at nog een plan voor de winter.
- Brandstofleidingen. De remleidingen zijn gebeurd, maar de brandstofleidingen ernaast zijn minstens even bruin aan het worden. Het is nog wel een tijd APK-proof, maar vanuit Frankrijk kan ik toch voor €130,- een nieuwe set kant-en-klare leidingen in huis halen.
- Verder heb ik nog een vers interieurpaneel om een huidig krom getrokken pannel te vervangen.

oh, en hij heeft gele lampjes:
Afbeelding
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor IVARIO » 16 nov 2023, 13:17

De pepper pots zijn weg!
Enne, zit je grille een beetje scheef?
Ik zou er voor de "looks" nog een nieuwe nummerplaat op zetten (het is tenslotte bijna Sinterklaas...)
205 Génération 1997, 2CV6 Spécial 1987
Ex: 304S Cabrio 1974 rood, 404 1966 d.groen, J7 Camper 1978 roze, Citroën HY Camper 1967, Citroën ID19 1970, Simca 1200 LS 1975, Morris Minor 1950, Mercedes 207D Camper 1981, VW kever 1976, SAAB 96 1980 & 99 1983
Avatar gebruiker
IVARIO
 
Berichten: 607
Geregistreerd: 31 mei 2013, 12:01
Woonplaats: Heist-op-den-Berg, België

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor MarkVDE » 16 nov 2023, 13:30

IVARIO schreef:De pepper pots zijn weg!
Enne, zit je grille een beetje scheef?
Ik zou er voor de "looks" nog een nieuwe nummerplaat op zetten (het is tenslotte bijna Sinterklaas...)


haha, valt mee hoor, leuk trouwens dat je meesleest! De pepperpots zijn nog niet weg, maar daar zitten winterbandjes om (en ze zijn naar mijn mening wat zwaarder dan de 13" skelterwieltjes). Ik zet ze er deze winter nog weer op, maar ik ben er nog niet zeker van dat ze op de lange termijn in m'n onderdelenstapel blijven. Ze zijn wel erg mooi, maar qua rijdynamiek gaat het er niet op vooruit.
Klopt, die grille zit scheef, zo valt het wel heel erg op! De boutjes ervoor zijn afgebroken, maar de vervangende tie-wraps (heel chique, ik weet het) trekken de zijkanten iets omhoog. En überhaupt zitten de gelakte lamellen niet meer heel goed in hun zwart plastic frame, dat moet ik misschien even lijmen. Gelukkig zie je er op ooghoogte niet heel veel van!
Dat geldt alleen niet voor de nummmerplaat inderdaad. Een bedrijf vlakbij maakt ze, die moet ik ook maar opbellen. Ik dacht dat dat wel een dure grap zou worden, maar ik schijn voor 2 à 3 tientjes al nieuwe platen te kunnen hebben, da;s de moeite wel waard.
Nog steeds bezig met m'n 1e auto: de '94-er 205 'Philippe' Forever, die naar de Noordkaap is geweest!
Avatar gebruiker
MarkVDE
 
Berichten: 204
Geregistreerd: 23 sep 2019, 08:19
Woonplaats: Valkenburg(ZH)

Re: het klusdagboek van Philippe, m'n 205

Berichtdoor Jasper4980 » 17 nov 2023, 19:54

Leuk om te lezen! Zo te zien is t autootje nog lang niet aan pensioen toe
Avatar gebruiker
Jasper4980
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 17 mei 2023, 10:23
Woonplaats: Haarlem

VorigeVolgende

Keer terug naar 205/309

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten