Een tijd geleden heb ik de gasklep positiesensor vervangen, wat eigenlijk niet aangeraden wordt door verschillende bronnen. De reden hiervoor is dat het afstellen SUPER nauwkeurig gedaan moet worden.
Toch heb ik deze vervangen in de zoektocht naar de ellende.
Dit was niet de oorzaak, maar toch moet de nieuwe sensor afgesteld worden.

Ik heb hem afgesteld door de waardes van de lambdasonde uit te lezen. Deze moet een variërend voltage aangeven van 0.2 tot 0.9V bij warme motor. Laag voltage betekent te weinig brandstof, hoog voltage betekent teveel brandstof.
Door de gasklep positie sensor te draaien kun je dit regelen, maar dit is een heel precies klusje. De kleinste verdraaiing zorgt er al voor dat het signaal altijd hoog of altijd laag is.
Als eerst probeerde ik het variërende signaal eruit te krijgen met een multimeter, maar dat is eigenlijk niet te doen.
Je hebt hiervoor een oscilloscoop nodig. Ik heb een draagbare gekocht, voor niet al te veel:
https://www.eleshop.nl/owon-hds120-hand ... meter.htmlDit is eigenlijk een geweldig apparaat. Nauwkeurig, intuïtief en het is een multimeter & scope in 1!
Dit is het beeld waar je naar op zoek bent voor de lambdasonde:

(screenshot van de scope, ook erg handige functie)
Dit lijkt nu eigenlijk meer op een verkooppraatje, maar als je eenmaal zo'n ding hebt vind je opeens veel meer toepassingen waar je een handige kleine scope bij kan gebruiken :p
De distributieriemspanning heb ik zelf gecheckt door een tooltje te maken zoals in de Haynes staat:

Dit heeft het jankende geluid van de distributieriem weggehaald!
Ik had hem aanvankelijk gespannen met de vuistregel "Als je de riem nog net een kwartslag kan draaien tussen 2 vingers staat ie goed", maar dit is anders voor iedereen want ja, hoeveel kracht zet je er dan op? Bij mij stond ie veel te strak daardoor...
Oh ja, ik had opeens ergens een koelvloeistoflek. Ik heb alle slangen vervangen, behalve één. Deze kon ik op dat moment niet online vinden. Moeten jullie eens raden welke er lek was- Juist.
Nu toch gevonden, vervangen en het lek is verholpen :)
het gaat om deze:
https://youngtimersclassic.com/nl/mecha ... 5-309.htmlHij is niet precies gelijk aan de originele, dus ik moet 1 ophangbracket bij het ontluchtingsventiel aanpassen.
Morgen laat ik de auto uitlijnen, en dan zijn we opeens weer een paar stappen verder!
2 maanden geleden had ik niet durven dromen dat de auto dit jaar nog zou rijden, maar zo blijkt maar weer eens: De aanhouder wint!
Oh en nog een tip, als je je interieur luchtkanalen schoonmaakt, doe dat dan niet met Dasty. Het ruikt allesbehalve lekker als je de kachel aan zet. Oeps! Hoop dat dat zichzelf na een tijd verdrijft...