Hm, nu is het misschien alsnog gedaan met dat rustige slapen van hiervoor...
Heb zojuist het benzinefilter vervangen. Dat ging prima.
Vervolgens heb ik de olie en het oliefilter vervangen. Het oliefilter kwam perfect los met mijn nieuwe tang.
Ook de oliecarterplug kwam goed los.
Maar dan: er kwam maar zo'n 2 à 2.5 liter olie uit ?! En dit terwijl ik alvorens naar Ruud in Nijkerk te gaan (zo'n twee weken geleden) ook eens de olie peilde en er ook al 1.5 liter moest bijgooien om de olie op het juiste niveau te krijgen. Heb er zojuist al 3.5 liter ingegooid (moet even langs de automaterialenzaak voor nog een 5L vaatje), maar het peil heeft de peilstok nog niet bereikt. Maar goed, er moet dan volgens mij ook wel (bijna) 5 liter in.
De auto lekt niet, klinkt goed, trekt goed, rookt niet (behalve witte rook bij koude start)... geen idee waar de olie eventueel zou kunnen blijven...
In het koelsysteem misschien?? Op het expansievaatje staat dat de KVS in 2012 vervangen zou zijn, maar de KVS is wel zo bruin als ... nou ja, zo bruin als maar zijn kan...
Misschien praat ik ook wel onzin. Ik weet dat KVS in het oliesysteem kan geraken (zichtbaar als witte "sludge"), maar of dit andersom ook kan, weet ik eigenlijk niet.
Advies en suggesties zijn welkom, as usual
Komende week wil ik sowieso het koelsysteem reinigen, flushen, vullen met gele KVS en dan eens kijken wat er qua kleur gebeurt.
Ik bedenk me net wel dat als er een extra litertje of twee aan olie in de KVS zou zitten, het niveau in het expansievaatje toch zeker boven "MAX" zou moeten staan, nietwaar?
Anyway, straks de olie aftoppen en volgende week eerst maar eens aan de slag met mijn koelsysteem.
Gr.,
Ivar